ΚΟΣΜΟΣ. «Το πλάνο μας είναι να οδηγήσουμε το κοινό σε νέα προϊόντα αντί να το ρωτάμε τι είδους προϊόντα προτιμά. Ο κόσμος δεν ξέρει τι είναι πια δυνατό, εμείς όμως ξέρουμε!». Με αυτό το σλόγκαν ο Ακίο Μορίτα και ο συνεργάτης του Μασάρου Ιμπούκα αποφάσισαν στις 7 Μαΐου 1946 από το υπόγειο ενός ερειπωμένου από τους βομβαρδισμούς εμπορικού καταστήματος του Τόκιο να κατασκευάσουν το πρώτο μαγνητόφωνο της Ιαπωνίας.

Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος είχε μόλις τελειώσει και οι πρώτες ύλες στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου σπάνιζαν, γι’ αυτό και οι δυο φίλοι έπρεπε να αυτοσχεδιάσουν στα υλικά τους. Το μαγνητοφωνάκι τους είχε χείριστο ήχο, δούλευε όμως, κι αυτό ήταν όλο, μιας και από την ταπεινή αυτή αρχή ξεπήδησε ο κολοσσός της Sony!

Στα επόμενα 50 χρόνια, η Sony θα γινόταν κάποια στιγμή η No 1 εμπορική φίρμα του κόσμου στην κατηγορία των ηλεκτρονικών ειδών και ο Ακίο Μορίτα θα ενσάρκωνε όλη την καινοτομία αλλά και τη φυσιογνωμία της, μετατρέποντάς τη από μια πολλά υποσχόμενη επιχείρηση σε πολυεθνικό κολοσσό.

Η μεταπολεμική τεχνολογική επιτυχία της Ιαπωνίας είχε πια όνομα κι ενώ στο εξωτερικό αυτό ήταν γνωστό ως Sony, στο εσωτερικό την έλεγαν απλά Ακίο Μορίτα! Γνωστός τώρα ως «Κύριος Sony», ως η καρδιά και η ψυχή της, ο Μορίτα διένυσε μεγάλο δρόμο στην επιχειρηματική του σταδιοδρομία και τα νούμερα είναι εδώ δηλωτικά: όταν ιδρύθηκε ο προάγγελος της Sony (Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha) στο επίμαχο εκείνο υπόγειο, το ανθρώπινο δυναμικό του ήταν μόλις 20 άνθρωποι.

Το μικρό εργαστήριο έφτιαχνε ηλεκτρικά θερμαινόμενα μαξιλαράκια καθίσματος, ηλεκτρονικά μεγάφωνα και κονσόλες ήχου, αν και μετά το 1950, όταν οι δυο φίλοι είδαν με τα μάτια τους το πρώτο αμερικανικό μαγνητόφωνο, είπαν να φτιάξουν το δικό τους. Τόσο η Sony όσο και ο Ακίο, ο διαχρονικός πρεσβευτής της βιομηχανικής Ιαπωνίας στη Δύση, είχαν γεννηθεί…

Η ίδρυση της Sony

Το ημερολόγιο έγραφε 7 Μαΐου 1946 όταν ο 38χρονος μηχανικός Μασάρου Ιμπούκα και ο 25χρονος φίλος του Ακίο Μορίτα άνοιξαν στο ερειπωμένο από τους βομβαρδισμούς Τόκιο ένα κατάστημα επισκευής ραδιοφώνων. Η Εταιρεία Τηλεπικοινωνιακών Εφαρμογών του Τόκιο (Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha) αποτελούνταν από 20 υπαλλήλους και ταπεινό κεφάλαιο της τάξης των 190.000 γιεν (κάπου 500 δολάρια).

Ο σκοπός τους ήταν να φτιάξουν ένα μαγνητόφωνο που να δουλεύει με μαγνητική ταινία και να χωρά στις τσέπες του καταναλωτικού κοινού. Κάτι κατάφεραν να σκαρώσουν, αν και παρέμενε πανάκριβο για την πάμφτωχη μεταπολεμική Ιαπωνία. Οι δυο συνεργάτες έπρεπε να περιμένουν λίγο ακόμα για να έχουν στα χέρια τους το πρώτο εμπορικά πετυχημένο τρανζιστοράκι του κόσμου: στις αρχές της δεκαετίας του ’50, οι δυο φίλοι πληροφορήθηκαν ότι στα αμερικανικά εργαστήρια της Bell Laboratories είχε αναπτυχθεί το τρανζίστορ, που όπως ξέρουμε έφερε την επανάσταση στην ηλεκτρονική.

Η ιστορία της SONY

Η SONY είναι Ιαπωνική πολυεθνική εταιρεία, που δραστηριοποιείται κυρίως στους τομείς της παραγωγής ηλεκτρονικών ειδών (καταναλωτικών και επαγγελματικών) και της ψυχαγωγίας. Κατέχει την 89η θέση στη λίστα του περιοδικού Fortune με τις 500 μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου από άποψη τζίρου (79,2 δισ. δολάρια το 2012).

Στις αρχές της δεκαετίας του '50 ο Ιμπούκα πληροφορήθηκε ότι στα εργαστήρια της Bell στις ΗΠΑ ανακαλύφθηκε το τρανζίστορ (κρυσταλλοτρίοδος στα ελληνικά), που έφερε επανάσταση στην ηλεκτρονική. Ταξίδεψε στις ΗΠΑ και έπεισε τους ιθύνοντες της Bell να δώσουν τα δικαιώματα της εφεύρεσής του στην εταιρεία του. Παρότι οι αμερικανικές εταιρείες Regency Electronics και Texas Instruments ήταν αυτές που κατασκεύασαν το πρώτο ραδιόφωνο με τρανζίστορ, στην Tokyo Tsushin Kogyo των Ιμπούκα και Μορίτα χρεώνεται η κατασκευή του πρώτου εμπορικά επιτυχημένου ραδιοφώνου.

Τα μοντέλα TR-72 και TR-63 γνώρισαν μεγάλη επιτυχία έξω από τα σύνορα της Ιαπωνίας (ειδικά στη δύσκολη αγορά των ΗΠΑ) και βοήθησαν στην εκτόξευση της εταιρείας. Ήταν τα μέσα της δεκαετίας του '50, όταν η αμερικανική νεολαία άρχιζε να αγοράζει μαζικά φορητά τρανζιστοράκια. Ο Ιμπούκα και ο συνεταίρος του Μορίτα αποφάσισαν τότε να αλλάξουν το όνομα της εταιρείας τους από Tokyo Tsushin Kogyo στο δυτικοποιημένο Sony, καθώς πλέον ο μεγαλύτερος όγκος των πωλήσεων της εταιρείας τους προερχόταν από το εξωτερικό και κυρίως από τη Βόρειο Αμερική. Η ονομασία SONY είναι συνδυασμός της λατινικής λέξης «sonus» (ήχος) με τη λέξη της αγγλικής αργκό «sonny» (έξυπνος και ευπαρουσίαστος νεαρός άνδρας).

Η Sony βοήθησε καθοριστικά στην εξαγωγική έκρηξη της Ιαπωνίας τις δεκαετίες του '60, του 70' και του '80, ενώ με την ποιότητα των συσκευών της άλλαξε την αντίληψη του κόσμου για τα «made in Japan» προϊόντα. Το 1971 ο εκ των ιδρυτών της Μασάρου Ιμπούκα αποχώρησε λόγω ηλικίας και η διεύθυνση της εταιρείας πέρασε στα χέρια του Ακίο Μορίτα. Στα μέσα της δεκαετίας του '70 παρουσίασε το μοντέλο CRF-320A, το πρώτο ραδιόφωνο με ψηφιακή μπάντα.

Στις αρχές της δεκαετίας του '80, όμως, οι πωλήσεις της Sony πήραν την κατιούσα, εξαιτίας της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Οι αναλυτές προέβλεπαν την εξαφάνισή της από τον εταιρικό χάρτη. «It's over for Sony» έγραψαν οι Τάιμς της Νέας Υόρκης. Τη διέσωσαν μία σειρά από καινοτόμα και επιτυχημένα εμπορικά προϊόντα, όπως το CD (Compact Disc), το Walkman (το πρώτο φορητό κασετόφωνο) και αργότερα η παιγνιδομηχανή Playstation. Το 1988 η Sony επεκτάθηκε σημαντικά στο χώρο της ψυχαγωγίας, με την εξαγορά της δισκογραφικής εταιρείας CBS και της κινηματογραφικής εταιρείας Columbia Pictures.

Το 1994, ο Μορίτα αποχώρησε με τη σειρά του από την εταιρεία, όταν υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο, κατά τη διάρκεια ενός αγώνα τένις. Τον αντικατέστησε ο ηλεκτρομηχανολόγος και τραγουδιστής της όπερας Νόριο Όγκα (1930-2011), ο οποίος είχε συνεισφέρει τα μέγιστα στην κατασκευή του CD. Η επέκταση των δραστηριοτήτων της SONY σε τομείς όπως ο χρηματοπιστωτικός, ο ασφαλιστικός, η κινητή τηλεφωνία κ.ά, δεν υπήρξε πάντα επικερδής. Από τις αρχές του 21ου αιώνα η εταιρεία βρίσκεται σε καθοδική πορεία, την οποία πολλοί αναλυτές θεωρούν μη αναστρέψιμη.

Το 2005 το τιμόνι της SONY ανέλαβε για πρώτη φορά ένας μη Γιαπωνέζος, ο Άγγλος δημοσιογράφος και παραγωγός Χάουαρντ Στρίνγκερ, με επιτυχημένη θητεία στη δισκογραφική CBS τα προηγούμενα χρόνια. Ο Στρίνγκερ προσπάθησε να επικεντρωθεί στην παραγωγή ηλεκτρονικών προϊόντων και στην πώληση των περιφερειακών δραστηριοτήτων της εταιρείας, την οποία συνδύασε με περικοπή χιλιάδων θέσεων εργασίας. Παρά τις κάποιες επιτυχίες του, ο ιαπωνικός κολοσσός της ηλεκτρονικής συνεχίζει να παρουσιάζει αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με στοιχεία του 2012, η SONY είναι τρίτη σε μέγεθος κατασκευάστρια τηλεοράσεων στον κόσμο και από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ημιαγωγών. Στις καινοτομίες που παρουσίασε κατά καιρούς η εταιρεία συμπεριλαμβάνονται το DVD, οι κάρτες μνήμης (memory stick), o δίσκος blu-ray και το MiniDisc. Από τα πιο επιτυχημένα της προϊόντα είναι οι τηλεοράσεις BRAVIA και οι φορητοί υπολογιστές VAIO.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις