ΕΛΛΑΔΑ. Γνωστή ως ναυμαχία του Ακρωτηρίου του Ματαπά για τους Βρετανούς (cape Matapan) ή της Γαύδου για τους Ιταλούς). Βασισμένος σε αποκρυπτογραφημένες πληροφορίες, ισχυρός στόλος του Βρετανικού ναυτικού συναντά και καταναυμαχεί τμήμα του Iταλικού στόλου. Είναι η τελευταία ναυμαχία του βρετανικού ναυτικού και η μεγαλύτερη ήττα του ιταλικού στόλου στα χρονικά.

Λειτουργώντας με αυτοπεποίθηση, ο βρετανικός Στόλος της Μεσογείου, έκανε τακτικά δρομολόγια συνοδεύοντας νηοπομπές από το Γιβλαρτάρ ως την Αλεξάνδρεια ή ενισχύοντας τη Μάλτα. Στις 26 Μαρτίου, ο διοικητής του, ναύαρχος Κάννινγκχαμ πληροφορήθηκε την επιτυχημένη επιδρομή Ιταλών κομμάντο με έξι τορπιλακάτους έμφορτες πυρομαχικών στο λιμάνι της Σούδας που σακάτεψαν το καταδρομικό “York” και προκάλεσαν ζημιές στο οπλιταγωγό “Pericles”. Επιπλέον, πλήθαιναν οι αναφορές για έντονη παρουσία ιταλικών βαρέων πολεμικών στα νότια και νοτιοανατολικά της Κρήτης.

Αξιολογώντας την πληροφορία ως μέγιστη απειλή για ναυτική κίνηση κατά της Νότιας Ελλάδας, της Κρήτης ή ακόμα και της Μάλτας, ο Κάννιγκχαμ απέπλευσε με το αεροπλανοφόρο “HMS Formidable”, τα θωρηκτά Barham, Valiant και Warspite, 7 ελαφρά καταδρομικά και τη συνοδεία 17 αντιτορπιλικών προς συνάντηση του ιταλικού στόλου. Από την άλλη πλευρά, ο ναύαρχος Άντζελο Ιατσίνο δεν είχε ιδέα για τις κινήσεις των Βρετανών, καθησυχασμένος από γερμανικές πληροφορίες πως ο βρετανικός στόλος είχε ένα μόνο θωρηκτό και κανένα αεροπλανοφόρο. Ο ίδιος ο Ιατσίνο επέβαινε στο σύγχρονο θωρηκτό “Vittorio Veneto” συνοδευόμενος από 6 βαρέα και 2 ελαφρά καταδρομικά και 17 αντιτορπιλικά σε δύο κονβόι που συνέκλιναν νοτίως της Γαύδου.

Στις 12 το μεσημέρι της 27ης βρετανική αεράκατος εντόπισε τον ιταλικό στόλο ενώ λίγο αργότερα, ο ναύαρχος Ιατσίνο πληροφορήθηκε την άφιξη ισχυρών βρετανικών δυνάμεων περιλαμβανομένου του “Formidable” από υποκλοπές της ναυαρχίδας του. Παρόλα αυτά, και οι δύο ναύαρχοι προχώρησαν προς συνάντηση του εχθρού, ο Κάννινγκχαμ για να καταφέρει ένα ισχυρό πλήγμα στον αντίπαλο και να προστατέψει της νηοπομπές του και ο Ιατσίνο για να δείξει στους Γερμανούς πως ο ιταλικός στόλος δεν υπολειπόταν θάρρους και αποφασιστικότητας για δράση.

Η εμπλοκή θα διαρκέσει δύο μέρες, την πρώτη με ανταλλαγή πυρών μεταξύ ιταλικών βαρέων καταδρομικών και ελαφρών βρετανικών καταδρομικών που θα κάνουν τον Κάννινγκχαμ να εξαπολύσει τρεις αεροπορικές επιδρομές κατά των ιταλικών πλοίων με περιορισμένη επιτυχία και τη δεύτερη με τη συμμετοχή του συνόλου του βρετανικού και ιταλικού στόλου τη νύχτα της 28/29 Μαρτίου. Στο τέλος, 3 ιταλικά βαρέα καταδρομικά και 2 αντιτορπιλικά βυθίζονται και το θωρηκτό “Vittorio Veneto” έχει βαριές ζημιές ενώ πάνω από 2.300 ναύτες σκοτώνονται και πάνω από 1.000 αιχμαλωτίζονται έναντι 3 νεκρών και μικρών ζημιών των Βρετανών.

Oι Ιταλοί δεν αναμετρήθηκαν ξανά με τους Βρετανούς σε ανοιχτή μάχη στη θάλασσα και δεν επιχείρησαν ξανά στην Ανατολική Μεσόγειο παρά μόνο μετά την πτώση της Κρήτης.

Στις εικόνες: Το ιταλικό θωρηκτό “Vittorio Veneto” εξαπολύει μια ομοβροντία την πρώτη μέρα της ναυμαχίας, το πρωΐ της 28ης Μαρτίου.

Το ιταλικό καταδρομικό “Bolzano” δέχεται την επίθεση βρετανικών τοπιλοπλάνων “Swordfish” (η φωτογραφία ελήφθη από το δεύτερο εν σειρά Swordfish. Διακρίνεται ο παφλασμός από την εξαπολυθείσα τορπίλη).

Πίνακας του Rowland Langmaid που απεικονίζει τη νυχτερινή δράση της 28ης προς 29η Μαρτίου. Διακρίνονται από αριστερά τα Κ/Δ Zara και Fiume, τα βρετανικα Barham, Valiant, Greyhound και η ναυαρχίδα του Κάννινγκχαμ, Warspite.