Έρημος δρόμος το Λεύκτρο – Σπάρτη!
«Το παλιό εθνικό δίκτυο επιλέγουν οι οδηγοί για τις διαδρομές τους αποφεύγοντας τα διόδια των 2,85€ (Ι.Χ.) στην Πετρίνα, αλλά και γλιτώνοντας βενζίνη καθώς το νέο οδικό δίκτυο των 46χλμ είναι 24χλμ παραπάνω από το παλιό». Αυτά γράφει η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» με αφορμή προφανω΄ς το αναλυτικό δημοσίευμα του notospress.gr για το Λεύκτρο – Σπάρτη.
«Επτά στα δέκα οχήματα επιλέγουν την παλιά εθνική, γλιτώνοντας και διόδια και βενζίνη. Ήταν αναμενόμενη η χαμηλή κυκλοφορία, λέει ο Μορέας, ο οποίος μελετά εκπτωτικά προγράμματα μόλις ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα» αναφέρει η εφημερίδα.
Δείτε εδώ το δημοσίευμα του notospress.gr
Το «Πρώτο Θέμα» αναφέρει:
«Μπορεί η κυβέρνηση να πασχίζει να παραδώσει σε κυκλοφορία τους οδικούς άξονες έως τον Μάρτιο του 2017, ακόμα όμως και τα λιγοστά τμήματα που εγκαινιάστηκαν επί των ημερών της και προσφέρουν ένα ξεκούραστο ταξίδι με μεγάλη οδική ασφάλεια στην πράξη ακυρώνονται από τους ίδιους τους οδηγούς.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη που τέσσερις μήνες μετά την παράδοσή του σε λειτουργία από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη η εικόνα του, ακόμη και στους πολυσύχναστους μήνες του καλοκαιριού, θύμιζε έρημο δρόμο.
Ο λόγος είναι ότι οι οδηγοί επιλέγουν για τις διαδρομές τους το παλιό εθνικό δίκτυο Σπάρτης-Τριπόλεως, παρακάμπτοντας έτσι και τον νέο σταθμό διοδίων στην Πετρίνα, κόστους 2,85€ για τα Ι.Χ. με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα που διέρχονται από τον νέο δρόμο – μήκους 46χλμ, να μετριούνται στα δάχτυλα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δρόμος έχει να δει αυξημένη κυκλοφορία από το Πάσχα, αφού σε λειτουργία δόθηκε το δεύτερο δεκαπενθήμερο Απριλίου. Επειδή όμως εκείνη την περίοδο δεν υπήρχαν διόδια η κίνηση ήταν μεγάλη. Έκτοτε τα αυτοκίνητα μόνο με κυάλια μπορεί κανείς να τα αντικρίσει, αφού, ακόμη και τις τελευταίες μέρες του Αυγούστου όσοι βρέθηκαν στο νέο οδικό δίκτυο με προορισμό την Αθήνα με έκπληξη διαπίστωσαν ότι οδηγούσαν σχεδόν μόνοι τους!
Τι φταίει όμως και ένας υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος που κόστισε 200 εκατ. Ευρώ και αποτελεί τμήμα του Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα) αντιμετωπίζεται με τόση αδιαφορία από τους οδηγούς;
Ο κ. Γιώργος Συριανός, στέλεχος της εταιρείας Ελλάκτωρ (leader του έργου με πάνω από 71% στο οποίο συμμετέχουν επίσης η J&P Άβαξ και η ΙΝΤΡΑΚΑΤ) και γενικός διευθυντής της εταιρείας παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου, υποστηρίζει ότι η κίνηση είναι μέσα στις προβλέψεις του έργου όπως αυτές είχαν διατυπωθεί από το στάδιο της προμελέτης. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι το Λέυκτρο-Σπάρτη αντιστοιχεί περίπου στο 4% των εσόδων της παραχώρησης και είναι από τα τμήματα που τα έσοδα είναι πολύ χαμηλά. «Είχε προβλεφθεί από την αρχή ότι ο δρόμος δεν θα είναι εμπορικός, ωστόσο όφειλε να γίνει το έργο για να εξυπηρετήσει τη Σπάρτη», αναφέρει επιβεβαιώνοντας τον τυφλό σχεδιασμό των προηγούμενων κυβερνήσεων στα δημόσια έργα, τον οποίο το Ελληνικό Δημόσιο έχει ακριβοπληρώσει. Για τον επίμαχο οδικό άξονα, που άρχισε να μελετάται από τη δεκαετία του 90, είχε προβλεφθεί επιδότηση με βάση την αρχική σύμβαση, ύψους 199 εκτα. Ευρώ, για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης, που είναι τα 30 χρόνια. Με την αναθεώρηση της σύμβασης που υπογράφηκε στα τέλη του προηγούμενου χρόνου, το Δημόσιο προβλέπεται να αυξήσει την επιδότηση του αυτοκινητόδρομου στα 330 εκατ. Ευρώ εφόσον η κυκλοφορία του οδικού άξονα πέσει κάτω από τις προβλέψεις.
Ο κ. Συριανός τονίζει ότι εν αντιθέσει με το Λεύκτρο-Σπάρτη, το Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα εμφάνισε αύξηση της κυκλοφορίας κατά 10% τους καλοκαιρινούς μήνες, γεγονός που αποδίδεται στην αύξηση της τουριστικής κίνησης λόγω Μεσσηνίας και του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Η χαμηλή κυκλοφορία του συγκεκριμένου τμήματος πάντως δεν φαίνεται να αφήνει αδιάφορο τον παραχωρησιούχο. Όπως αναφέρει ο κ. Συριανός, το συγκεκριμένο τμήμα θα αντιμετωπιστεί με το πέρας της ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου, αφού υπολείπεται μόνο η περιμετρική οδός της Καλαμάτας. Αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο νέας τιμολογιακής πολιτικής με την εφαρμογή εκπτωτικών προγραμμάτων, θέμα όμως που απαιτεί και τη συγκατάθεση των τραπεζών που χρηματοδοτούν το έργο.
Δύο είναι οι κυριότεροι λόγοι που, σύμφωνα με τον δήμαρχο Σπάρτης Ευάγγελο Βαλιώτη, η κίνηση στο νέο οδικό δίκτυο είναι πολύ περιορισμένη. Όπως αναφέρει, ο νέος δρόμος είναι 24χλμ παραπάνω από το παλιό εθνικό δίκτυο, γεγονός που αυξάνει την κατανάλωση καυσίμων. Επιπλέον, εξυπηρετεί πρωτίστως τη Δυτική Πελοπόννησο, καθώς τα 6 από τα οχήματα έχουν κατεύθυνση προς Καλαμάτα και όχι προς Αθήνα. «Υπάρχει στον Αρδάμη, στα σύνορα Αρκαδίας-Λακωνίας, μια ταβέρνα που τις μέρες του Πάσχα είδε μείωση κατά 60% στις εισπράξεις της επειδή όλα τα οχήματα πήγαιναν από τον καινούριο δρόμο που τότε ήταν χωρίς διόδια. Έκτοτε όμως, και με βάση πρόσφατα στοιχεία, η πελατεία της έχει αποκατασταθεί», δηλώνει στο «business stories», ο οποίος υπολογίζει ότι από τα διερχόμενα αυτοκίνητα τα 7 επιλέγουν το παλιό οδικό δίκτυο και μόλις τα τρία το καινούριο».