ΚΟΣΜΟΣ. Ερμηνείες του, όπως του μάτσο αρσενικού Στάνλεϊ Κοβάλσκι στο «Λεωφορείο ο Πόθος», του τίμιου λιμενεργάτη Τέρι Μαλόι στο «Λιμάνι της Αγωνίας» και του αρχιμαφιόζου Ντον Κορλεόνε στον «Νονό», παραμένουν αξεπέραστες και σημεία αναφοράς στην 7η Τέχνη.

Ο Μάρλον Μπράντο, γεννήθηκε στις 3 Απριλίου 1924 στην Ομάχα της πολιτείας Νεμπράσκα των ΗΠΑ. Πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια, καθώς και οι δυο γονείς του, λόγω αλκοολισμού, αδιαφορούσαν γι’ αυτόν και τις δύο μεγαλύτερες αδελφές του.

Ο συνονόματος πατέρας του, ένας μικροεπιχειρηματίας παρασιτοκτόνων της περιοχής ήταν σκληρός και απόμακρος με τα παιδιά του μέχρι σημείου που ο μετέπειτα διάσημος γιος του να γράψει στην αυτοβιογραφία του: «Όταν πέθανε ο πατέρας μου σκέφτηκα: «Θεέ μου, φέρ’ τον πίσω ζωντανό για οκτώ δευτερόλεπτα γιατί θέλω να τού σπάσω το σαγόνι». Η μητέρα του Ντόντι Πενμπέικερ, που επαγγελλόταν την ηθοποιό σε τοπικούς θιάσους, μονίμως ονειροβατούσε, όταν δεν ήταν πιωμένη.

Ατίθασος χαρακτήρας από μικρός αποβλήθηκε δύο φορές από τα σχολεία στα οποία φοιτούσε και απαλλάχθηκε ως «γιωτάς» από την στρατιωτική θητεία. Τότε αποφάσισε να ακολουθήσει τις δύο αδελφές του στην Νέα Υόρκη, όπου έκαναν δραματουργικές σπουδές.

Έχοντας και ο ίδιος κολλήσει το μικρόβιο της υποκριτικής, ξεκίνησε μαθήματα αρχικά με την Στέλλά Άντλερ και αργότερα στο περίφημο «Actor's Studio» του Λι Στράσμπεργκ, με καθηγητή τον σκηνοθέτη Ηλία Καζάν. Γρήγορα ξεχώρισε για το θηριώδες ταλέντο του, το οποίο σμιλεύτηκε από την τεχνική «της μεθόδου», που εφαρμοζόταν στην σχολή. «Υποδυόταν χωρίς πραγματικά να χρειαστεί να διδαχθεί» είχε πει για αυτόν η πρώτη του δασκάλα στην υποκριτική.

Η καριέρα και οι υποψηφιότητες για Όσκαρ

Αν και οι ρόλοι δεν ήταν μεγάλοι σε διάρκεια και διάλογο, αποτελούσαν σημαντικό κομμάτι στην ουσία των ταινιών. Αργότερα έγινε ο καλύτερος πρεσβευτής «της μεθόδου» επηρεάζοντας πολλούς σπουδαίους ηθοποιούς τα επόμενα χρόνια, όπως ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ο Αλ Πατσίνο και ο Τζακ Νίκολσον.

Ο Μάρλον Μπράντο, πρωτοεμφανίστηκε στο Μπροντγουέι το 1944 στο θεατρικό έργο του Τζον Βαν Ντρούτεν «I Remember Mama» και σύντομα χαρακτηρίστηκε από τους κριτικούς «ο πιο πολλά υποσχόμενος νέος ηθοποιός». Τον χαρακτηρισμό αυτόν θα δικαιώσει με το παραπάνω το 1947, ως Στάνλεϊ Κοβάλσκι οτο περίφημο θεατρικό έργο Τένεσι Ουίλιαμς «Λεωφορείον ο Πόθος».

Γρήγορα τον ανακάλυψε το Χόλιγουντ και τoν πήρε από το θέατρο, ποτέ όμως δεν κατόρθωσε να τον κάνει αποκλειστικά δικό του. Η κινηματογραφική του καριέρα ξεκίνησε το 1950 με την ταινία του Φρεντ Τσίνεμαν «Το κορμί μου σού ανήκει» και επιβλήθηκε με το «Λεωφορείο ο πόθος» (1951) του Ηλία Καζάν, που είχε ερμηνεύσει στη σκηνή.

Ακολούθησαν τα «Βίβα Ζαπάτα!» (1952) και «Ιούλιος Καίσαρ» (1953), ενώ έναν χρόνο αργότερα ο Μάρλον Μπράντο έγινε ίνδαλμα της νεολαίας με τον ταινία του Λάζλο Μπένεντεκ «Ο Ατίθασος». Οδηγώντας τη θρυλική μοτοσικλέτα Triumph Boneville και φορώντας ένα δερμάτινο μπουφάν, έγινε αναπόσπαστο στοιχείο της ροκ κουλτούρας τα επόμενα χρόνια.

Το 1954 κέρδισε το πρώτο του Όσκαρ για την ερμηνεία του στην ταινία του Ηλία Καζάν «Το λιμάνι της αγωνίας». Υποδυόταν τον Τέρι Μαλόι, έναν λιμενεργάτη και πρώην αποτυχημένο μποξέρ, ο οποίος παρά τις πιέσεις δεν διστάζει να αποκαλύψει την διαφθορά στο λιμάνι της Νέας Υόρκης.

Η δεκαετία του 1660, όμως, δεν θα είναι το ίδιο καλή για τον σπουδαίο ηθοποιό και οι ταινίες αυτής της περιόδου δεν τον κολακεύουν, ενώ μερικές από αυτές ήταν σκέτη καταστροφή. Ξαναγεννήθηκε κινηματογραφικά το 1972 ως Ντον Κορλεόνε στην ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα «Ο Νονός», η οποία του χάρισε το δεύτερο Όσκαρ του την επόμενη χρονιά. Την ίδια χρονιά πρωταγωνίστησε στο πολυσυζητημένο «Τελευταίο τανγκό στο Παρίσι» του Μπερνάρντο Μπερτολοΰτσι.

«Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» και η σκηνή του βιασμού με τις αντιδράσεις

Η ταινία του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, που προκάλεσε αντιδράσεις για μια σκηνή βιασμού. Σύμφωνα με την συμπρωταγωνίστρια του Μαρία Σνάιντερ, ο Μπράντο είχε συμφωνήσει κρυφά με τον σκηνοθέτη για την επίμαχη σκηνή, κάτι που έφερε σε πολύ δύσκολη θέση την ηθοποιό και την έκανε να κλάψει πραγματικά κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, όπως φαίνεται και στην τελική σκηνή που περιέχει η ταινία.

Το απόλυτο sex symbol

Έγινε ο απόλυτος κινηματογραφικός γόης, ενώ «εισβάλλοντας» στα δωμάτια των νεαρών κοριτσιών ως sex symbol της εποχής, όταν έπαιξε τον κεντρικό ρόλο στη ταινία «Ο Ατίθασος», όπου οδηγεί τη θρυλική μοτοσικλέτα Triumph Boneville, φορώντας ένα δερμάτινο μπουφάν.

Μετά από μια σειρά αποτυχημένων ταινιών που απλά είχαν ως σκοπό την αύξηση του χρηματικού του κασέ, ο Μπράντο συμμετείχε την δεκαετία του ’70, σε δυο ταινίες αριστουργήματα της 7ης τέχνης, τον «Νονό» και το εμβληματικό πολεμικό θρίλερ «Αποκάλυψη Τώρα», του Φράνσις Φορντ Κόπολα.

Ο Νονός και το 2ο Όσκαρ

Για τον «Νονό» κέρδισε το δεύτερο βραβείο Όσκαρ της καριέρας του, όμως δεν παρευρέθηκε στην απονομή, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την κακομεταχείριση των αυτοχθόνων Ινδιάνων από το Χόλιγουντ. Μάλιστα, έστειλε μια ιθαγενή της φυλής των Απάτσι για να αρνηθεί εκ μέρους του το βραβείο.

Όλα αυτά τα χρόνια ήταν ενεργός πολιτικά και αγωνιζόταν για τα δικαιώματα όχι μόνον των ιθαγενών Ινδιάνων αλλά και των αφροαμερικανών. Ήταν δεδηλωμένος οπαδός του Δημοκρατικού Κόμματος και συμμετείχε στις καμπάνιες των προεδρικών του υποψηφίων.

Τα προβλήματα με την παχυσαρκία

Οι αυτοκαταστροφικές του τάσεις που προκάλεσε η παχυσαρκία και το αλκοόλ, έκαναν δύσκολες τις συνεργασίες του με τους σκηνοθέτες και τους συνεργάτες του στο σετ.

Σε κάποια φάση της καλλιτεχνικής διαδρομής του, ο Κόπολα του διάβαζε τις ατάκες από το ακουστικό στο «Αποκάλυψη Τώρα», καθώς δεν ήταν σε θέση να τις απομνημονεύσει.

Επίσης, ο ρόλος τον ήθελε γεροδεμένο και αθλητικό, όμως με το βάρος του να υπερβαίνει τα 150 κιλά, ο Κόπολα αποφάσισε να τραβάει κοντινά και σκοτεινά πλάνα στο πρόσωπό του, ώστε να μη φαίνεται το σώμα του.

Η θυελλώδης προσωπική ζωή, τα οικογενειακά προβλήματα

Μια ζωή πολυποίκιλη, τρεις γάμους και πληθώρα ερωτικών σχέσεων, με απολογισμό 11 παιδιά.

Διατηρούσε σεξουαλικές σχέσεις με εκατοντάδες γυναίκες και άντρες, στις οποίες περιλαμβάνονταν ονόματα όπως η Μέριλιν Μονρόε, η Ούρσουλα Άντρες, η Ρίτα Μορένο και ο Ρίτσαρντ Πράιορ.

Την επιβάρυνση της υγείας του συνέβαλλε ένα τρομερό έγκλημα που συγκλόνισε την ψυχολογία του για πάντα. Ο πρωτότοκος γιος του Κρίστιαν καταδικάστηκε σε φυλάκιση δέκα ετών για την δολοφονία του εραστή της εγκύου ετεροθαλούς αδερφής του Τσεγιέν, το 1990, ενώ η δεύτερη αυτοκτόνησε πέντε χρόνια μετά, σε ηλικία μόλις 25 ετών.

Ο θάνατος

Ο Μάρλον Μπράντο πέθανε την 1η Ιουλίου 2004, στο Λος Άντζελες, σε ηλικία 80 ετών. Το τελευταίο διάστημα της ζωής του αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις