ΚΑΛΑΜΑΤΑ. Αυλαία τη Δευτέρα το βράδυ για το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ μ.μ. Καλαμάτας, σε ένα κατάμεστο αμφιθέατρο. Το φεστιβάλ οργανώθηκε από το Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας σε συνεργασία με το Δήμο.

Η Τελετή Λήξης ξεκίνησε με την ανακοίνωση των βραβείων του Φεστιβάλ, ακολούθησε η προβολή της ταινίας «Τι έγινε στο Μαγγανιακό» σε σκηνοθεσία Αντωνίας Πτερνέα, μέλους της οργανωτικής επιτροπής του Φεστιβάλ, και παραγωγή του Κέντρου Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας, του Dock - Social Economy Zone και του Civic Europe, ενώ η βραδιά έκλεισε και με την ανακοίνωση του βραβείου κοινού, Ελληνικού και Ξένου ντοκιμαντέρ, όπως προέκυψε από την καταμέτρηση των ψήφων των θεατών.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Κυριάκος Λιαράκος, υπενθύμισε πως κάθε 1η και 2η Παρασκευή του μήνα συνεχίζεται η διαδικασία της πρώτης αξιολόγησης από το κοινό των ταινιών που θα λάβουν μέρος στο επόμενο Φεστιβάλ, στο νέο χώρο του Κέντρου Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας, Κουτσομητοπούλου 6, τονίζοντας παράλληλα τη σημασία τού να δίνεται το βήμα στους νέους δημιουργούς να παρουσιάζουν τα έργα τους στην κινηματογραφική αίθουσα.

Στη διάρκεια του φεστιβάλ, προβλήθηκαν 91 συνολικά ταινίες, 68 σε πανελλήνια πρεμιέρα. Είχαμε 40 ελληνικές ταινίες από νέους αλλά και από πιο έμπειρους δημιουργούς, αλλά και 30 πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών. Η διοργάνωση, φιλοξένησε συνολικά 50 σκηνοθέτες ή συντελεστές οι οποίοι παρέστησαν στην προβολή της ταινίας τους και μίλησαν με το κοινό. Φιλοξενήθηκαν επίσης 8 μέλη των κριτικών επιτροπών, οι οποίοι απόλαυσαν το πρόγραμμα αλλά και την πόλη της Καλαμάτας.

Απολογιστικά, το τετραήμερο φεστιβάλ προσέλκυσε πάνω από 1500 θεατές, ενώ ιδιαίτερη επιτυχία σημείωσε το κάλεσμα των διοργανωτών στις οικογένειες να παρακολουθήσουν ειδικά επιλεγμένα ντοκιμαντέρ την Κυριακή το πρωί. Μεγάλη ανταπόκριση είχε επίσης το αφιέρωμα στην Κύπρο και την Εισβολή, με αποκορύφωση την την συζήτηση για τη Κύπρο με τον Θέμο Δημητρίου, πολιτικό μηχανικό και μέλος του Συμβουλίου Ανοικοδόμησης και Επανεγκατάστασης Κύπρου και τους εκπροσώπους των ταινιών «38 Ημέρες» και το «Νυφικό της Αργυρώς» και «Κάλτσες Αταίριαστες», Κίκα Χατζηκούμη και Γιώργο Κολοκοτρώνη, την Κυριακή το απόγευμα.

Μάλιστα, αντιπροσωπεία της κυπριακής αποστολής επισκέφθηκε το δήμαρχο Καλαμάτας Θανάση Βασιλόπουλο χθες το πρωί, κομίζοντας ένα κουτί με παραδοσιακά κυπριακά προϊόντα, δώρο από τον δήμαρχο της πόλης της Αγλαντζιάς Ανδρέα Κωνσταντίνου, πόλη αδελφοποιημένη με το δήμο μας από το 1993.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην πορεία του φεστιβάλ, με το δήμαρχο να εκφράζει ενδιαφέρον για τις δυο μαθητικές ταινίες του Γυμνασίου Αγλαντζιάς που πήραν μέρος στο πρόγραμμα. Οι Κύπριοι επισκέπτες Γιώργος Κολοκοτρώνης και Γιώργος Πιεριδης δήλωσαν δε ενθουσιασμένοι από την πόλη της Καλαμάτας και τη φιλοξενία λέγοντας πως θα γίνουν ένθερμοι διαφημιστές της, ενώ συγχάρηκαν τους συντελεστές του φεστιβάλ για την καλή δουλειά τους. Ο δήμαρχος εξέφρασε την ευχή το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ μ.μ. Καλαμάτας να πάει καλά και να καθιερωθεί.

Μεγάλη προσέλευση σημειώθηκε και στην πρωινή εκπαιδευτική ζώνη, με πάνω από 700 μαθητές από 20 σχολεία να παρακολουθούν τις προβολές την Παρασκευή και τη Δευτέρα το πρωί. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλάμβανε και το σεμινάριο "Δημιουργώντας ένα ντοκιμαντέρ" για μαθητές, το οποίο παρακολούθησαν 60 μαθητές από τρία σχολεία, λαμβάνοντας τις πρώτες γνώσεις ώστε αργότερα να μπορούν να κάνουν το δικό τους Ντοκιμαντέρ.

Ολοκληρώθηκε με μεγαλη επιτυχια και το διήμερο σεμινάριο “Εισαγωγή στην προφορική ιστορία” με εισηγήτρια την ιστορικό Τασούλα Βερβενιώτη η οποία ανέπτυξε στους συμμετέχοντες, κυρίως εκπαιδευτικούς, θέματα όπως Τι είναι η Προφορική Ιστορία, Πώς προετοιμάζουμε και στη συνέχεια παίρνουμε τη Συνέντευξη, πώς χειριζόμαστε το υλικό που συγκεντρώσαμε κλπ. Το τεχνικό/πρακτικό κομμάτι του σεμιναρίου παρουσίασε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών GSC, Γιώργος Φρέντζος και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κυριάκος Λιαράκος. Αποτέλεσμα του σεμιναρίου, η σύσταση μιας ομάδας Προφορικής Ιστορίας που θα δραστηριοποιηθεί στα χωριά του Ταΰγέτου και που θα κάνει πράξη τα όσα αποκόμισε.

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Βραβείο Κοινού

Το Βραβείο Κοινού για την καλύτερη ελληνική ταινία απέσπασε το «Indigenius Loci» της Βίκυς Μαρκολέφα, που εξερευνά τη διεπαφή ανθρώπου και φύσης.

Ως καλύτερο διεθνές ντοκιμαντέρ, το κοινό ανέδειξε το πολύ ευαίσθητο Walls of Life (Τοιχογραφίες ζωής) του Zoran Djordjevic, ένα ντοκιμαντέρ-πορτρέτο για τον καλλιτέχνη Μάρκος Σάντος, ο οποίος λόγω εκ γενετής εγκεφαλικής παράλυσης, έχει μερικώς εξασθενημένη ομιλία και χωρίς τις κινήσεις των μπράτσων και των χεριών. Ζωγραφίζει με το αριστερό του πόδι και διδάσκει στα παιδιά μιας περιφερειακής και στιγματισμένης γειτονιάς μιας τυπικής βραζιλιάνικης πόλης πώς να δημιουργούν τέχνη πάνω στους τοίχους της πόλης.

Το βραβείο κοινού φιλοτέχνησε ο διεθνούς φήμης γλύπτης και πρόσφατα βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών, Χρήστος Ρηγανάς.

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας απένειμε η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών στους Edris Abdi και Aware Omer για την ταινία Laboratory no 2, για τον τρόπο που απεικόνισαν με δεξιοτεχνία και ποιητικότητα την υπαρξιακή συνθήκη του ήρωά τους. Ειδική μνεία απένειμαν στην ταινία Το μέρος μεταξύ τού ήταν και τού θα είναι του Θ. Παναγόπουλου, για την ενδιαφέρουσα προσπάθεια του δημιουργού να αφηγηθεί μια προσωπική ιστορία με πρωτότυπο τρόπο.

