ΛΑΚΩΝΙΑ. «Απαγορευμένο» ρωσικό πετρέλαιο, ακόμη και προς τις ΗΠΑ, παρά το γεγονός ότι είναι εκείνες που σε συνεννόηση με κράτη της Δύσης επιβάλλουν συνεχώς ολοένα αυστηρότερες κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας. Το 2023 η Ρωσία φαίρεται να πούλησε στην Ινδία ποσότητες αργού πετρελαίου συνολικής αξίας - ρεκόρ 37 δισ. δολαρίων με θάλασσα μετάγγισης τον Λακωνικό κόλπο, που έχει κομβικό ρόλο στη διακίνηση του μαύρου χρυσού.

Χρηματοδότης του πολέμου

Τα συνολικά ομοσπονδιακά έσοδα της Ρωσίας εκτινάχθηκαν σε ύψος - ρεκόρ 320 δισ. δολαρίων το 2023 και πρόκειται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο. Περίπου το 1/3 των χρημάτων δαπανήθηκε για τον πόλεμο στην Ουκρανία πέρυσι, σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές, και ένα ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό πρόκειται να δοθεί για τη χρηματοδότηση του πολέμου το 2024. Το 2023 περισσότερα από 200 πλοία προερχόμενα από τη Ρωσία πραγματοποίησαν ανοιχτά του Λακωνικού κόλπου μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε άλλα πλοία, τα οποία στη συνέχεια κατευθύνθηκαν στην Ινδία. Χώρες, Ελεγκτικές Αρχές, Συμμαχικά Σκέλη, κοιτούν τα τάνκερ που πάνε κι έρχονται…

Πάνω από ένα δις δολλάρια

Διεθνείς αναλυτές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι μέρος του ρωσικού αργού πετρελαίου που διυλίστηκε από την Ινδία στη συνέχεια εξήχθη στις Ηνωμένες Πολιτείες ως πετρελαιοειδή αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων! Οι αγορές ρωσικού πετρελαίου από την Ινδία αυξήθηκαν κατά 13 φορές σε σχέση με τις προπολεμικές ποσότητες, σύμφωνα με την ανάλυση του Κέντρου Ερευνών για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (Centre for Research on Energy and Clean Air – CREA). Οπως αναφέρεται στην ανάλυση, ο στρατηγικός εταίρος της Ουάσινγκτον, το Νέο Δελχί, απορροφά τις ποσότητες αργού πετρελαίου τις οποίες προ του πολέμου αγόραζαν οι Δυτικοί. Στη συνέχεια η Ινδία πουλάει το διυλισμένο σε ινδικά διυλιστήρια ρωσικό πετρέλαιο στους Δυτικούς νομιμοποιημένο!

Ο Λακωνικός κόλπος

Ο Λακωνικός κόλπος, περίπου 310 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Αθήνας, αποτελεί το κομβικό σημείο της όλης ιστορίας, αφού εκεί γίνονται δεκάδες μεταφορτώσεις πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο. Μεταφορτώσεις γίνονται περίπου 4 μίλια από τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας και περίπου 17 μίλια από το Γύθειο. Οι μεταφορές γίνονται με δεξαμενόπλοια τα οποία ανήκουν στον λεγόμενο «σκοτεινό ή σκιώδη στόλο». Πρόκειται για πλοία -φαντάσματα που υιοθετούν την πρακτική της παροχής ψεύτικων συντεταγμένων στο σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS). Η πρακτική αυτή ονομάζεται spoofing (παραποίηση). Τα κέρδη που μπορούν να προκύψουν ακόμη και από μια παράκαμψη των κυρώσεων κατά της Ρωσίας είναι τεράστια. Ειδικοί θεωρούν ότι οι έμποροι θα μπορούσαν να βγάλουν 10-40 εκατ. δολάρια μέσα σε τέσσερις ή πέντε μήνες. Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν καμία δυνατότητα ελέγχου των δραστηριοτήτων στον Λακωνικό κόλπο και ο λόγος είναι ότι αυτές γίνονται σε διεθνή ύδατα, τα οποία ξεκινούν μόλις 6 μίλια από την ακτή.

Πριν από ημέρες ήταν η σειρά του CNN να γίνει μάρτυρας μεταφόρτωσης πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο έξω από το Γύθειο. Πιο συγκεκριμένα, δύο πετρελαιοφόρα - το ένα τεράστιο, το άλλο μικρότερο- παρατάχθηκαν δίπλα - δίπλα και έκαναν μετάγγιση αργού πετρελαίου. Στόχος, η συγκάλυψη της προέλευσης και του τελικού προορισμού του. Μόλις χθες το Notospress είχε είδηση με το Κέντρο Υγείας Γυθείου να δέχεται για νοσηλεία δύο ναυτικούς Ρώσους από πετρελαιοφόρα που βρίσκονταν ανοικτά του Λακωνικού κόλπου.

200 ταξίδια χωρίς κυρώσεις

Η Pole Star Global εξέτασε την ίδια διαδρομή και εντόπισε να έχουν γίνει πάνω από 200 ταξίδια πέρυσι από πλοία που φόρτωσαν στη Ρωσία και έκαναν μεταφόρτωση στον Λακωνικό κόλπο σε άλλο πλοίο, το οποίο συνέχισε για την Ινδία. Η Pole Star Global υποψιάζεται ότι το πρωταρχικό κίνητρο γι’ αυτές τις μεταφορές ήταν η αποφυγή των κυρώσεων, αφού η τιμή του βαρελιού ήταν πάνω από 60 δολάρια και σχεδόν όλα αυτά τα πλοία που συμμετείχαν στις μεταφορές είχαν σύνδεση με τις ΗΠΑ ή την Ευρωπαϊκή Ενωση, άρα θα είχαν υποστεί βαριές κυρώσεις αν εντοπίζονταν.

Με την απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς, η οποία απορροφούσε σχεδόν το σύνολο των 1,6 εκατ. βαρελιών αργού που μεταφέρονταν ημερησίως από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Αρκτικής, η Μόσχα έχει αναγκαστεί να βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε αγοραστές στην Κίνα, στην Ινδία και, σε μικρότερο βαθμό, στην Τουρκία.

Μέρος του αργού διυλίζεται σε προϊόντα πετρελαίου σε διυλιστήρια στη δυτική ακτή της Ινδίας και στη συνέχεια εξάγεται στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες που έχουν υπογράψει κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας. Αυτό συμβαίνει γιατί τα προϊόντα που προκύπτουν από τη διύλιση πετρελαίου εκτός της Ρωσίας δεν καλύπτονται από τις κυρώσεις, μια παράλειψη που οι επικριτές αποκαλούν «παραθυράκι διυλιστηρίου».

Οι Έλληνες εφοπλιστές

Τα δεξαμενόπλοια που ανήκαν σε Ελληνες αποτελούσαν το 21% της συνολικής χωρητικότητας που φόρτωναν πετρέλαιο και πετρελαιοειδή σε ρωσικά λιμάνια τον περασμένο Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τη Vortexa και τη Lloyd’s List Intelligence. Ωστόσο, κυρίαρχα στο εμπόριο κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου ήταν τα πλοία του σκοτεινού στόλου. Το 48% του συνόλου των δεξαμενόπλοιων που παρακολουθήθηκαν τον περασμένο μήνα ήταν ηλικιωμένα, ανώνυμα δεξαμενόπλοια, που λειτουργούσαν σε μεγάλο βαθμό εκτός της δικαιοδοσίας και των συμφερόντων της Δύσης.

Ο προβληματισμός των Λακώνων έχει να κάνει με την παλαιότητα των πλοίων και την μεταφόρτωση αργού πετρελαίου με ορατό τον κίνδυνο διαρροής ή ατυχήματος που θα αποβεί μοιραία για την Λακωνική ακτογραμμή, χλωρίδα και πανίδα και φυσικά για τον τουρισμό της Λακωνίας.

Πηγή: protothema.gr

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις