Τα σημερινά αυτοκίνητα έχουν ακριβύνει πολύ. Ο υποχρεωτικός εξοπλισμός ασφαλείας, οι πιο ακριβές πρώτες ύλες και το πρόβλημα παραγωγής στα εργοστάσια είναι μερικοί λόγοι.Ωστόσο σε αυτή την περίπτωση, δεν θα ασχοληθούμε με τις τιμές και τα συμβατικά αυτοκίνητα που εξυπηρετούν τις ανάγκες μας. Θα μπούμε στον κόσμο των σπορ αυτοκινήτων, αυτών που απευθύνονται στους λάτρεις της τέχνης της οδήγησης και λιγοστεύουν τραγικά, με τους κατασκευαστές να δίνουν όλη τους την προσοχή στην ηλεκτροκίνηση και τα SUV, αφήνοντας εκτός του targetgroupτους τον παραδοσιακό petrolhead.Τουλάχιστον όσο βρισκόμαστε σε ένα «φυσιολογικό» φάσμα χρημάτων.

Παλαιότερα η συντριπτική πλειοψηφία των κατασκευαστών έδιναν την επιλογή γρήγορων μικρών μοντέλων, που βασίζονταν σε δημοφιλή mainstreamαυτοκίνητα και κόστιζαν μερικές χιλιάδες ευρώ περισσότερο. Πλέον, οι πιο πολλοί έχουν κλείσει αυτά τα τμήματα ή τα χρησιμοποιούν για διαφορετικούς σκοπούς. Θυμηθείτε για παράδειγμα την PeugeotSportμε τις εκδόσεις GTI, το OpelPerformanceCenterμε τα OPC, τη RenaultSportμε τα RS, ακόμη και τις T-Sportεκδόσεις των Toyotaπου είχαν πιο «ήπιους» τόνους αλλά στόχευαν σε όσους ζητούσαν κάτι παραπάνω σε επιδόσεις και οδική συμπεριφορά. Σήμερα, ελάχιστα μοντέλα έμειναν να σώζουν την προσιτή κατηγορία γρήγορων αυτοκινήτων, όπως για παράδειγμα το FordFiestaST. Με περίπου 24.000 € όμως αρχική τιμή, δεν είναι εύκολος στόχος για έναν νέο που του αρέσουν τα σπορ αυτοκίνητα.

Η ηλεκτροκίνηση απορρόφησε την προσοχή των κατασκευαστών, μαζί με την ανάγκη παρουσίασης περισσότερων SUV. Πλέον, τα superminiείναι διαθέσιμα με κινητήρες έως 130 ίππους περίπου και στην καλύτερη των περιπτώσεων, συνοδεύονται από ένα δυναμικό πακέτο εμφάνισης για να θυμίζουν σπορ κατασκευή στο μάτι, χωρίς φυσικά να είναι. Εννοείται βέβαια ότι οι κατασκευαστές έκοψαν και κάθε προσπάθεια προσφοράς σπορ μοντέλου με την πιο παραδοσιακή έννοια του όρου. Το MazdaMX-5 είναι ένα από αυτά που «σώνονται» και αυτό γιατί το συγκεκριμένο μοντέλο έχει δημιουργήσει μια τρομερή παράδοση στα προσιτά roadsters. Παλαιότερα ο υποψήφιος αγοραστής είχε σαν επιλογές το εμβληματικό HondaS2000, το διαφορετικό ToyotaMR-2 και κάμποσες ακόμη με μελετημένο στήσιμο, κίνηση στους πίσω τροχούς και σβέλτους κινητήρες, όπως το MazdaRX-8.

Το «πρόβλημα» είναι ότι ένα τέτοιο σπορ αυτοκίνητο δεν μπορεί να βασίζεται σε ένα άλλο, ευρείας παραγωγής για να μειώνεται το κόστος εξέλιξής του. Ένα σοβαρό πισωκίνητο κουπέ χρειάζεται δικό του αμάξωμα και «ακριβές» λύσεις στο κομμάτι κατασκευής του για να εξοικονομείται βάρος, να αντέχει την παρατεταμένη πίεση από τον οδηγό του και να παρέχει ακρίβεια πληροφοριών στον χειριστή. Φανταστείτε ας πούμε ένα σπορ μοντέλο που δεν θα έχει σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση, που θα «μένει» από φρένα στο γρήγορο ρυθμό ή δεν θα έχει ένα καλά σεταρισμένομπλοκέ διαφορικό για να μην γίνεται άσκοπη σπατάλη ενέργειας σε σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού. Σε ένα απλό, καθημερινό αυτοκίνητο, όλα αυτά δικαιολογούνται. Δεν φτιάχτηκε για αυτό. Σε ένα σπορ αυτοκίνητο δεν δικαιολογείται.

Ένα ToyotaGR86 λοιπόν, κοστίζει σήμερα στην Ελλάδα πάνω από 52.000 €, τη στιγμή που το προηγούμενο GT86, το 2012, στοίχιζε κάτι παραπάνω από 35.000 €. Η διαφορά είναι… τρομακτική και δεν μιλάμε για 20 χρόνια πριν, στις «χρυσές» εποχές αλλά για 10 χρόνια πριν, που η αγορά σπορ μοντέλων στη χώρα μας είχε ήδη αρχίσει να παίρνει την κατηφόρα. Αντίστοιχες διαφορές παρατηρούμε και στις πιο mainstreamκατηγορίες όπως τα hothatches. Όσα έχουν παραμείνει ακόμη στην αγορά, έχουν ανεβάσει υπερβολικά τις τιμές τους. Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που με λιγότερα από 30 χιλιάρικα αγόραζες Hyundaii30 Nή SEATLeonCupra. Πλέον, το i30 Nστοιχίζει περίπου 36.000 € στην «καλή» έκδοση με το μπλοκέ και τους 280 ίππους, ενώ το CUPRALeon (δεν διατίθεται πλέον ως SEAT) είναι στα 42.000 €. Το ίδιο φαινόμενο θα το βρείτε σε όλα τα μοντέλα της κατηγορίας. ΙσχύειγιατοFordFocusST, τοHondaCivicType-R, τοVolkswagenGolfGTI… αυτάείναι, δεν έχει απομείνει και κανένα άλλο! Ακόμη και το VolkswagenSciroccoπέρασε στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, αν και βασιζόταν σε ένα mainstreamπάτωμα (αυτό του VWGolf 5) και δεν κόστιζε όσο μια κλασική σπορ κατασκευή. Το AudiTT, που στην τελευταία γενιά του «χτίστηκε» πάνω στην πλατφόρμα MQB (χρησιμοποιείται από σχεδόν όλα τα μοντέλα του VWGroup) επίσης δεν κατάφερε να επιβιώσει και «κόπηκε» οριστικά. Μόνη ελπίδα του να επιστρέψει θα είναι σε ηλεκτρική μορφή.

Άρα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τα πράγματα είναι δύσκολα για τους λάτρεις της οδήγησης που δεν έχουν… ατελείωτο πορτοφόλι. Προφανώς και η BMWπροσφέρει φανταστικά μοντέλα M, όπως και η Mercedesέχει τις μαγικές AMGστον κατάλογό της. Η Audiμε τα RSεπίσης. Ωστόσο δεν έχουν όλοι τη δυνατότητα να δώσουν 100.000 € για να ικανοποιήσουν το πάθος τους, ούτε να μπουν στην αντιπροσωπεία της Porscheκαι να παραγγείλουν την 911 όπως ακριβώς τη θέλουν. Το προσιτό σπορ αυτοκίνητο πέθανε, όσο και αν δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε. Και οι λίγοι εκπρόσωποί του στην αγορά, ακρίβυναν πολύ συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια και αναμένεται να μας αποχαιρετίσουν σύντομα, παραχωρώντας τη θέση τους σε κάποιο εντυπωσιακό ηλεκτρικό δημιούργημα. Για αυτό… βιαστείτε και προλάβετε κάποιο από τα τελευταία!

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις