ΚΟΣΜΟΣ. Η απόφαση ελήφθη στις 12 Απριλίου 2018 από την γενική συνέλευση του διεθνούς οργανισμού, κατόπιν μιας διεθνούς εκστρατείας από τους λάτρεις του ποδηλάτου, στην οποία πρωτοστάτησε ο Πολωνός κοινωνιολόγος και ακτιβιστής δρ Λέσεκ Σιμπίλσκι, πρώην μέλος της Εθνικής Ολυμπιακής Επιτροπής της Πολωνίας.

Στο σχετικό ψήφισμα, τα κράτη - μέλη του ΟΗΕ καλούνται να διοργανώνουν εκδηλώσεις και δραστηριότητες με στόχο την ανάπτυξη μιας κουλτούρας ποδηλασίας στην κοινωνία και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Το ποδήλατο είναι ένα απλό, προσιτό, αξιόπιστο και φιλικό προς το περιβάλλον μεταφορικό μέσο που βρίσκεται εν χρήσει για περισσότερο από δύο αιώνες. Όχι μόνο βοηθάει τους ανθρώπους σ' έναν υγιεινό τρόπο ζωής, αλλά προάγει τον σεβασμό για το περιβάλλον και έχει θετικό αντίκτυπο στο κλίμα, που είναι ένας από τους βασικούς στόχους του ΟΗΕ για την αειφόρο ανάπτυξη.

Το ποδήλατο έχει γίνει βασικό μέσο μεταφοράς για πολλούς, αφού αποτελεί μια οικονομική λύση, για γρήγορες μετακινήσεις χωρίς το άγχος της κίνησης ή της αναζήτησης θέσης πάρκινγκ, ενώ η ποδηλασία αποδεδειγμένα προσφέρει πολλά οφέλη στην υγεία. Και ειδικά τους τελευταίους μήνες λόγω του ιού και του lockdown, «το προηγούμενο δίμηνο κατεγράφη μια αύξηση της τάξης του 300% στις πωλήσεις και επισκευές-σέρβις των ποδηλάτων.», σύμφωνα με μαρτυρία ιδιοκτήτη καταστήματος ποδηλάτων, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ . Για τον ίδιο λόγο, θεσπίζονται γρήγορες διαδικασίες για την προσωρινή δημιουργία ποδηλατόδρομων σε διάφορους δήμους της χώρας.

Αν και η ποδηλασία είναι ευχάριστη και ευεργετική για τον ποδηλάτη, ωστόσο φαίνεται πως δεν γίνεται πάντα σωστή χρήση του μέσου αυτού καθώς, σύμφωνα με στατιστικά της ΕΛΑΣ, το 1,7% των ατυχημάτων που σημειώθηκαν το 2019 έγιναν με ποδήλατο. Ο ΚΟΚ από πέρυσι προσπάθησε να ορίσει ένα πλαίσιο σωστής οδηγικής συμπεριφοράς, προστατεύοντας ποδηλάτη και τρίτους και εισήγαγε μια σειρά από νέες πινακίδες - σήματα για τα ποδήλατα, αλλά και νέα πρόστιμα και για τους ποδηλάτες, οι οποίοι πλέον αντιμετωπίζονται (σχεδόν) όπως οι οδηγοί των άλλων οχημάτων.

Μετακίνηση στην πόλη με ασφάλεια

Κάθε ποδηλάτης πρέπει να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα προσωπικής ασφαλείας και να φοράει κράνος, ειδικές επιγονατίδες και μαξιλαράκια αγκώνων για να αποφύγει τραυματισμούς από τυχόν ατυχήματα. Οι ανακλαστήρες στο ποδήλατο και τα ρούχα καθώς και τα φώτα είναι απαραίτητα κατά την κίνηση τις βραδινές ώρες.

Με το νέο ΚΟΚ οι ποδηλάτες πλέον αντιμετωπίζονται ως κανονικοί οδηγοί πράγμα που τους επιτρέπει να μετακινούνται στο οδόστρωμα ενώ τους «προστατεύει» από την «αντικοινωνική συμπεριφορά» των οδηγών άλλων οχημάτων. Όμως, αυτό παράλληλα σημαίνει πως οι ποδηλάτες έχουν ιδιαίτερα αυξημένες ευθύνες και οφείλουν να φροντίζουν να κινούνται με ασφάλεια στο δρόμο και να σέβονται τον ΚΟΚ, όπως και οι άλλοι οδηγοί.

Άρα στην ουσία ένας ποδηλάτης έχει υποχρεώσεις, όπως έχει ένας οδηγός αυτοκινήτου. Μπορεί ο νόμος να μην επιβάλει την υποχρεωτική ασφάλιση των ποδηλάτων, αλλά με δεδομένο ότι επιτρέπει τη συνύπαρξη των ποδηλάτων με τα άλλα οχήματα στο οδόστρωμα, σε συνδυασμό με την απουσία ποδηλατόδρομων στην Ελλάδα, η πιθανότητα να εμπλακεί ένας ποδηλάτης σε ένα ατύχημα είναι μεγάλη.

Ακόμα όμως και αν κάποιος ποδηλάτης προσέχει πολύ το πώς κινείται και φροντίζει τα πάντα για την προσωπική του ασφάλεια, δεν μπορεί να είναι σίγουρος πως δεν θα του τύχει κάποιο απρόοπτο, που μπορεί να προκαλέσει σημαντικές βλάβες σε τρίτους.

Κάθε ποδηλάτης, όπως και κάθε άλλος οδηγός καλό είναι να έχει ασφάλιση αστικής ευθύνης που θα του εξασφαλίσει ότι θα μπορεί να αποζημιώσει τρίτους αν τυχόν εμπλακεί σε κάποιο ατύχημα ή άθελά του προκαλέσει κάποια βλάβη σε κάποιον αν του τύχει κάτι απρόοπτο ενώ κινείται με το ποδήλατό του. Τα συγκεκριμένα προγράμματα ασφάλισης Αστικής Ευθύνης Ιδιώτη της Eurolife FFH έχουν χαμηλό κόστος και σίγουρα είναι απαραίτητα για να αισθάνεται απόλυτα ήσυχος κάποιος που επιλέγει να βάλει το ποδήλατο στην καθημερινότητά του.

Τα πρόστιμα

Ο ΚΟΚ στην ουσία αναγνωρίζει το δικαίωμα του ποδηλάτη να κινείται στο οδόστρωμα, όμως αυτό συνεπάγεται και υποχρεώσεις αλλά και ποινές σε περίπτωση παραβιάσεων, όπως υφίσταται ένας κανονικός οδηγός. Τα πρόστιμα είναι αυστηρά, ενώ πλέον και για τους ποδηλάτες (όπως και για τους υπόλοιπους οδηγούς οχημάτων), οι παραβάσεις του ΚΟΚ διαχωρίζονται ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητάς τους (σε χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας) με τα πρόστιμα να έχουν και αυτά τις ανάλογες διαβαθμίσεις.

Ειδικά για τους ποδηλάτες το όριο ταχύτητας εντός πόλεων ορίζεται στα 20 χιλ./ώρα, η χρήση κράνους δεν είναι υποχρεωτική, ενώ τα ακόλουθα είναι τα βασικά πρόστιμα που αφορούν τους ποδηλάτες:

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις