ΣΠΑΡΤΗ. Μια ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική εμπειρία βίωσαν μαθητές και εκπαιδευτικοί του 2ου ΓΕΛ Σπάρτης, τη Δευτέρα 13 Μαΐου. Πρόκειται για τον 1ο σχολικό διαγωνισμό-παιχνίδι αναζήτησης κρυμμένου θησαυρού, που διοργανώθηκε από το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Λακωνίας και τον υπεύθυνο του σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών κ. Άρ. Καναβάρο, με συμμετοχή των εκπαιδευτικών κλάδου Φυσικών (ΠΕ04) του 2ου ΓΕ.Λ., κ. Γ. Ανδριοπούλου, Ιω. Κυριακίδη και Π. Στρίφα. Ο διευθυντής κ. Γ. Παπαδάκος, πρόθυμα φιλοξένησε και υποστήριξε τη δράση αυτή , θεσμικά και υλικοτεχνικά. Η διαδικασία είχε ως εξής:

Πενταμελής ομάδες μαθητών της Β΄ τάξης, επιδόθηκαν στην αναζήτηση ενός κρυμμένου θησαυρού Φυσικών Επιστημών. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, έπρεπε να μεταβούν σε ειδικά διαμορφωμένους «πειραματικούς σταθμούς», οι οποίοι είχαν στηθεί στον αύλειο χώρο του σχολείου και είχαν εφοδιαστεί με όργανα, υλικά και σκεύη για την πραγματοποίηση πειραμάτων και συνακόλουθη απάντηση ερευνητικών ερωτημάτων Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας. Εκτελώντας τα πειράματα, οι μαθητές έκαναν παρατηρήσεις, πήραν μετρήσεις, τις επεξεργάστηκαν, τις συζήτησαν και κατέληξαν σε συμπεράσματα, ενώ παράλληλα κέρδιζαν έτσι μονάδες επιτυχίας για να οδηγηθούν στο θησαυρό – στόχο. Συνέθεσαν ηλεκτρικά κυκλώματα, ανέμιξαν υλικά και παρατήρησαν εντυπωσιακές χημικές αντιδράσεις με αλλαγές χρωμάτων και έκλυση αερίων, μελέτησαν τη συμπεριφορά βιομορίων όπως οι πρωτεΐνες του αυγού και του γάλακτος και, έτσι, παίζοντας, εκτέλεσαν έναν μεγάλο αριθμό εργαστηριακών ασκήσεων της διδακτέας τους ύλης εκτιμώντας τόσο την γοητεία των Φυσικών Επιστημών και την άρρηκτη σύνδεσή τους με την καθημερινή ζωή, όσο και την αξία, τη λειτουργία και τη δυναμική της ομάδας.

Οι ορθές απαντήσεις στα ερωτήματα των φύλλων αξιολόγησης που συμπλήρωσαν ανά πειραματικό σταθμό και ανά άσκηση και η επίλυση ενός πραγματικά απαιτητικού γρίφου, οδήγησε τις ομάδες, με μικρή χρονική διαφορά μεταξύ τους, στο σημείο όπου βρισκόταν ο θησαυρός: ένα «χρυσό» σεντούκι, με περιεχόμενο … παραδοσιακό χειροποίητο σαπούνι, δεδομένου ότι η «παρασκευή σάπωνα» αποτελεί υποχρεωτική εργαστηριακή άσκηση Χημείας για την τάξη αυτή. Οι επόμενες ομάδες, εξίσου ικανές, φτάνοντας στο ίδιο σημείο, βρήκαν να τους περιμένει άλλου είδους θησαυρός: το πάντα επίκαιρο ποίημα «Ιθάκη» του Καβάφη. Έχοντας περάσει τρεις ώρες ευγενούς άμιλλας και «ευ αγωνίζεσθαι» έλαβαν ως μάθημα και μήνυμα ζωής, τους στίχους του ποιητή «Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δεν σε γέλασε. Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα, ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν.»

Η ικανοποίηση και τα θετικά σχόλια μαθητών και εκπαιδευτικών από την πρώτη αυτή διοργάνωση, αποτελεί κίνητρο τόσο για την επανάληψη του εγχειρήματος και σε άλλες μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, με κατάλληλη προσαρμογή στο μάθημα «Φυσικά – Ερευνώ κι Ανακαλύπτω».

Ο αναστοχασμός κι η αξιολόγηση του εγχειρήματος ενισχύουν την πρόθεση των εμπλεκομένων να το επαναλάβουν, με την προοπτική το «ευ πειραματίζεσθαι» να αποτελέσει πρωτότυπο εργαλείο και καινοτόμο τρόπο μάθησης και να καθιερωθεί ως θεσμός, σε ετήσια -τουλάχιστον -βάση. Το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας, δια της υπευθύνου Ελένης Παλούμπα, μπορεί να παράσχει αρωγή και υποστήριξη στην κατεύθυνση αυτή.