Η επιτροπή αποτελείτο από τους σκηνοθέτες Βουβούλα Σκούρα, Λένα Βουδούρη και Λουκά Παλαιοκρασά.

Το Βραβείο Πρώτης Ταινίας Σκηνοθέτη από την Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, απέσπασε η Τζένη Τσιροπούλου με την ταινία της Κάλαντα για την τολμηρή προσέγγιση ενός πρωτότυπου και δυνατού θέματος: Η σκηνοθέτις αποτυπώνει αποτελεσματικά την ανθρώπινη πλευρά του κεντρικού χαρακτήρα στην καθημερινή του επαφή με τον θάνατο, με μια ρεαλιστική και συνάμα τρυφερή ματιά που αναδύεται μέσα από τον ψυχρό χώρο του νεκροτομείου και την αντίστιξη της χριστουγεννιάτικης γιορτινής ατμόσφαιρας.

Η επιτροπή αποτελούνταν από τους σκηνοθέτες Άννα Αντωνοπούλου, Στάθη Γαλαζούλα και Διονυσία Κοπανά.

Η Ένωση Ελλήνων Κινηματογραφιστών απένειμε το Βραβείο Φωτογραφίας στον Alberto Flores Vilca για το “Mamapara - Mother Rain” Τα μέλη της επιτροπής, Γιώργος Φρέντζος, Διονύσης Ευθυμιόπουλος και Στέλιος Αποστολόπουλος, ξεχώρισαν την ταινία για το λυρισμό, την αυστηρή δωρικότητα, τον στιβαρό, ευρηματικό και προσανατολισμένο σταθερά στην απόδοση του θέματος τρόπο.

To Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου είχε αναλάβει τα βραβεία για το Καλύτερο Ελληνικό/Κυπριακό Σπουδαστικό Ντοκιμαντέρ και Διεθνές Σπουδαστικό Ντοκιμαντέρ, καθώς και τα Βραβεία Μοντάζ και Ήχου. Η επιτροπή αποτελούνταν από τους ακαδημαϊκούς Ιάκωβο Παναγόπουλο, Απόστολο Λουφόπουλο και Κωνσταντίνο Τιληγάδη. Τα βραβεία απένειμε ο κ. Απόστολος Λουφόπουλος ως εξής:

Βραβείο Καλύτερου Ελληνικού/ Κυπριακού Σπουδαστικού Ντοκιμαντέρ

“No clue about the future” της Μελίνας Ναυσικάς Ευθυμίου.

Το ντοκιμαντέρ συμβάλει πολλαπλώς στην εκδίπλωση της χαρακτηριστικής εκφραστικής σκηνοθεσίας, εντάσσοντας δυναμικά και ενεργά το θεατή στο θέμα που προβάλλει προσθέτοντας σε αυτό την θεματική ερευνητική διάσταση που σχετίζεται με ένα μείζον θέμα Ελληνικό, Ευρωπαϊκό και φυσικά Παγκόσμιο. Την αναγκαστική “μετανάστευση” σε δομές επιβίωσης και πώς αυτό διαμορφώνει τη καθημερινότητα ανθρώπων από διαφορετικούς τόπους, με διαφορετική κουλτούρα σε μια νέα κοινότητα κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες. Το No Clue About The Future είναι ένα ντοκιμαντέρ εξαιρετικής ποιότητας. Ένα κινηματογραφικό έργο που πέρα από την πολύ καλή θεματική και την αφηγηματική δομή όσων διαδραματίζονται μέσω των λήψεων της κάμερας, (με ποιοτικά πλάνα) που καθορίζουν την συναρμογή του περιεχομένου, συνδυάζοντας το ηχητικό περιβάλλον και τους διάλογους, αποτελεί ένα συνολικό άρτιο αποτέλεσμα και λόγο του ουσιαστικού μοντάζ που ολοκληρώνει με επιτυχία το όλο εγχείρημα του δημιουργού, επισημαίνει στο σκεπτικό βράβευσης ο Κωνσταντίνος Τηλιγάδης.

Η νικήτρια θα επιβραβευτεί με ένα πακέτο ενοικίασης εξοπλισμού, προσφορά του RentPhoto Video

Βραβείο Καλύτερου Διεθνούς Σπουδαστικού Ντοκιμαντέρ

“Turning Man - 81RPM” του Robin Trouillet: Μια υπέροχη σκηνοθετική μάτια σε μια γοητευτική προσωπικότητα από άλλη εποχή που σε κερδίζει με το πρώτο καρέ. (Ιάκωβος Παναγόπουλος)

Βραβείο Καλύτερου Μοντάζ

Abbas Ghazali “Smile of the mask” - Μια σύγχρονη μάτια για ένα απίστευτα σημαντικό και επίκαιρο θέμα με το μοντάζ του να σε κρατάει καθηλωμένο στην οθόνη καθ'όλη την διάρκεια. (Ιάκωβος Παναγόπουλος και Κωνσταντίνος Τηλιγάδης)

Βραβείο Καλύτερης Ηχητικής Επένδυσης

Mesab ‘Ebbasî & Aresh Ghasemi “Seven Symphonies Of Zagros” - Μια ατμοσφαιρική οπτικοηχητικη αφηγητική καταγραφή, με τους φυσικούς ήχους και το μουσικό ηχοτοπίο να μας ταξιδεύουν στην παράδοση και τον πολιτισμό, δημιουργώντας ένα πεδίο εμβύθισης στο εδώ και τώρα αλλά και πέρα από το χρόνο. Απόστολος Λουφόπουλος)

Βραβείο Καλύτερου Μαθητικού Ντοκιμαντέρ

Η επιτροπή καλλιτεχνών και εκπαιδευτικών αποτελούμενη από τους Γιάννη Μαργαρίτη, Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας, Αγάπιο Οικονομίδη, Διευθυντή της Διεύθυνσης Δ.Ε. Μεσσηνίας και τους εκπαιδευτικούς Δημήτρη Σαρρή και Βασιλική Χρυσανθακοπούλου η οποία απένειμε το βραβείο στο τσέχικο ντοκιμαντέρ “The Anxieties” των Anežka Kozlová & Matyáš Lada, για την πρωτότυπη ματιά σε θέμα που απασχολεί ιδιαιτέρως την εποχή μας.

Ειδικές Μνείες

Ειδικές μνείες, εξαίροντας τον επαγγελματισμό και την αρτιότητα του αποτελέσματος ύστερα από ενδελεχή έρευνα, απέδωσε το Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας στα μαθητικά ντοκιμαντέρ «Το κάλεσμα των Φάρων» του Κωνσταντίνου Ποταμιάνου, και τα δύο κυπριακά «Κάλτσες Παράταιρες» των Νένα Καλούτσικου, Πένυ Γεωργίου, Δημητριάνα Κολλιού, Ευαγγελία Κανταρέλλου και Γιώργου Κολοκοτρώνη, και «Το νυφικό της Αργυρώς - Τρεις αναγνώσεις», των Ισμήνη Παραδάκη, Οδυσσέα Πιερίδη, Μαρία Βαρναβίδη, Διαμαντώ-Ηλέκτρα Κωνσταντίνου, Μαρία Μολέσκη και Γιώργου Κολοκοτρώνη.

Σημειώνεται πως μέρος του προγράμματος του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ μ.μ. Καλαμάτας θα παραμείνει διαθέσιμο για προβολή μέσω της online πλατφόρμας μας kalamatashortdocs.com μέχρι εξαντλήσεως συγκεκριμένου αριθμού προβολών για κάθε ταινία.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις