Η Σπάρτη το 1990 είχε εντοπίσει τις ελλείψεις, τις ανάγκες, ίσως και τις προοπτικές ανάπτυξής της. Χρειάστηκε όμως να περάσουν 30 χρόνια για να δρομολογηθούν κάποια έργα. Με αυτή την εμπειρία, η Σπάρτη του 2021, πρέπει, σήμερα όχι αύριο, να σχεδιάσει την ανάπτυξή της για το 2050, με γνώμονα την υπάρχουσα υποδομή, το όραμα ζωής, τις ανάγκες των ανθρώπων και την προοπτική ανάπτυξης, χωρίς ποτέ να λησμονεί τον ιστορικό της χαρακτήρα.

Πολύ φοβάμαι ότι όσοι οραματίζονται, σχεδιάζουν, μελετούν και κάποτε υλοποιούν τα έργα δεν έχουν ως οδηγό ένα Κύριο Σχέδιο για τη Σπάρτη. Δεν έχουν δηλαδή το πλάνο πάνω στο οποίο θα αναπτυχθούν τα έργα, η ανάπτυξη, η λειτουργία και εν τέλει η φυσιογνωμία της πόλης. Ένα master plan το οποίο θα καθορίζει την κεντρική στόχευση, τις βασικές υποδομές, την ευχέρεια μεταβολών και μεταρρυθμίσεων, τα επιμέρους μέσα στο γενικό. Ένα πλάνο που θα εξοικονομούσε έργα και πόρους αλλά και θα διεκδικούσε. Σήμερα τα έργα που εξελίσσονται ή θα γίνουν στη Σπάρτη είναι, σχεδόν στο σύνολό τους, αποτέλεσμα αποσπασματικών προσεγγίσεων, ενεργειών, επιδιώξεων και τελικά δυνατοτήτων.

Ωστόσο, η Δημοτική Αρχή όσο αλλά και η Περιφερειακή, σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς της χώρας και της πόλης, θα έπρεπε, πριν και πάνω απ’ όλα, να εκπονήσουν ένα Κύριο Σχέδιο για τη Σπάρτη. Ένα σχέδιο που θα προγραμματίζει, θα προτάσσει, θα προβλέπει, θα προμηνύει και θα προδιαγράφει την ανάπτυξη, την πορεία και τη λειτουργία της πόλης. Ποιας πόλης όμως; Ποια θα πρέπει ή θα θέλαμε να είναι η φυσιογνωμία της Σπάρτης το 2050 και πως θα το πετύχουμε αυτό; Θα είναι πόλη που θα προάγει την ιστορικότητά της; Θα είναι ημιαστικό κέντρο της Λακωνίας; Θα είναι μια πόλη χωρίς χαρακτήρα; Πόλη του πλούτου της αγροτικής παραγωγής; Πόλη περαστικών; Πόλη ηλικιωμένων και μαθητών; Πόλη αδιάφορη;

Σήμερα μια ματιά αρκεί για να δούμε ότι ενώ σχεδιάζεται το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο, η νέα είσοδος έγινε από την άλλη πλευρά. Μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος σνομπάρει τη Σπάρτη με τις εισόδους - εξόδους του. Την εποχή που ανασυγκροτείται και αναστηλώνεται το αρχαίο Θέατρο και ανασκάπτεται η Ακρόπολη της Αρχαίας Σπάρτης δεν αγγίζει κανείς το θέμα του Δημοτικού Σταδίου και της χρησιμότητάς του πλέον μέσα στην πόλη. Η δημιουργία νέου Αθλητικού Κέντρου (για το 2050) σε Μαγούλα ή σε Νέο Κόσμο - Καλογωνιά θα απάλλασσε τον Αρχαιολογικό χώρο από ένα γήπεδο φράγμα. Το 2025 θα γίνει το νέο Νοσοκομείο της Σπάρτης. Δεν θα έπρεπε σε συνδυασμό με το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο να σχεδιάζεται σήμερα ένα μεγάλος ρυθμιστικός οδικός κόμβος που θα διαχέει – διανέμει τις ροές ανάλογα; Η νέα είσοδος από τη Σκούρα επιφέρει στην πόλη ροές χωρίς οι αστικές οδοί και οι κόμβοι να αντέχουν. Πως θα γίνει χρήση του έργου χωρίς οι υποδοχείς να έχουν ροτόντες ή φανάρια κοκ; Το Ξενία προχωρά και θα γίνει στέγη δημοτικής και πολιτιστικής ζωής. Αργεί η οδική του είσοδος και οι χώροι στάθμευσης για τέτοια λειτουργία. Η Παλαιολόγου σε ένα μόνο μέρος θα αλλάξει… Προβλέπει ότι παράλληλα εξελίσσεται το Open Mall και ότι κάποια εποχή θα πρέπει να αλλάξει στο σύνολό της; Πως είναι δυνατόν να προχωρά το Οpen Mall και παράλληλα η ανάπλαση του παλαιού Μουσείου και να μην υπάρχει μέριμνα για τις οδούς Ευαγγελιστρίας, Οσίου Νίκωνος και Πλήθωνος Γεμιστού; Η πόλη έχει ακόμα τυφλούς δρόμους. Επένδυσε σε κτίρια ΑΕΙ και ΤΕΙ χωρίς να μπορεί να διεκδικήσει Σχολές και φοιτητές. Το ποδήλατο έχει αποβληθεί από την καθημερινότητα της. Θα υπάρχουν δρόμοι με ελεγχόμενη στάθμευση και κράτηση από εφαρμογή στο κινητό και στα 20 μέτρα απ αυτούς πεζοδρόμια όπως φτιάχτηκαν το 1965 ή και το 1935!

Πιο είναι το Κύριο σχέδιο για τη Σπάρτη; Θέλει να μειώσει την υψηλή θερμοκρασία το καλοκαίρι ως μια από τις θερμότερες πόλεις της Βαλκανικής. Θέλει να έχει μόνον ένα κέντρο, στην κεντρική πλατεία ή να «ανοίξει»; Λαϊκή μόνον στο κέντρο ή νέα υποδομή στην περιφέρεια; Η ροή των δρόμων και οι μονοδρομήσεις είναι σωστές ή κατά το δοκούν; Πότε επιτέλους η πόλη θα αποκτήσει δίκτυο πεζών που θα συνδέει Μουσεία, ξενοδοχεία και τοπική αγορά με ασφάλεια και λειτουργικότητα; Ο αντικαιάδας μπορεί να βρίσκεται στη Μαγούλα αλλά μέσα στη Σπάρτη τα ΑΜΕΑ είναι καταδικασμένα… Η Σπάρτη είναι η πόλη που υποδέχεται στο κέντρο της Σπάρταθλον, Σπαρτακιάδα, Spartan Race, Φειδιππίδειο, κ.α. Με ποια υποδομή το τολμά; Είναι δυνατόν στην κεντρική πλατεία να υπάρχει το έλασσον άγαλμα και όχι το μείζον; Για να λειτουργήσει η αγορά της Σπάρτης απαιτείται προσέγγιση οχημάτων προμήθειας, καθαρισμού, αποκομιδής. Πως; Για να νιώθει ασφαλής ο πολίτης πρέπει σε κάθε σημείο της πόλης να φθάνει ασθενοφόρο, πυροσβεστικό αστυνομικό όχημα. Πώς; Η Σπάρτη του Λυκούργου, του Λεωνίδα, του Παλαιολόγου, του Πλήθωνα δεν έχει πάρκο προτομών και αγαλμάτων. Γνωρίζουν οι ιθύνοντες που η πόλη είναι ψυχρή, που είναι θερμή, που και πως πρέπει να γίνουν πάρκα τσέπης; Λαμβάνει κανείς υπ’ όψιν του ότι οι μαθητές κατευθύνονται καθημερινά στα σχολεία τους χωρίς πρόνοια ελεύθερων χώρων για οχήματα που τους μεταφέρουν; Πότε η Σπάρτη θα αποκτήσει το Κέντρο Νηπιαγωγείων ή τις συστάδες Νηπιαγωγείων και Παιδικών Σταθμών, πρότυπο στην Ευρώπη, ώστε οι νέες γενιές να μην γνωρίζουν τον κόσμο μέσα από πυλωτές και ανήλιαγα γκαράζ που ονομάζονται νηπιαγωγεία; Αυτό δεν πρέπει να υπάρχει σε ένα σχέδιο; Η ανάπτυξη εμπορικής στέγης πρέπει να καθοριστεί αρχικά από το κέντρο της πόλης αλλά και προς τις γειτονιές της. Ποιος θα μας πει για το σχέδιο ανάπτυξης της πόλης πέραν της νέας εισόδου προς Αφισσού και Σκούρα; Να επιμείνουν οι ιδιοκτήτες κατοικιών στο κέντρο της Σπάρτης να κατοικούν εδώ; Γιατί άραγε; Αν κάποτε η Σπάρτη αποκτούσε τρένο που θα γινόταν ο σταθμός του; Ο Μυστράς αργά και βασανιστικά αναστηλώνεται. Ποιά οδός από τη Σπάρτη έχει την αίγλη και την λειτουργικότητα για να οδηγεί τα πλήθη από τα Αρχαιολογικά Μουσεία της στον Βυζαντινό προορισμό και αντίστροφα; Τόσες κολώνες και τόσα καλώδια μπροστά στη θέα του Βυζαντινού Κάστρου δεν ενοχλούν κάποιους… και επιτέλους αν όχι εδώ τα υπόγεια δίκτυα της ΔΕΗ τότε που; Με έναν Ταϋγετο κι έναν Πάρνωνα να συναντιούνται στον Ευρώτα είναι δυνατόν η Σπάρτη να μην έχει προβλέψει τον τρόπο αξιοποίησής και άμεσης προσέγγισής τους για δημότες κι επισκέπτες; Πάρκο Γουδέ: ανεκμετάλλευτο! Και για να μην αφήσουμε παραπονεμένους τους άρχοντες, πότε και που η Σπάρτη ( όχι κάποια τυχαία πόλη) θα αποκτήσει δημαρχιακό μέγαρο εφάμιλλο του ονόματός της; Όλα αυτά, όπως επίσης και τα δίκτυα νερού, αποχέτευσης, ρεύματος, οπτικών ινών, η κάλυψη με wifi και κινητές τηλεφωνίες μπορούν να προβλεφθούν σε ένα σημαντικό και κρίσιμο Κύριο Σχέδιο για την πόλη. Γιατί όχι επιμερισμός χρήσεων για επιχειρήσεις εμπορίου, τροφίμων, εστίασης. Γιατί όχι συνεργασία με ΚΤΕΛ για αστική συγκοινωνία; Γιατί όχι πολιτική διαμόρφωσης δημοτικών τελών με βάση της συμμετοχή των επιχειρήσεων στον στόχο της πόλης;

Ένα σχέδιο με επιστημονική τεκμηρίωση, τεχνική και θεωρητική, με αισθητική και με αγάπη τόσο για την πόλη όσο και τους ανθρώπους της. Σχέδιο για την υποδομή, την ανάπτυξη, την αισθητική, τη λειτουργία.

Το οφείλουμε στις γενιές που θα έχουμε την αξίωση να επιλέξουν τη Σπάρτη για τόπο της ζωής τους τις επόμενες δεκαετίες. Το χρωστάμε στην πόλη και σε όσους αγωνίστηκαν με αυθεντικό ήθος γι αυτήν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Το επιβάλει η σύγχρονη τακτική, πρακτική και προοπτική. Ένα Master Plan για τη Σπάρτη του 2050, που θα είναι οδηγός και για τη Σπάρτη του 2100.

Αυτό περιμένουμε σήμερα…

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις