ΚΟΣΜΟΣ. Ο Αντρέ-Ζακ Γκαρνερέν (γαλλικά: André-Jacques Garnerin‎, 31 Ιανουαρίου 1769 – 18 Αυγούστου 1823) ήταν Γάλλος αεροστατιστής και εφευρέτης του αλεξιπτώτου χωρίς πλαίσιο. Ορίστηκε Επίσημος Αεροναυτικός της Γαλλίας. Ο Γκαρνερέν, μαθητής του πρωτοπόρου της αεροστατικής Ζακ Σαρλ, ενεπλάκη με τις πτήσεις αεροστάτων θερμού αέρα, και εργάστηκε με τον αδελφό του Ζαν-Μπατίστ-Ολιβιέ Γκαρνερέν (1766–1849) στις περισσότερες δραστηριότητες του σχετικά με αερόστατα. Εν τέλει διορίστηκε Επίσημος Αεροναυτικός της Γαλλίας.

Ο Γκαρνερέν ξεκίνησε τα πειράματα με τα πρώιμα αλεξίπτωτα που βασιζόταν σε συσκευές σχήματος ομπρέλας και πραγματοποίησε την πρώτη προσγείωση με αλεξίπτωτο (με γόνδολα) χρησιμοποιώντας μεταξένιο αλεξίπτωτο σαν σήμερα στις 22 Οκτωβρίου 1797 στο Παρκ Μονσώ, του Παρισιού. Το πρώτο αλεξίπτωτο του Γκαρνερέν έμοιαζε με κλειστή ομπρέλα προτού απογειωθεί, και διέθετε έναν πάσσαλο να διαπερνά το κέντρο του και ένα σκοινί που περνούσε μέσα από μια σωλήνα στον πάσσαλο, το οποίο ένωνε τον πάσσαλο με το αερόστατο.

Ο Γκαρνερέν επέβαινε σε καλάθι προσδεμένο με το κάτω μέρος του αλεξιπτώτου. Σε υψόμετρο περίπου 1.000 μέτρων απέκοψε το σχοινί που ένωνε το αλεξίπτωτο με το αερόστατο. Το αερόστατο συνέχισε να κινείται προς τα πάνω ενώ ο Γκαρνερέν, με το καλάθι και το αλεξίπτωτο, έπεσε. Το καλάθι περιστράφηκε βίαια κατά την κάθοδο, στη συνέχεια τινάχτηκε και κομματιάστηκε, αλλά ο Γκαρνερέν ήταν αβλαβής. Το αλεξίπτωτο από λευκό καμβά είχε σχήμα ομπρέλας και διάμετρο περίπου 7 μέτρων.

Ο Γκαρνερέν πραγματοποίησε τακτικές δοκιμές και επιδείξεις στο Παρκ Μονσώ του Παρισιού από το 1797, εκ των οποίων μία έγινε cause célèbre (περίφημη υπόθεση) όταν το 1798 ανακοίνωσε πως στην επόμενη του πτήση θα υπήρχε γυναίκα επιβάτης. Αν και το κοινό και ο τύπος ήταν υπέρ, αναγκάστηκε να εμφανιστεί σε αξιωματικούς του Κεντρικού Αστυνομικού Γραφείου για να δικαιολογήσει το σχέδιο του.

Υπήρχε ανησυχία σχετικά με την επίδραση της μειωμένης πίεσης του αέρα στα όργανα του ευαίσθητου γυναικείου σώματος και της απώλειας αισθήσεων, καθώς και ηθικές εμπλοκές σχετικά με το μια γυναίκα να βρίσκεται τόσο κοντά σε άνδρα. Μη έχοντας ικανοποιηθεί από τις απαντήσεις του Γκαρνερέν, η αστυνομία εξέδωσε ένταλμα εναντίον του, απαγορεύοντας την πτήση του για το λόγο πως η νεαρή γυναίκα δέσμευε τον εαυτό της σε μια επιχείρηση χωρίς να ξέρει τις πιθανές συνέπειες.

Μετά από περεταίρω διαβουλεύσεις με τον Υπουργό Εσωτερικών και τον Υπουργό Αστυνομίας το ένταλμα ακυρώθηκε για τους λόγους πως «Δεν ήταν πιο σκανδαλώδες το να βλέπουμε δύο άτομα διαφορετικού φύλου να ανεβαίνουν σε ένα αερόστατο από το να τους δούμε να ανεβαίνουν σε μια άμαξα». Συμφώνησαν επίσης πως η απόφαση της γυναίκας ήταν απόδειξη της εμπιστοσύνης της στο πείραμα και προσωπική της επιθυμία. Στις περισσότερες δραστηριότητες με αερόστατα ο Αντρέ-Ζακ εργάστηκε με τον αδελφό του Ζαν-Μπατίστ-Ολιβιέ Γκαρνερέν (1766–1849).

Η μαθήτρια του Ζαν Ζενεβιέβ Λαμπρός, η οποία αργότερα έγινε σύζυγός του, ασχολούνταν επίσης με τα αερόστατα και έγινε η πρώτη γυναίκα αλεξιπτωτίστρια. Η Λαμπρός πέταξε για πρώτη φορά στις 10 Νοεμβρίου 1798 και ήταν μια από τις πρώτες γυναίκες που πέταξαν με αερόστατο, και στις 12 Οκτωβρίου 1799 έγινε η πρώτη γυναίκα που πραγματοποίησε πτήση με αλεξίπτωτο, από υψόμετρο 900 μέτρων.

Η ανιψιά του Ελίζα Γκαρνερέν (γενν. 1791), έμαθε να πετά με αερόστατα σε ηλικία 15 ετών και πραγματοποίησε 39 επαγγελματικές προσγειώσεις με αλεξίπτωτο από το 1815 έως το 1836 σε Ιταλία, Ισπανία, Ρωσία, Γερμανία και Γαλλία. Ο Γκαρνερέν απεβίωσε σε εργατικό ατύχημα όταν χτυπήθηκε ξύλινη δοκό ενώ κατασκεύαζε ένα αερόστατο στο Παρίσι στις 18 Αυγούστου 1823. Το πρώτο άλμα με αλεξίπτωτο του Γκαρνερέν τιμήθηκε από την Google μέσω ενός Google Doodle στις 22 Οκτωβρίου 2013.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις