Γράφει ο Σωτήρης Ροϊνός

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η κατασκευή και λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων στη Χώρα μας συνέβαλε τα μέγιστα στη θεαματική βελτίωση της κυκλοφορίας και -κατά συνέπεια- της ποιότητας ζωής.

Αποστάσεις που πριν 5-10 χρόνια για να τις διανύσεις έπρεπε να υποστείς απίστευτη ταλαιπωρία, να εκτεθείς σε πολλούς κινδύνους και να χρειαστείς ατελείωτες ώρες, σήμερα αυτά αποτελούν παρελθόν.

Λόγου χάρη για την απόσταση Σπάρτη - Ιωάννινα, πριν λίγα χρόνια ήθελες 7 και πλέον ώρες.

Και αν πάμε 20-25 χρόνια πίσω χωρίς γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και χωρίς καθόλου αυτοκινητοδρόμους ο χρόνος και η ταλαιπωρία περισσότερα.

Σήμερα, ξεκινώντας από τη Σπάρτη με ένα επιβατικό αυτοκίνητο και με ανώτερη ταχύτητα την -κάθε στιγμή- επιτρεπτή, ξεκούραστα και με ασφάλεια δεν χρειάζονται παραπάνω από 4,5 ώρες για να βρεθείς στα Ιωάννινα.

Και τούτο, διανύοντας 3 αυτοκινητόδρομους.

- Τον Σπάρτη - Λεύκτρο - Τρίπολη - Κόρινθος (Μορέας).

- Τον Κόρινθος - Ρίο (Ολυμπία Οδός).

- Τον Ρίο-Αντίριο - Ιωάννινα (Ιονία Οδό).

Ασφαλώς, θα ήταν επιθυμητό και ευκταίο τους αυτοκινητόδρομους να τους είχε κατασκευάσει εξ' ολοκλήρου το Δημόσιο, να τους συντηρεί και να τους διαχειρίζεται αυτό.

Είναι φανερό όμως ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν ήταν και δεν είναι ικανό (ίσως και δεν θέλει;) για κάτι τέτοιο, και έτσι, με συμβάσεις παραχώρησης έχει δώσει τους αυτοκινητόδρομους σε ιδιώτες.

Οι συμβάσεις αυτές που έχουν κυρωθεί με νόμους από τη Βουλή, είναι φανερό ότι μετά το «φιάσκο» της Αττικής Οδού θα πρέπει να επικαιροποιηθούν και να υπάρξουν σαφέστατες διατάξεις που να προστατεύουν τα συμφέροντα των πολιτών οδηγών-χρηστών των αυτοκινητοδρόμων, ώστε να αποζημιώνονται για κάθε βλάβη τους (υλική, αποθετική, ηθική, κ.λπ.) συνέπεια αστοχιών, λανθασμένων ενεργειών ή παραλείψεων των παραχωρησιούχων.

Δεν είναι δυνατόν να αιτείται ο πρωθυπουργός αποζημίωση των οδηγών που εγκλωβίστηκαν και καταταλαιπωρήθηκαν στην Αττική Οδό και αυτό να μην προβλέπεται στη σχετική σύμβαση παραχώρησης.

Θυμάμαι, το 2017, είχα ένα ατύχημα με το αυτοκίνητό μου στον αυτοκινητόδρομο "ΜΟΡΕΑ", όπου συγκρούστηκα με ένα ... σκύλο.

Στην άρνηση του παραχωρησιούχου να με αποζημιώσει διάβασα όλο το νόμο (σύμβαση παραχώρησης), και πουθενά δεν είδα διάταξη με την οποία να προκύπτει ευθεία ή -έστω- πλάγια η υποχρέωση του παραχωρησιούχου να αποζημιώσει οδηγό που συγκρούστηκε με σκύλο που εισήλθε στον περιφραγμένο αυτοκινητόδρομο.

Και έτσι αρνήθηκε, γνωρίζοντας ότι για μικροβλάβες δεν πάει εύκολα κάποιος οδηγός στο Δικαστήριο, στο οποίο όσοι οδηγοί προσφεύγουν δικαιώνονται.

Οι πολίτες, μέσω των φόρων μας έχουμε συμβάλει στην κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων, όταν δε τους χρησιμοποιούμε πληρώνουμε διόδια.

Αυτοί που τα εισπράττουν θα πρέπει, όταν δεν τηρούνται οι συμβατικές υποχρεώσεις τους και ζημιώνονται οι πολίτες, το κράτος, με σαφείς διατάξεις να τους υποχρεώνει να αποζημιώνουν.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις