ΣΠΑΡΤΗ. Η Κίνηση των πολιτών στον δήμο Σπάρτης προχωρά σε τρίτη, ηχηρή παρέμβαση για το αεροδρόμιο της Σπάρτης με ένα κείμενο ανασκόπησης αλλά και διείσδυσης στις αποφάσεις, στις προθέσεις και στις αντιθέσεις. Παρουσιάζουν την ιστορία της επαναλειτουργίας, την «παταγώδη» αποτυχία του Παλλακωνικού μετώπου και την σημερινή κατάσταση με την δημοτική αρχή να καθυστερεί τραγικά την πρόταση του τέως δημάρχου Πέτρου Δούκα.

Είναι απορίας άξιο. Κάποτε η προοπτική του αεροδρομίου ήταν μεγάλο επίτευγμα. Τώρα που το δρομολογεί ο Πέτρος Δούκας υπάρχει αδιαφορία και φθόνος.

Η νέα παρέμβαση

«Εμείς οι ενεργοί Πολίτες στον δήμο Σπάρτης, αν και δεν έχουμε εντολή ή εξουσιοδότηση να διαχειριζόμαστε τα συμφέροντα του δήμου και των πολιτών, ωστόσο αγωνιούμε και διαμαρτυρόμαστε.

Οι υποθέσεις και οι αφορμές δεν είναι λίγες και δεν έχουν να κάνουν μόνον με την κακοδαιμονία και την κακή συγκυρία όπως συχνά ακούμε. Δυστυχώς φανερώνουν και κακή πρόθεση αλλά και μικρό ενδιαφέρον. Στην καλύτερη περίπτωση υποκρισία ή αδιαφορία.

Ο δήμαρχος απαξιεί

Εδώ και ημέρες έχουμε, μέσα από τον τύπο αλλά και με πρωτοκολλημένο έγγραφό μας προς τον δήμαρχο Σπάρτης κ. Βακαλόπουλο, εκδηλώσει το ενδιαφέρον και την αγωνία μας για την προοπτική του αεροδρομίου Σπάρτης. Σήμερα βλέποντας ότι ο δήμος όχι μόνον δεν ενδιαφέρεται αλλά “παγώνει” και κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη που θέτει ερωτήματα, πολύ φοβούμαστε ότι η επαναλειτουργία του αεροδρομίου θα είναι μια ακόμα χαμένη ευκαιρία για τον τόπο και την κοινωνία. Υπόσχονται, μάταια, αεροδρόμιο από το 2005... και έχουν αποτύχει παταγωδώς.

Σήμερα ο δήμαρχος Σπάρτης Μιχάλης Βακαλόπουλος δεν απαντά στα ερωτήματα μας. Το γραφείο δημάρχου απαξιώνει το ενδιαφέρον τόσων πολιτών. Η ενημέρωση για το θέμα της επαναλειτουργίας του αεροδρομίου είναι ελάχιστη έως μηδενική. Η τελευταία σύσκεψη έγινε κεκλεισμένων των θυρών και δεν δρομολογήθηκε τίποτα, απ' όσα μπορούμε να ξέρουμε. Ο χρόνος περνά αναξιοποίητος και οι επενδυτές, υπάρχει φόβος, να αποστρέψουν το ενδιαφέρον τους από τη Σπάρτη. Σήμερα στο Πυρί πετούν ανενόχλητα, για 36ο χρόνο μόνον πουλιά...

Ρίσκο για τον επενδυτή

Όπως γνωρίζουμε το αεροδρόμιο της Σπάρτης σήμερα είναι βανδαλισμένο, απομoνωμένο και σε πλήρη εγκατάλειψη. Η επένδυση για επαναλειτουργία του είναι μια κίνηση με ρίσκο για τον επενδυτή και μάλιστα υψηλό οπότε η ύπαρξη επενδυτή δεν μπορεί παρά να είναι μια ευκαιρία που πρέπει να εξετάσουμε προσεκτικά και χωρίς καθυστερήσεις. Το καθεστώς με τα αεροδρόμια καθιστά κάθε επενδυτή επιφυλακτικό.

Θυμίζουμε ο δήμος Σπάρτης κάθε μήνα επιβαρύνεται με ένα ενοίκιο προς την Πολιτεία (Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας) 6.000€. Με το αεροδρόμιο να μένει αναξιοποίητο και να ρημάζει.

Όταν οι αρχές αναγνώριζαν την ανάγκη

Θυμίζουμε επίσης ότι πρόσωπα από θέσεις ευθύνης είχαν εκφραστεί και δεσμευτεί ότι το αεροδρόμιο της Σπάρτης πρέπει να αξιοποιηθεί. Από τον Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή μέχρι δημοτική αντιπολίτευση όλων των εποχών...

Ως αντιπεριφερειάρχης η κ. Τζανετέα είχε αναφερθεί στην ανάγκη αυτή η υποδομή να αξιοποιηθεί οπωσδήποτε για αεραθλητισμό, για αεροπλάνα ψεκασμού, κ.λ.π.. Σήμερα τι λέει;

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λακωνίας κ. Παναρίτης είχε σημειώσει την στήριξη του πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα από την επαναλειτουργία του αεροδρομίου αλλά και της πυρασφάλειας. Σήμερα τι λέει;

Ο δήμαρχος Ευρώτα κ. Βέρδος είχε κάνει λόγο για το αεροδρόμιο όλης της Λακωνίας που θα συμβάλει στην ανάπτυξη, θα αποδώσει θέσεις εργασίας και θα υποστηρίξει την πυρασφάλεια. Σήμερα τι λέει;

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σπάρτης κ. Φλώρος μίλησε για ένα αεροδρόμιο βιώσιμο και ανταγωνιστικό που έτσι θα συμβάλει στην γενικότερη ανάπτυξη και στην τόνωση της εμπορικής αγοράς. Σήμερα τι λέει;

Ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης κ. Κακούρος είχε ζητήσει ένα λειτουργικό αεροδρόμιο που θα φιλοξενεί ελικόπτερα και αεροσκάφη πυρόσβεσης και περιπολίας με μικρό χρόνο παρέμβασης. Σήμερα τι λέει;

Το παλλακωνικό μέτωπο που πανηγύρισε μάταια...

Η Λακωνική Πολιτεία ως ένα παλλακωνικό μέτωπο πριν από χρόνια είχε πανηγυρίσει το πρώτο βήμα, την παραχώρηση του αεροδρομίου στον δήμο Σπάρτης. Τότε λοιπόν πολιτικά πρόσωπα σε όλους τους τόνους ανέφεραν τη σημασία επαναλειτουργίας του αεροδρομίου. Στη συνέχεια απέτυχαν παταγωδώς...

Ο τότε δήμαρχος Σταύρος Αργειτάκος ανέφερε ότι δρομολογείται ένα αεροδρόμιο όχι για τουριστικές πτήσεις αλλά για αθλητισμό, εκπαίδευση πιλότων και πυρσφάλεια. Σήμερα τι λέει;

Ο επικεφαλής της Αντιπολίτευσης Δημήτρης Αποστολάκος είχε τονίσει ότι υπάρχουν έξοδα όχι μόνον μίσθωσης αλλά και συντήρησης που βαραίνουν τον δήμο. Σήμερα τι λέει;

Ο Βαγγέλης Βαλιώτης ως αντιπολίτευση είχε αναφέρει ότι η επαναλειτουργία του αεροδρομίου είναι προς την σωστή κατεύθυνση αλλά θα πρέπει να είναι υπό την ευθύνη του Κράτους και όχι του Δήμου. Σήμερα τι λέει;

Ο βουλευτής και υφυπουργός Θανάσης Δαβάκης ενθάρρυνε και επαίνεσε την προσπάθεια που χρειαζόταν διασφαλίσεις και συνεργασία. Σήμερα τι λέει;

Η τότε βουλευτής Φεβρωνία Πατριανάκου χαρακτήρισε ως βασικό μοχλό ανάπτυξης της Λακωνίας την επαναλειτουργία του αεροδρομίου και επαίνεσε το παλλακωνικό μέτωπο. Σήμερα τι λέει;

Ο τότε βουλευτής Λεωνίδας Γρηγοράκος είχε τονίσει ότι η προσπάθεια πρέπει να είναι κοινή και το αεροδρόμιο είναι αυτό που πρέπει να ενώνει τους Λάκωνες.

Ο Γρηγόρης Αποστολάκος, τ. βουλευτής, τόνιζε ότι χρειάζεται προσοχή, είναι μεγάλη η ευθύνη και ενδεχομένως να θέλει και συμμετοχή ιδιωτών. Σήμερα τι λέει;

Υπήρχε δέσμευση πρωθυπουργού

Να σημειωθεί ότι όπως έχει αναφέρει ο πρώην νομάρχης Λακωνίας κ. Φούρκας, υπήρχε δέσμευση του Πρωθυπουργού Καραμανλή το 2006 για τη δημιουργία πολιτικού αεροδρομίου με επιμήκυνση του υπάρχοντος διαδρόμου. Τις μελέτες θα έκαναν η ΥΠΑ και την χρηματοδότηση το αρμόδιο Υπουργείο. Μάλιστα είχε αναφέρει ότι το αεροδρόμιο Σπάρτης είχε χαρακτηριστεί ως ένα από τα καλύτερα επαρχιακά και είχε επιλεγεί μαζί με άλλα τρία για εκπαίδευση πιλότων από την βόρεια Ευρώπη. Ο τότε Νομάρχης είχε ανακοινώσει επίσημα ότι ένα όνειρο δεκαετιών των Λακώνων γίνεται πραγματικότητα... Σήμερα τι λέει;

Οι Σπαρτιάτες πολίτες σήμερα αναρωτιόμαστε

Που πήγαν όλες οι υποσχέσεις, πως διαλύθηκε το παλλακωνικό μέτωπο, πως σβήστηκαν τόσες υπογραφές και εξανεμίστηκαν τόσες δεσμεύσεις; Γιατί σήμερα που ένας επενδυτής έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η δημοτική αρχή Σπάρτης κωφεύει; Που πήγε η υπόσχεση του δημάρχου Βακαλόπουλου ότι θα εξετάσει την πρόταση του τέως δημάρχου Πέτρου Δούκα και θα δρομολογήσει την επαναλειτουργία του αεροδρομίου;

Υπάρχει κάτι που δεν πρέπει να μάθουμε;

Γιατί η πρόταση του Πέτρου Δούκα δεν βρήκε συνομιλητές και συμμάχους όσους πριν από χρόνια είχαν επενδύσει, ακόμα και πολιτικά, στην επαναλειτουργία του αεροδρομίου;

Ποιος είναι σε θέση σήμερα να ενημερώσει τους πολίτες της Σπάρτης για την πολιτική βούληση και απόφαση που υπάρχει για την επαναλειτουργία του αεροδρομίου; Είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε... Ποιος θα απολογηθεί αν ο επενδυτής στραφεί αλλού; Υπάρχει άλλος; Μήπως υπάρχει κάτι που γνωρίζουν οι λίγοι μέσα από τις κλειστές πόρτες; Αληθεύει ότι η Μεσσηνία έχει τον πρώτο λόγο και ρόλο σε αυτές τις υποθέσεις της Σπάρτης;

Τελικά όσοι σήμερα εκπροσωπούν τους Λάκωνες και Σπαρτιάτες πολίτες θέλουν ή δεν θέλουν την επαναλειτουργία και αξιοποίηση του αεροδρομίου και τι συγκεκριμένο έχουν κάνει μέχρι σήμερα προς αυτή την κατεύθυνση. Ας μας πουν δημόσια και συγκεκριμένα.

Η ανοχή και υπομονή μας έχουν εξαντληθεί.

Όταν ακούμε από αιρετούς να λένε ότι καταψηφίζουν μόνο και μόνο γιατί ο κόσμος διαμαρτύρεται στο facebook τότε ανησυχούμε πολύ όχι μόνο για το αεροδρόμιο αλλά για κάθε έργο...

Η δέσμευση Βακαλόπουλου...

O νέος δήμαρχος δεσμεύτηκε ότι τον Ιανουάριο θα προχωρήσει η σύμβαση έτσι όπως ακριβώς την έχει ελέγξει και ετοιμάσει ο τέως δήμαρχος Πέτρος Δούκας. Για Ιανουάριο του 2024 το αργότερα μιλούσαν και οι κ.κ. Αργειτάκος και Βαλιώτης. Σήμερα είναι 21 Απριλίου δηλαδή 100 ημέρες μετα και δεν έχει γίνει τίποτα... Ωραία δέσμευση για ένα τόσο σοβαρό θέμα όπως και οι τρείς έλεγαν.

Δημόσια συνεδρίαση

Ζητούμε δημόσια ανοικτή συνεδρίαση για να ακούσουμε απόψεις αλλά και δεσμεύσεις, να ακούσουμε για ενέργειες και πρωτοβουλίες, για αποφάσεις που θα κάνουν πράξη, άμεσα, όσα, το πολιτικό προσωπικό της Λακωνίας διαχρονικά έχει υποσχεθεί και έχει αποδεχθεί, για την άμεση βιώσιμη επαναλειτουργία του αεροδρομίου της Σπάρτης.

Ο τέως δήμαρχος Πέτρος Δούκας είναι σήμερα μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου. Παρ’ όλα αυτά δεν δείχνει αισιόδοξος για τη δρομολόγηση της επένδυσης των Αράβων στο αεροδρόμιο. Υπάρχει τραγική καθυστέρηση, παθητικότητα και επικίνδυνη, για την επένδυση, απροθυμία, ίσως και ανικανότητα από την δημοτική αρχή Σπάρτης.

Τι είχε πει ο Πέτρος Δούκας:

“Ο Δήμος είχε την ευκαιρία για επενδυτή χωρίς να του έχει εξασφαλίσει άδεια λειτουργίας! Το ρίσκο θα είναι δικό τους και όχι του Δήμου.

Η νέα δημοτική αρχή, χωρίς στελέχη με στοιχειώδεις βασικές γνώσεις, καταψήφισε “πανηγυρικά” το σχέδιο συμφωνίας χωρίς να έχει να παρουσιάσει καμία εναλλακτική πρόταση! Η Καλαμάτα προκόβει ανενόχλητη! Μάλλον δεν μας αξίζει να έχουμε αεροδρόμιο!

Τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράψαμε τη συμφωνία παραχώρησης του Αεροδρομίου Σπάρτης από το Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας, στον Δήμο Σπάρτης, για 12 (συν 12) χρόνια. Άμεσα και χωρίς να χαθεί καθόλου πολύτιμος χρόνος ξεκίνησαν οι επαφές προκειμένου να μπει σε τροχιά υλοποίησης η επαναλειτουργία του αεροδρομίου.

Έδειξε άμεσο και σοβαρό ενδιαφέρον η αραβικών συμφερόντων GULF AIR AVIATION που λειτουργεί αδειοδοτημένες σχολές Πιλότων, Ιπτάμενων Μηχανικών, Αεροσυνοδών και Προσωπικού Καμπίνας, κλπ.

Σε δύο συνεντεύξεις τύπου στη Σπάρτη, ανέπτυξαν στα ΜΜΕ τα πολύ φιλόδοξα αναπτυξιακά σχέδιά τους για το Αεροδρόμιο! Το Αεροδρόμιο το θέλουν για την Ανάπτυξή τους, και όχι για να το κρατήσουν χωράφι! Θα αναλάβουν με δικό τους κόστος την όλη ανακαίνιση του Αεροδρομίου! Στη χειρότερη περίπτωση, το Αεροδρόμιο θα έμενε και θα μείνει ανενεργό για άλλα 20 χρόνια, ή θα πρέπει να αναζητήσουμε καλύτερο ανάδοχο / διαχειριστή!

Σύμφωνα με την Τεχνική Υπηρεσία, μόνο τα βασικά προαπαιτούμενα από την ΥΠΑ θα κόστιζαν €200 χιλ. Και το κόστος επισκευών και ανακαίνισης κτιρίων, ίσως άλλες €200 χιλ. Μετά την υπογραφή της μεταξύ μας συμφωνίας, αυτή θα πρέπει να εγκριθεί και από το Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας!

Αφού ληφθούν οι άδειες εργασιών στο Αεροδρόμιο και καλυφθούν και ελεγχθούν τα λειτουργικά προαπαιτούμενα, όπως τα έχει καταγράψει η ΥΠΑ, θα ζητηθούν οι τελικές άδειες λειτουργίας από ΑΠΑ, ΥΠΑ και Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ώστε να μπορεί πλέον να λειτουργήσει!”

Τι θα μπορούσε να πετύχει η Σπάρτη με την εκμίσθωση του αεροδρομίου:

  • Την (άμεση) λειτουργία του Αεροδρομίου ως Κέντρου Εκπαίδευσης πιλότων - μηχανικών αεροσκαφών - πληρωμάτων καμπίνας - αεροσυνοδών με εξασφαλισμένη μετέπειτα εργασία!
  • Την άμεση λειτουργία του Αεροδρομίου ως αεροδρομίου Γενικής Αεροπορίας (General Aviation)! Τη Λειτουργία χώρου βάσης εναέριων πυροσβεστικών μέσων.
  • Τη Λειτουργία κέντρου συντήρησης αεροσκαφών.
  • Τη Δημιουργία χώρου εξυπηρέτησης ελικοπτέρων και κατασκευή ελικοδρομίου.
  • Τη Λειτουργία χώρου ανεφοδιασμού αεροσκαφών.
  • Τη Δημιουργία χώρου προσγείωσης μικρών εμπορικών (cargo) αεροσκαφών.
  • Τη Δημιουργία χώρου πάρκινγκ αεροσκαφών.
  • Την Εξυπηρέτηση αεροταξί.
  • Τη Δημιουργία χώρου επίδειξης και δοκιμών για drones.
  • Τη Δημιουργία χώρου λειτουργίας αεροστάτων και αερόπλοιων (airships).
  • Τη Δημιουργία χώρων αεραθλητικών εκδηλώσεων.
  • Τη Δημιουργία χώρου αλεξιπτωτισμού.
  • Την Εξοικείωση της νεολαίας της Σπάρτης με τον αεροπορικό και αεροδιαστημικό κλάδο.

Κατά τον τέως δήμαρχο Πέτρο Δούκα που διαχειρίστηκε το θέμα υπάρχουν 3 βασικές δικλείδες ασφαλείας για τον δήμο Σπάρτης.

Σε περίπτωση που ο Εκμισθωτής:

  • Δεν δείχνει ορατή πρόοδο στην εκτέλεση των προαπαιτούμενων εργασιών
  • Έχει δράσεις και δραστηριότητες που αντίκεινται σε θέματα εθνικής μας ασφάλειας
  • Καθυστερήσει για 6 βδομάδες οποιαδήποτε πληρωμή μισθώματος / ενοικίου, ή σε επιχειρήσεις κοινής ωφελείας, ΔΕΥΑΣ, κλπ. …

μπορεί να κηρυχθεί Έκπτωτος με Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ύστερα από Εισήγηση του Δημάρχου και να αναζητηθεί άλλος εκμισθωτής! Όλα τα άλλα σχετικά αναφέρονται στη Συμφωνία υπεκμίσθωσης! Η HELLENIC PILOTS ASSOCIATION παραμένει αφιλοκερδώς Σύμβουλός κάθε Δημάρχου Σπάρτης, εφόσον αυτός το επιθυμεί.”

Σήμερα, εμείς οι πολίτες απαιτούμε απαντήσεις και εξηγήσεις αν ο επενδυτής αποσύρει το ενδιαφέρον του λόγω καθυστέρησης.

Οι εποχές των χαμένων ευκαιριών και των σκοτεινών διαδρόμων στη Σπάρτη πρέπει να τελειώσουν. Για κάθε ευκαιρία που χάνεται οι υπεύθυνοι έχουν ονοματεπώνυμο και πρέπει να λογοδοτούν”.

Μετά απ' όλα τα παραπάνω το λιγότερο που έχουν να κάνουν οι Λακωνικές και Σπαρτιατικές αρχές είναι να απαντήσουν στους πολίτες και να δρομολογήσουν τη διαδικασία επαναλειτουργίας του αεροδρομίου με συμφέροντες όρους για τον δήμο και ρεαλιστικές προϋποθέσεις για τον επενδυτή.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις