Επιστολή προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Κων. Σκανδαλίδη απέστειλε ο Σύλλογος Γεωπόνων Λακωνίας σχετικά με το πρόγραμμα «Σχέδια Βελτίωσης». Σκοπός της επιστολής είναι η κατάθεση προτάσεων προς το Υπουργείο για την καλύτερη δυνατή εφαρμογή του προγράμματος. Η επιστολή ολοκληρώνεται με το Σύλλογο Γεωπόνων να ζητά παράταση του προγράμματος, έτσι ώστε να μεσολαβήσει ο απαραίτητος χρόνος διαβούλευσης. Πρόκειται για τη δεύτερη επιστολή που στέλνει ο Σύλλογος στο εν λόγω Υπουργείο, την οποία υπογράφουν ο πρόεδρος κ. Σταύρος Αραχωβίτης και η Γραμματέας κ. Ειρήνη Γιαννακάκη. Σύμφωνα με το Σύλλογο, το περιεχόμενο της πρώτης επιστολής φαίνεται πως ελήφθη σοβαρά υπόψη από τους αρμόδιους και κάποιες από τις προτάσεις του Συλλόγου υιοθετήθηκαν.

Η επιστολή του Συλλόγου προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων έχει ως εξής:

«Μετά την έκδοση των τελευταίων Υπουργικών Αποφάσεων που αφορούν στην Εφαρμογή του προγράμματος του Μέτρου 121 ΠΑΑ (Σχέδια Βελτίωσης) νιώθουμε την υποχρέωση να επανέλθουμε με νεότερη επιστολή μας θεωρώντας ότι με τις παρατηρήσεις μας συμβάλουμε όσο το δυνατό, στην καλύτερη εφαρμογή του προγράμματος και στην επίτευξη των στόχων του ΠΑΑ.

Κατ΄αρχή νιώθουμε την υποχρέωση να σας ευχαριστήσουμε για το γεγονός πως η προηγούμενη επιστολή μας ελήφθη σοβαρά υπ όψη σας, γεγονός που αποδεικνύεται από τις τροποποιήσεις που έγιναν όπως αυτές απεικονίζονται στις τελευταίες Υπουργικές Αποφάσεις.

Ωστόσο, δυστυχώς, είμαστε υποχρεωμένοι να εκφράσουμε ξανά την ανησυχία και τον προβληματισμό των μελών μας , αναφορικά και με τις νέες τροποποιήσεις στην διαδικασία υλοποίησης του Μέτρου 121 του ΠΑΑ 2007-2013 Σχέδια βελτίωσης των γεωργικών εκμεταλλεύσεων.

Τα σημεία στα οποία εστιάζεται ο προβληματισμός μας είναι τα ακόλουθα:

1. Παρά την κατάργηση του κατωφλίου των 15 βαθμών στα 40 της ομάδας κριτηρίων ιν παραμένει ένα σημαντικό κατώφλι αυτό των 25 (ή 20) βαθμών για τους Νέους Γεωργούς και 30 (ή 25) βαθμών για τους λοιπούς δικαιούχους, που σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι αδύνατο για ένα υποψήφιο να το περάσει ενώ στις λίγες περιπτώσεις που αυτό επιτυγχάνεται απλά γίνεται με ένα ή δύο βαθμούς πάνω από την βάση. Η ύπαρξη κατωφλίων, εισάγοντας κριτήρια και παραμέτρους , που δεν αφορούν το σύνολο των υποψηφίων για λόγους ανεξάρτητους της θέλησης τους, αποτελεί δικαίωμα αυτού που χαράζει την αγροτική πολιτική, να στρέφει τις επενδύσεις στις κατευθύνσεις που επιλέγει.

Είναι αντιεπιστημονικό και αντιορθολογικό όμως να εισάγει κριτήρια και παραμέτρους , που δεν αφορούν το σύνολο των υποψηφίων για λόγους ανεξάρτητους της θέλησης τους. Επ αυτού θα σας θέσουμε κάποια απλά παραδείγματα: Χωρίς να γίνεται διαχωρισμός στο σύστημα βαθμολόγησης μεταξύ Παλαιών και Νέων Γεωργών βαθμολογείται εξ ίσου η πρόοδος αύξησης του Γεωργικού Εισοδήματος ενώ είναι γνωστό πως για τους Νέους Γεωργούς πριν το έτος αναφοράς (2009) δεν υπήρχε Γεωργικό εισόδημα. Το κριτήριο αυτό προσφέρει μηδενική βαθμολογία στους Νέους Γεωργούς και ως εκ τούτου η επίτευξη της ελάχιστης βαθμολογίας καθίσταται δυσκολότερη.

Επίσης βαθμολογείται η δυνατότητα κάλυψης της ιδίας συμμετοχής με βάση το οικογενειακό εισόδημα από τα φορολογικά στοιχεία. Με αυτό όμως έρχονται σε μειονεκτική θέση οι υποψήφιοι που είτε είναι ανύπαντροι, είτε και οι 2 σύζυγοι είναι γεωργοί (φορολογούνται με το αντικειμενικό σύστημα) σε σχέση με την ύπαρξη συζύγου εργαζόμενου.

2. Εξακολουθεί να παραβιάζεται η οδηγία 85/148/ΕΟΚ και δεν δίνεται βαθμός στους κατοίκους των Μειονεκτικών περιοχών παρά μόνο στους κατοίκους των ορεινών περιοχών.

3. Τροποποιήθηκε η παράγραφος που αφορά στην Καθετοποίηση των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων, ιδιαίτερα στην βρώσιμη Ελιά και το Ελαιόλαδο και πλέον προβλέπεται τελική συσκευασία λιανικής. Μα καθετοποίηση δεν είναι και η πρώτη επεξεργασία και συντήρηση της βρώσιμής ελιάς (διαλογή φύλων, προσβεβλημένων καρπών, ανώριμων, συντήρηση σε άλμη, έναρξη ζύμωσης κλπ.) ώστε αυτή να πωληθεί σε καλύτερες τιμές για μετέπειτα επεξεργασία;

4. Δεν λαμβάνεται πουθενά υπ όψη τι θα συμβεί στην περίπτωση που μια επένδυση η οποία βαθμολογείται, υλοποιηθεί αλλά δεν καταστεί δυνατό να λάβει τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα (για παράδειγμα άδεια χρήσης νερού σε περίπτωση σχεδίου που περιλαμβάνει αρδευτικές δαπάνες). Αντίθετα προβλέπεται διαδικασία για την ανάληψη υποχρέωσης εγγραφής στο δίκτυο γεωργικής λογιστικής (RICA).

5. Ως αναφορά τα προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ, βαθμολογείται η εμπορία ως τέτοιων προϊόντων με την προσκόμιση βεβαίωσης του τυποποιητή. Αυτό δεν είναι λογικό για δυο βασικούς λόγους:α) τίθεται θέμα αξιοπιστίας του εκδότη της βεβαίωσης και β) πριμοδοτείται η εμπορία προϊόντων ΠΟΠ & ΠΓΕ αλλά όχι η παραγωγή τους. Προτείνεται να τροποποιηθεί η διατύπωση ούτως ώστε η παραγωγή τέτοιων προϊόντων να στηρίζεται σε δημόσια έγγραφα όπως βεβαιώσεις Υπηρεσιών, ΦΕΚ αναγνώρισης ΠΟΠ, ΠΓΕ κ.α.

6. Για τον ακριβή υπολογισμό της βαθμολογίας (πριν την υποβολή της πρότασης για τον έλεγχο της κάλυψης της ελάχιστης βαθμολογίας) πρέπει να συγκεντρωθούν σχεδόν όλα τα δικαιολογητικά τα οποία απαιτούν χρόνο και χρήματα, θέτοντας τους παραγωγούς σε μια ταλαιπορία χωρίς τελικά, στις περισσότερες περιπτώσεις, να έχει αποτέλεσμα.

Κύριε Υπουργέ,
Συμπερασματικά καταλήγουμε ότι σχετικά με το σύστημα βαθμολόγησης εξακολουθεί να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα και προκειμένου να μην καταφεύγουμε σε συνεχείς πειραματισμούς προτείνουμε την πλήρη κατάργηση της ελάχιστης βαθμολόγησης και της ύπαρξης οποιουδήποτε κατωφλίου. Στον νομό Λακωνίας, όπως και σε πολλούς άλλους νομούς, ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις επενδύσεων και επενδυτών οι οποίες θα μπορέσουν να λάβουν την βαθμολογική βάση.

Καθώς υπάρχουν και πολλά άλλα θέματα τα οποία εκκρεμούν από την προηγούμενη επιστολή μας, ενώ το σύνολο του υλικού των αποφάσεων δεν έχει εκδοθεί ακόμα και το σύστημα της ηλεκτρονικής υποβολής υπολειτουργεί, προτείνουμε την γενναία παράταση του προγράμματος ούτως ώστε να υπάρξει η χρονική ευχέρεια τόσο για την υιοθέτηση αλλαγών όσο και την ενσωμάτωση νέων θέσεων.»