Είμαστε η Πελοπόννησος: Κατορθώνουμε το αδύνατο, δεν ακολουθούμε, δεν περιμένουμε, εμπνέουμε!
«Εδώ το Αδύνατο είναι μόνο η Αρχή» - Η νέα ταυτότητα της Περιφέρειας Πελοποννήσου - Την παρουσίασε ο ίδιος ο Περιφερειάρχης Δημήτρης Πτωχός στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ. Μια ιδιαίτερη βραδιά, με ζωντάνια, έντονη συμμετοχή και αίσθηση νέας αρχής, έζησε η Περιφέρεια Πελοποννήσου την Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025, όταν και παρουσιάστηκε η νέα ταυτότητα τόπου (place brand) στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας.
Με μοραϊτικη αποφασιστικότητα, ξεκάθαρο στίγμα, ένταση κυριαρχίας, έμφαση μεγαλείου, αίσθηση αυτάρκειας, ισορροπία στα επιμέρους και προσήλωση στα μεγάλα της ιστορίας και της ζωής, με άρτια επικοινωνία και ένα όνομα: Πελοπόννησος.
Απ’ ότι φαίνεται η Πελοπόννησος στο εξής δεν θα είναι κάτι άλλο από αυτό που πραγματικά είναι. Διορθώνοντας ίσως ένα προαιώνιο ελάττωμα, αυτό της διαίρεσης. Διαδρομές στη συνείδηση αλλά και στον χάρτη μπορούν να φέρουν συνοχή ώστε ένα κατόρθωμα ακόμα να φέρει της Πελοπόννησο στο κέντρο.
Συνοχή και Εξωστρέφεια
Την παρουσίαση άνοιξε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Δημήτρης Πτωχός, μιλώντας για το όραμα της Περιφερειακής Αρχής, τη σημασία της νέας ταυτότητας και την ανάγκη η Πελοπόννησος να αποκτήσει μια συνεκτική και εξωστρεφή εικόνα. Αμέσως μετά, τον λόγο πήρε ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Θάνος Μιχελόγγονας, ο οποίος παρουσίασε αναλυτικά τη διαδικασία που ακολουθήθηκε – από τη σύλληψη της ιδέας, τη διαβούλευση και την έρευνα, μέχρι την υλοποίηση. Όπως τόνισε, «το πιο δύσκολο κομμάτι ξεκινά τώρα: η εφαρμογή και η ζωντανή αξιοποίηση του brand από όλους μας».
Ακολούθησε η προβολή του επίσημου βίντεο του νέου brand, διάρκειας 1:23, που εντυπωσίασε το κοινό. Σε λιγότερο από ενάμιση λεπτό συμπύκνωσε το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της Πελοποννήσου, τη μνήμη και την περηφάνια, αλλά και την εξέλιξη και τις προσδοκίες των ανθρώπων της.
Μια Πελοπόννησος που δεν περιμένει, δεν ακολουθεί, στέκεται απέναντι στις προκλήσεις. Όροι - έννοιες όπως τα, Πρόκληση, Νόμος, Αλλαγή, Αδύνατο, Τόπος, αποτελούν δομικά στοιχεία του νέου αφηγήματος της Περιφέρειας Πελοποννήσου, είτε σε διάσταση, είτε σε ταύτιση. Κρατώντας το «Π» εγκαταλείπει την «Μυθική» αντίληψη προηγούμενης προσπάθειας για να στοιχηθεί στο ιδεατό που είναι μεν εφικτό, αφού, η αρχή ήδη έγινε, υπάρχει όραμα και μέλλον στη βάση συγκεκριμένης τροχιάς τόσο στον χώρο όσο και στον χρόνο.
Η βραδιά είχε ζωντανό διάλογο ανάμεσα στον Περιφερειάρχη και τον συγγραφέα Πάνο Δημάκη, ο οποίος έδωσε μια πιο ανθρώπινη διάσταση στην έννοια της ταυτότητας τόπου, με αναφορές σε καλές πρακτικές του εξωτερικού και στο πώς αυτές μπορούν να αποτελέσουν οδηγό για την Πελοπόννησο. Μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος, απηύθυνε χαιρετισμό και η διεθνής εμπειρογνώμονας Magdalena Florek, συνιδρύτρια και μέλος του Δ.Σ. της Διεθνούς Ένωσης Place Branding. Τον συντονισμό είχε η δημοσιογράφος Νικόλ Καζαντζίδου.
Η νέα ταυτότητα της Περιφέρειας Πελοποννήσου
Η ταυτότητα τόπου της Περιφέρειας Πελοποννήσου εντάσσεται σε ολοκληρωμένη στρατηγική place branding που βασίζεται σε διεθνείς πρακτικές και πλαισιώνει τον στρατηγικό σχεδιασμό της Περιφέρειας, αναπτυσσόμενο σε οκτώ πυλώνες:
- Πολιτισμός
- Αγροδιατροφή
- Τουρισμός
- Επιχειρηματικότητα
- Κοινωνική συνοχή
- Πράσινη μετάβαση
- Καινοτομία
- Ψηφιακή μετάβαση
Το νέο λογότυπο, εμπνευσμένο από το γράμμα «Π», αποτελεί σύνθεση αφαιρετικών εικονιδίων που αντλούν έμπνευση από τη φύση, την ιστορία, την παραγωγική δραστηριότητα, την καινοτομία, τον πολιτισμό και το τοπίο της Πελοποννήσου. Μαζί με τη χρωματική παλέτα, τα εικαστικά μοτίβα και τις γραμματοσειρές συνθέτουν μια ενιαία οπτική ταυτότητα.
Η διαμόρφωση του brand υπήρξε αποτέλεσμα συμμετοχικής διαδικασίας: περισσότεροι από 1.000 πολίτες συμμετείχαν σε έρευνες, ενώ πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις και ομάδες εργασίας με πάνω από 50 θεσμικούς, κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς. Τα αποτελέσματα συγκροτήθηκαν σε ένα ολοκληρωμένο Brand Book, που περιλαμβάνει το αφήγημα, την οπτική και λεκτική ταυτότητα, καθώς και οδηγίες εφαρμογής.
Δημήτρης Πτωχός: «Η νέα ταυτότητα είναι η κοινή μας δύναμη για το αύριο»
«Το νέο place brand είναι ένας ζωντανός οργανισμός και ανήκει σε όλους όσους ζουν, εργάζονται, επενδύουν και επισκέπτονται την Πελοπόννησο», δήλωσε ο Περιφερειάρχης Δημήτρης Πτωχός. «Εξελίσσεται και εμπλουτίζεται μέσα από τις επιτυχίες, τις συνεργασίες και τις πράξεις όλων μας. Η νέα ταυτότητα θέτει τα θεμέλια για μακροπρόθεσμη, βιώσιμη ανάπτυξη και διασφαλίζει ότι το όραμά μας θα ενσωματωθεί σε κάθε πτυχή της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ζωής της Περιφέρειας».
Ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Θάνος Μιχελόγγονας υπογράμμισε: «Η διαδικασία που ακολουθήσαμε βασίστηκε σε επιστημονική μεθοδολογία, διεθνείς πρακτικές και τη συμμετοχή της κοινωνίας. Το επόμενο στάδιο είναι η ενσωμάτωση του brand στην πράξη – το στοίχημα που θα κερδηθεί με συλλογική προσπάθεια».
Είναι άδικο αν κάποιος εκτιμήσει ότι είδε την προσπάθεια της Περιφέρειας για την Τουριστική της επικοινωνία. Η νέα ταυτότητα τόπου αφορά το όλον. Πως στο εξής πορευόμαστε ως Περιφέρεια, (ιδεατό η Περιφέρεια να ταυτιζόταν με την Πελοπόννησο), πολιτικά, κοινωνικά, αυτοδιοικητικά, αναπτυξιακά, πολιτισμικά, κ.λ.π. Δεν υπάρχουν «σύνορα» και «διαιρέσεις», «εξαιρέσεις» και «πρωτοκαθεδρίες», δεν υπάρχουν «εγώ» αλλά «εμείς» και αυτό είναι το δυσκολότερο επίτευγμα συνοχής που πρέπει να φέρει εις πέρας η Περιφερειακή Αρχή. Και μια τέτοια προσπάθεια δεν μπορεί και δεν πρέπει να ταυτίζεται με μια θητεία αλλά με ένα όραμα. Δεν είναι ζήτημα μόνον σχεδίου και θεωρίας αλλά πολιτικής αντίληψης που θα αποδώσει συγκεκριμένο έργο.
Θα έλεγε κανείς ότι η φράση «Εδώ το αδύνατο είναι μόνο η αρχή» αφορά την προσπάθεια, την πρόταση, την προσήλωση σε αυτή και την αποφασιστικότητα να γίνει πράξη και λιγότερο το ένα προβαλλόμενο, διαφημιζόμενο, τελικό προϊόν για επικοινωνία στο κλάδο του Τουρισμού όπως, ίσως αρχικά, αρκετοί από τους παρευρισκόμενους στην παρουσίαση, θεώρησαν. Ισως στο εξής η Πελοπόννησος δεν θα πασχίζει για να πείσει ότι είναι προορισμός αλλά θα προ(σ)καλεί τον άνθρωπο να τη βιώσει έτσι όπως αυτή έρχεται από το παρελθόν, ζει το παρόν και κατευθύνεται προς το μέλλον. Αρκεί δηλαδή το «Είμαστε η Πελοπόννησος».
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν βουλευτές, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης όλων των βαθμίδων, πρόεδροι επιμελητηρίων και φορέων, άνθρωποι του επιχειρηματικού και πολιτιστικού χώρου που κατέκλυσαν την αίθουσα του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας, δίνοντας (θέλουμε να πιστεύουμε) το στίγμα ότι η νέα ταυτότητα ανήκει πραγματικά σε όλους.