ΕΛΛΑΔΑ. Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν δρομολογήσει την εκκίνηση και προγράμματος συντήρησης γεφυρών στο οδικό δίκτυο, πέραν του project που «τρέχει» με τις γέφυρες του ΟΣΕ (156 εκατ. ευρώ, με συμμετοχή του Ταμείου Ανάκαμψης), καθώς θεωρούν ως μεγάλης σημασίας και προτεραιότητας την αποκατάσταση υφιστάμενων γεφυρών του Εθνικού οδικού δικτύου στην Ελληνική Επικράτεια.

Η δράση αυτή προβλέπεται να ωριμάσει και να δημοπρατηθεί τμηματικά - ανά Περιφέρεια ή άλλη ευρύτερη γεωγραφική κατανομή. Στις δε γέφυρες των αυτοκινητόδρομων, που είναι μερικές εκατοντάδες και θα κοστίζουν επίσης εκατοντάδες εκατ. ευρώ (ο εκσυγχρονισμός τους και η συντήρηση), η αρχή θα γίνει με την Πελοπόννησο.

Μάλιστα, ήδη αναζητείται επισήμως τεχνικός σύμβουλος για την παροχή υπηρεσιών δημοπράτησης του πιλοτικού έργου «Αναβάθμιση 10 γεφυρών του οδικού δικτύου της Περιφερειακής Ενότητας Πελοποννήσου, έπειτα από Καταγραφή, Τεχνική και Λειτουργική βαθμονόμηση 30 γεφυρών που θα προτείνει η Περιφέρεια».

Η εν λόγω δράση γνωστοποιήθηκε στις 9 Φεβρουαρίου με τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, να εγκρίνει τη διενέργεια του σχετικού διαγωνισμού και σχετικό κονδύλι 1,165 εκατ. ευρώ (για τον τεχνικό σύμβουλο). Συνήθως, οι δράσεις αυτές έχουν τη «σφραγίδα» κοινοτικών κονδυλίων, ενδεχομένως και της ΕΤΕπ (Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων), με τις Βρυξέλλες γενικότερα να δείχνουν «ανοιχτές» στη χρηματοδότηση έργων οδικής ασφάλειας.

Γέφυρες... δεκαετιών

Εκτιμάται ότι στην Ελλάδα υπάρχουν εκατοντάδες (αν όχι χιλιάδες) γέφυρες που κατασκευάστηκαν σε παλιότερες δεκαετίες, ακόμα και στις δεκαετίες του 1960 ή 1970 - 1980, που ίσως να μην έχουν τύχει σημαντικής συντήρησης, με αποτέλεσμα να είναι άγνωστη η κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Στη λογική και φυσιολογική γήρανση των υποδομών, πρέπει να προστεθούν παράγοντες όπως η αύξηση της κυκλοφορίας, η κυκλοφορία βαρύτερων οχημάτων, τα αρχικά υλικά κατασκευής που πλέον είναι ξεπερασμένα ακόμα και η κλιματική κρίση που αυξάνει σημαντικά τα ακραία καιρικά φαινόμενα σε συνδυασμό με τους σεισμούς, με ότι όλα αυτά συνεπάγονται για τις αντοχές μιας υποδομής.

Η επιθεώρηση κάθε γέφυρας είναι καθοριστική για την συντήρηση του εθνικού δικτύου των γεφυρών και για την ασφάλεια των χρηστών της σε όλη την διάρκεια ζωής του έργου και πρέπει να έχει ένα συστηματικό χαρακτήρα.

Υπενθυμίζεται ότι από το υπουργείο είχαν κάνει λόγο για τη θεσμοθέτηση Διοικητικής Αρχής Γεφυρών, η οποία θα επιβλέπει και θα ελέγχει την ασφάλεια των γεφυρών σε όλη την επικράτεια. Πλέον, στο υπουργείο προωθούν τέτοιες διαδικασίες, αλλά και έργα ανακατασκευής / συντήρησης, σε κάποια μεγαλύτερα projects περιλαμβάνονται και έργα γεφυρών, ενώ έχει εκκινήσει κάποια καταγραφή του συνόλου των γεφυρών, σε πανελλαδική κλίμακα.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις