ΣΚΑΛΑ. Το notospress εν όψει των εξελίξεων γύρω από την ΣΔΙΤ στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο καταγράφει απόψεις και θέσεις. Στον Δήμο Ευρώτα εστιάζεται το ενδιαφέρον λόγω της εγκατάστασης ΧΥΤΥ και εργοστασίου της ΤΕΡΝΑ.

Ο πρώην δημοτικός σύμβουλος Ευρώτα Ηλίας Παναγιωτακάκος παραχώρησε συνέντευξη στον Δημήτρη Πανάγο και στο notospress.gr

Αναφέρεται σε πολλές πτυχές αυτής της υπόθεσης και δεν διστάζει να θυμίσει ότι αν ο ΧΥΤΥ δεν γίνει στη Σκάλα έχει προταθεί και θα πρέπει να γίνει στη Σπάρτη. Ερμηνεύοντας τη στάση του Δημάρχου Ευρώτα Δήμου Βέρδου θυμίζει ότι από το «πάνω από το πτώμα μου» έγινε τελικά υπέρμαχος του ΣΔΙΤ.

Στο notospress παραχώρησε συνέντευξη και ο δημοτικός σύμβουλος Δήμος Νταλιάνης στον οποίο ο Ηλίας Παναγιωτακάκος απαντά και υπογραμμίζει ότι «δεν μπορεί να ψηφίζει προϋπολογισμούς, απ’ ευθείας αναθέσεις, ιδιωτικοποίηση της συλλογής των απορριμμάτων και μετά να καταγγέλλει τον Δήμαρχο…»

Ο Ηλίας Παναγιωτακάκος που όπως λέει «πλήρωσε» τις θέσεις του για τα απορρίμματα μετά τον άκρατο προεκλογικό λαϊκισμό εις βάρος του τονίζει: «Όλοι έχουμε κάνει λάθη γι’ αυτό χρειάζεται γενναία αυτοκριτική , αλλιώς θα μας αποβάλλει ο κόσμος». Καλεί όλους να σεβαστούν τις αποφάσεις του ΣτΕ και σημειώνει με νόημα ότι δεν υπάρχουν ευαισθητόμετρα για την προστασία του περιβάλλοντος. Είναι καιρός αναφέρει «από το ‘’εμείς’’ και οι ‘’άλλοι’’ να περάσουμε στο όλοι μαζί για τον τόπο». Υπογραμμίζει μάλιστα πως «το μοντέλο Τατούλη που έγινε ασμένως αποδεκτό από την Διυπουργική και στο έργο όλα τα κόμματα που κυβέρνησαν από το 2010 μέχρι σήμερα έχουν βάλει υπογραφή γι’ αυτό το έργο». Εκτιμά δε ότι «η ΤΕΡΝΑ δεν θα διακινδυνεύει το προφίλ της με ιμιτασιόν έργα. Το έχει αποδείξει». Αναφέρεται ακόμα και στη μέθοδο που ακολουθεί ο δήμος Πατρέων.

Συνέντευξη στον Δημήτρη Πανάγο (12/3/21)

-Ποιά είναι η υφιστάμενη κατάσταση στο Δήμο Ευρώτα σχετικά με την χωροθέτηση της ΜΕΑ – ΧΥΤΥ και πως κρίνεται τις αντιδράσεις του κόσμου;

-Στα πλαίσια της δημοκρατίας αναφαίρετο δικαίωμα των πολιτών είναι η διαμαρτυρία, η αμφισβήτηση και η αντίσταση σε επιλογές που πιστεύουν ότι είναι βλαπτικές για την προοπτική ενός τόπου.

Συνεπώς οφείλουμε να σεβόμαστε θέσεις και αποφάσεις και να διακρίνουμε στοιχεία που μπορούν να αποτελέσουν κοινό τόπο συνεννόησης και συναίνεσης.

Άλλωστε μια προσφυγή στο ΣτΕ και στην Ε.Ε είναι μια ύστατη και κορυφαία πράξη των διαφωνούντων και του Δ.Σ Ευρώτα με το έργο και η όποια απόφαση πρέπει να γίνει σεβαστή απ’ όλους μας.

Όμως αναπτυξιακή τροχιά δεν μπορεί να υπάρξει με θάψιμο των σκουπιδιών και κοστοβόρα ενεργειακά ελλείμματα. Δηλαδή όλοι θέλουμε την καθαρή πράσινη ενέργεια, διαφωνούμε όμως με τις πηγές παραγωγής της. Ας το έχουμε κατά νου και ας υπάρξει στρατηγική ειδικού χωροταξιακού με την δημιουργία Ενεργειακής Κοινότητας με την συμμετοχή του Δήμου, των Συνεταιρισμών κλπ.

Με αντιφατικότητες και στρουθοκαλισμούς δεν επιλύουμε προβλήματα αλλά τα συσσωρεύουμε και λόγω πολιτικού κόστους τα κρύβουμε «κάτω από το χαλί». Ανάμεσα στα δογματικά ΟΧΙ και ΝΑΙ υπάρχουν πεδία συναίνεσης και συμφωνίας.

-Τα στοιχεία αμφισβήτησης αυτού του έργου έχουν τους εξής άξονες: 1) Περιβαλλοντικό έγκλημα, 2)μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα, 3) απαξίωση των περιουσιών και των προϊόντων, 4)επιβάρυνση της υγείας των κατοίκων και 4) η κυριαρχία της ΤΕΡΝΑ στην κατασκευή και διαχείριση του έργου ΜΕΑ – ΧΥΤΥ στα Ξηροκάμπια της Τ.Κ Σκάλας. Συμμερίζεστε τις ανησυχίες του κόσμου ως δίκαια αιτήματα που αντιπροτείνουν μια άλλη μελέτη με άλλη χωροθέτηση και κρατική επιχορήγηση;

-Αν τα δούμε ως τίτλους μπορούν να χαρακτηριστούν δίκαιες ανησυχίες και αιτήματα προς διεκδίκηση. Όμως κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις και εκείνο που πραγματικά έλειψε και λείπει είναι η ορθολογική και αξιόπιστη ενημέρωση με αποτέλεσμα να υπάρχουν παράλληλοι μονόλογοι και ο καθένας συντάσσεται ανάλογα με το ποιος μιλάει.

Συγκεκριμένα και μόνο η λέξη σκουπίδι προκαλεί και εγείρει φοβικά σύνδρομα, γι’ αυτό ισχύει το δόγμα «Να φύγουν να πάνε αλλού» ή τα «σκουπίδια και οι κάδοι στην πόρτα του γείτονα».

Είμαστε αντιφατικοί όταν θαυμάζουμε Ευρωπαϊκά μοντέλα διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων με εργοστάσια μέσα σε πόλεις και όταν αποφασίζεται κάτι για τον δικό μας τόπο αντιδρούμε.

Η χώρα έχει πληρώσει αδρά αυτό το τίμημα των ανεξέλεγκτων χωματερών με βαριά πρόστιμα και διεθνή διαπόμπευση. Θυμηθείτε τον Κουρουπητό στην Κρήτη και δείτε σήμερα την μετεξέλιξή του ως πρότυπο μοντέλο.

Για δεκαετίες υπήρχαν ευκαιρίες και Ευρωπαϊκά προγράμματα για να μπορέσουν οι δήμοι να διαχειριστούν αυτοτελώς τα απορρίμματα και όμως χάθηκαν. Ποιο ήταν το πρόβλημα; Μα πάντα η χωροθέτηση και η αντίδραση των τοπικών κοινωνιών.

Φτάσαμε στο 2010 όπου πλέον με κυβερνητικές αποφάσεις δόθηκαν στις Περιφέρειες και σε συνεργασία με τους νέους Καλλικρατικούς ΦοΔΣΑ να προωθήσουν λύσεις. Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας, τις Ευρωπαϊκές και διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας για μέτρα για την κλιματική αλλαγή και το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Είναι αληθές και καταγεγραμμένο ότι το μοντέλο Π. Τατούλη στηρίχθηκε και ψηφίστηκε μετ’ επαίνων επί κυβερνήσεως Γεωργίου Παπανδρέου από την Διυπουργική υπό τον Θ. Πάγκαλο. Όπως επίσης οφείλουμε να πιστώσουμε την ενδιάμεση διαχείριση στον πρώην δήμαρχο Ευρώτα Γ. Γρυπιώτη.

Ολοκληρώθηκε μια διαδικασία με ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα που σημειωτέον όλα τα κόμματα διακυβέρνησης αυτής της δεκαετίας έβαλαν την σφραγίδα τους στηριζόμενοι σε Επιστημονικά δεδομένα.

Επίσης και στον ΦοΔΣΑ Πελοποννήσου γίνεται ένας διαρκής δημοκρατικός διάλογος με γόνιμες αντιπαραθέσεις με αποτέλεσμα να έχουν κερδηθεί πολλά.

Στην αμφισβήτηση αν θα συντελεστεί ένα περιβαλλοντικό έγκλημα με την κατασκευή αυτού του εργοστασίου, θα μολυνθεί ο υδροφόρος ορίζοντας , θα υπάρξουν επιπτώσεις στην υγεία και απαξίωση των προϊόντων υπάρχει μια άλλη επιχειρηματολογία.

Δεν είμαι ειδικός επιστήμονας για να μιλήσω με βεβαιότητες . Η λειτουργία των ανάλογων εργοστασίων (Σκουπιδοεργοστασίων), ειδικά της Ηπείρου που είναι το δίδυμο έργο εφαρμογής και χαρακτηρίστηκε από την Ε.Ε ως πρότυπο περιβαλλοντικό έργο και η μελέτη με τις όποιες ατέλειες ,που έχουν εγκριτικές αποφάσεις είναι τα στοιχεία που δείχνουν ότι είναι πιο ασφαλέστερη λύση από το θάψιμο, γιατί σ’ αυτό το δίλημμα πρέπει να απαντήσουμε.

Δηλαδή δεν είναι περιβαλλοντικό έγκλημα η υφιστάμενη κατάσταση των ανεξέλεγκτων χωματερών και του θαψίματος που κάποιοι έμμεσα θέλουν να συνεχιστεί όταν ζητούν να ξεκινήσουν όλα από την αρχή;

Για να δούμε που ήταν για δεκαετίες οι ΧΑΔΑ που αποκαταστάθηκαν π.χ της Σκάλας επάνω στον Βασιλοπόταμο, των Κροκεών εγγύς των ταμιευτήρων των πηγών του Κεφαλαρίου κλπ. Ποια ήταν τα μετρήσιμα στοιχεία και ποιες οι επιπτώσεις στην υγεία και ειδικά στα προϊόντα; Όπως βλέπετε τα προϊόντα της περιοχής μας κυριαρχούν στις εσωτερικές και διεθνείς αγορές ως υψηλής διατροφικής αξίας παρά το θάψιμο των σκουπιδιών μέχρι σήμερα.

Ποια λοιπόν επιστημονικά δεδομένα συνηγορούν ότι η διαδικασία επεξεργασίας των ΑΣΑ θα έχει τέτοιες επιπτώσεις;

Τέτοια επιχειρήματα δεν πρέπει να λέγονται «ούτε για πλάκα», γιατί εκθέτουν την περιοχή χωρίς πειστικό και τεκμηριωμένο λόγο.

Κάποιοι επενδύουν στα φοβικά σύνδρομα, ελπίζοντας ότι θα έχουν ένα διαρκές ακροατήριο, όπου την ώρα των εκλογών θα γίνει εκλογική δύναμη. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι ιδανικός χώρος δεν υπάρχει, αλλά η επιλογή των χωροθετήσεων γίνεται με επιστημονικά δεδομένα σε περιοχές με την μικρότερη δυνατή περιβαλλοντική επιβάρυνση.

-Δηλαδή πιστεύετε ότι πρόκειται για μια καλή μελέτη την στιγμή που και η Ε.Ε έχει διαφωνίες και όπως λέγεται το έργο έχει απενταχθεί και θα χρηματοδοτηθεί από Εθνικούς πόρους. Εν τέλει τι πρόκειται για γίνει για τα απορρίμματα και τι σημαίνει ΜΕΑ – ΧΥΤΥ;

-Καμία μελέτη δεν μπορεί να είναι τέλεια. Είναι μια επίπονη διαδικασία που λαμβάνει υπόψη της δεδομένα και μετρήσεις επισήμων αρχών του Κράτους εμπλουτισμένα με τις ισχύουσες νομικές Εθνικές και Ευρωπαϊκές διατάξεις.

Για την ορθότητα η Ε.Ε υπέβαλλε ερωτήματα επί του φακέλου κατάθεσης που φαίνεται να ήταν ελλιπής. Όμως ο φάκελος επανυποβάλεται στην επιτροπή DG REGIO για τις 3 Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και τους 2 Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ).

Είναι γνωστό ότι και στα ενταγμένα έργα κατ’ αρχή η πληρωμή γίνεται από το ΠΔΕ (μιλάμε για την συμμετοχή του Κράτους στην ΣΔΙΤ) και μετά την τελική έγκριση εισπράττονται τα ανάλογα χρήματα από το αρμόδιο ταμείο της Ε.Ε.

Πρέπει ο κόσμος να ενημερωθεί ότι δεν πρόκειται για θάψιμο αλλά για ολοκληρωμένη διαχείριση των ΑΣΑ και όπως αποδεικνύεται από το εφάμιλλο έργο της Ηπείρου είναι μηδενικού ενεργειακού αποτυπώματος (την ενέργεια που καταναλώνει την παράγει) και στόχο έχει το υπόλειμμα που οδηγείται στο ΧΥΤΥ να είναι μηδενικού φορτίου κυρίως απαλλαγμένο από τα στραγγίδια.

Πως θα συμβεί αυτό; Όλες οι διεργασίες της επεξεργασίας γίνονται σε κλειστά tolls (κτίριο μηχανικής διαλογής ανακύκλωση-ανάκτηση, κτίριο βιολογικής επεξεργασίας, κτίριο ραφιναρίας, χώρος κομποστοποίησης ‐ ωρίμανσης, αξιοποίηση βιοαερίου, containers αποθήκευσης μετάλλων, βιόφιλτρα, σακκόφιλτρα). Δηλαδή η ΜΕΑ – ΧΥΤΥ θα διαχειρίζεται τους 30.000 τ/έτος έτος συμβατικών αποβλήτων της Λακωνίας και αποτελείται από τις κάτωθι μονάδες:

1) την Μονάδα Μηχανικής Επεξεργασία (ΜΜΕ)

2) την Μονάδα Βιολογικής Επεξεργασίας (ΜΒΕ)

3) την Μονάδα Μηχανικής Επεξεργασίας Κομποστ (Ραφιναρία) και Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), για την διάθεση των υπολειμμάτων συνολικής ωφέλιμης χωρητικότητας 565.000m3 περίπου.

Αυτή είναι η διαδικασία που προβλέπεται και συνεπώς το υπόλειμμα είναι ανενεργό. Έτσι δεν μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στον υδροφόρο ορίζοντα του Ευρώτα (χωρίς υγρά απόβλητα) σε συνδυασμό με την στεγανοποίηση του ΧΥΤΥ. Άλλωστε υπάρχει μια ειδοποιός διαφορά για τον Ευρώτα στην συγκεκριμένη περιοχή σύμφωνα με το ΙΓΜΕ τα νερά «κατακρημνίζονται» σε μεγάλα βάθη και εκφορτίζονται στις πηγές του Βασιλοποτάμου και το δέλτα. Γι’ αυτό τους περισσότερους μήνες ο Ευρώτας δεν έχει επιφανειακά νερά εκτός από ορισμένες ΔΕΣΕΣ.

-Ναι όμως η πλευρά των διαφωνούντων μιλάει ως πρόταση για εφαρμογή του «μοντέλου ΠΕΛΕΤΙΔΗ», στην Πάτρα, με κρατική επιχορήγηση, ανακύκλωση και κομποστοποίηση. Μήπως έχουν δίκιο;

-Κατ’ αρχήν είναι άκομψο να κρίνω ενέργειες άλλου Δήμου και όντως ενός αξιόλογου Δημάρχου.

Κατ’ αρχή ο όποιο μοντέλο επιβάλλει χωροθέτηση επεξεργασίας και ΧΥΤΥ. Ας δούμε ποιό είναι αυτό το μοντέλο της πρότασης και τι ισχύει σήμερα.

Αυτή την στιγμή ο Δήμος της Πάτρας στέλνει στο ΧΥΤΑ, στην θέση Ξερόλακκα που ξεκίνησε ως πρωτοποριακό έργο στις αρχές τις δεκαετίας του 1990, 100.000 t/έτος .

Παρά τις δεσμεύσεις για κλείσιμο υποθέτω ,ότι αντικειμενικοί λόγοι επιβάλλουν την συνέχιση της λειτουργίας του ΧΥΤΑ. Ο κύκλος ζωής του ΧΥΤΑ ολοκληρώθηκε και έτσι ο Δήμος της Πάτρας έκανε επέκταση στον ίδιο χώρο προφανώς για να λύσει τα άμεσα προβλήματα του. Ταυτόχρονα κατασκευάζει μεγάλο μαντρότοιχο για να μην υποχωρήσουν τα σκουπίδια και δημιουργήσουν προβλήματα στον οικισμό της περιοχής.

Πράγματι υπέβαλλε σχέδιο κατασκευής εργοστασίου επεξεργασίας ΑΣΑ δυναμικότητας 50000 t/έτος στην Αχαγιά (άρα χωροθέτησε) σε συνεργασία με δύο άλλους δήμους και θα χρηματοδοτηθεί από το ΠΔΕ όμως την διαχείριση του, για μια πενταετία τουλάχιστον θα δοθεί σε ιδιώτη. Αν αυτό συμβαίνει τότε το συγκεκριμένο εργοστάσιο δεν θα μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες της Πάτρας,γιατί τι θα γίνουν οι υπόλοιποι 50000 t/έτος. Πρόβλεψη ολοκλήρωσης κατασκευής μετά το 2023 (μετά δηλαδή τις δημοτικές εκλογές). Επίσης ο στόχος του Δήμου με βάση το σχέδιο του ήταν ανακύκλωση 35% το 2021 , ο τελικός του στόχος είναι περίπου στο 5% . Αυτά είναι τα δεδομένα και όταν πληροφορούμε τον κόσμο πρέπει να αναφέρουμε δεδομένα και όχι κουβέντες του αέρα για να γινόμαστε αρεστοί. Επαναλαμβάνω δεν κάνω καμιά κρίση πως ο Δήμαρχος της Πάτρας διαχειρίζεται τα ΑΣΑ , απλά ενημερώνω για το πώς θέλει να προχωρήσει στην περιοχή του.

-Με την συλλογή των απορριμμάτων και την ανακύκλωση στον Δήμο Ευρώτα τι γίνεται; Αυτό που προβάλλεται είναι ότι ο Δήμος απαγορεύεται να κάνει ανακύκλωση , γιατί θα την κάνει η ΤΕΡΝΑ;

-Παρακολουθώ και εντυπωσιάζομαι από τις αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου. Η συλλογή των απορριμμάτων στον τομέα των σύμμεικτων έχει ιδιωτικοποιηθεί κατά τα 2/3 και στον τομέα της ανακύκλωσης κατά 100%.

Με πρωτοβουλία της Παράταξης του Δημάρχου κ. Βέρδου με συνοδοιπόρο την Παράταξη του κ. Νταλιάνη ψηφίστηκε και λειτουργεί η ιδιωτικοποίηση στην συλλογή των ΑΣΑ. Τι χροιά μαρτύρων έχουμε και ποιοι οι λεονταρισμοί για την ΤΕΡΝΑ, όταν αυτό που μπορείς να διαχειριστείς κατά βάση με ίδια μέσα και προσωπικό το παραδίδεις στον ιδιωτικό τομέα. Και το ποιο εξωφρενικό υπέγραψαν σύμβαση με την Ελληνική Εταιρεία Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ), όπου ο Δήμος Ευρώτα δεν διεκδικεί ΟΥΤΕ ΕΥΡΩ για τα ανακυκλώσιμα υλικά.

Τονίζω όχι απαγορεύεται αλλά επιβάλλεται ο Δήμος να υλοποιεί προγράμματα ανακύκλωσης και κομποστοποίησης με κοστολογημένη ανταποδοτικότητα που θα κερδίζουν οι πολίτες. Αυτό το δικαίωμα και την υποχρέωση εκχώρησε ο Δήμος Ευρώτα με πλειοψηφικές αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.

Δεν μπορείς λοιπόν αξιότιμε πρώην Δήμαρχε Κροκεών να καταγγέλλεις τον κ. Βέρδο όταν σ΄ αυτές τις ενέργειες είσαι συνοδοιπόρος ή να διακηρύττεις την κοινωνική συναίνεση όταν έμπρακτα επί δημαρχίας σου, χωρίς την συναίνεση του τότε δημοτικού συμβουλίου και των πολιτών των Κροκεών επιχείρησες να επιβάλεις το θάψιμο των σκουπιδιών του Γυθείου στο ΧΑΔΑ των Κροκεών (γνωστά τα γεγονότα). Τέλος δεν μπορείς να εξοργίζεσαι για τα δημοτικά τέλη του Ευρώτα που είναι κάτω του ευρώ, όταν τα δημοτικά τέλη στον πρώην δήμο Κροκεών επί των ημερών σου ήταν 1,74 ευρώ/ τετρ, στα σπίτια και 3 ευρώ στα μαγαζιά ή τέλος πως επέτρεψες εκείνη την περίοδο της απόσυρσης των πορτοκαλιών να γίνει χαβούζα με το θάψιμο χιλιάδων τόνων πορτοκαλιών στο Αρδέλι;

Ας κατανοήσουμε λοιπόν ότι τα απορρίμματα είναι πλέον Υγεία, Πολιτισμός και Χρήμα. Τα ανακυκλώσιμα είναι πλέον προϊόν με ανταποδοτικότητα και απόδοση στους πολίτες. Κανείς δεν αρνείται στον δήμο να υλοποιεί προγράμματα ανακύκλωσης, κομποστοποίησης με Διαλογή στην Πηγή και Πράσινα Σημεία. Απαιτείται σχέδιο και στοχευμένες ομάδες υλοποίησης. Έχω θέσει άξονες δράσης κα είναι σε γνώση του Δημάρχου και του προηγούμενου δημοτικού συμβουλίου.

-Ναι κ. Παναγιωτακάκο αλλά δεν κυβερνά ο κ. Νταλιάνης , δήμαρχος είναι ο κ. Βέρδος και όπως τα λέτε φαίνεται να συμφωνείτε μαζί του;

-Είναι αλήθεια, όμως επανέφερα και ενημέρωσα για να γνωρίζει ο κόσμος την αντιφατικότητα λόγων και πράξεων που είναι αληθινές και αποδεδειγμένες και φυσικά τώρα μπορεί να εκφράζει τις απόψεις του, αλλά το έμπρακτο παρελθόν υπάρχει αποδεδειγμένα.

Φυσικά στον τομέα της διαχείρισης των ΑΣΑ διαφωνώ κάθετα με την ακολουθούμενη πολιτική του τωρινού δημάρχου που χαρακτηρίζεται από κυβιστήσεις, διγλωσσία και ατολμία.

Με το σύνθημα «πάνω από το πτώμα μου θα περάσει η χωροθέτηση» , πήρε συντριπτικές υπέρ του αποφάσεις στο δημοτικό συμβούλιο, κέρδισε τις εκλογές, συνέχισε με την προσφυγή στο ΣτΕ και στην Ε.Ε και ξαφνικά (!) η κυβίστηση υπέρ της χωροθέτησης και του ΣΔΙΤ ανακαλύπτοντας την λειτουργία του εργοστασίου στην Ήπειρο, όταν πολύ πριν τις δημοτικές εκλογές υπήρχε μετά από πρόταση μου γι’ αυτή την επίσκεψη. Προτίμησε άλλη «ωφέλιμη» γι’ αυτόν τακτική με κρέμασε στα μανταλάκια μαζί με τον πρώην δήμαρχο Έλους Θ. Μπόλλα λέγοντας ακόμα ότι δεν τον είχε ενημερώσει ο προκάτοχος του Γ. Γρυπιώτης, όντας ο ίδιος αναπληρωτής του και υπεύθυνος αντιδήμαρχος καθαριότητας.

Επίσης η διγλωσσία του Δημάρχου έγκειται στο γεγονός ότι από το 2018 συμμετέχοντας στον ΦοΔΑ ουδέποτε διαφώνησε με τις επιλογές της πλειοψηφίας για το ΣΔΙΤ, ενώ στο δημοτικό συμβούλιο λάβρος εναντίον της χωροθέτησης στα Ξηροκάμπια.

Η ατολμία είναι στο ότι δεν μπορεί να ενοποιήσει την Παράταξη του ,που δεν έχει διλήμματα, αλλά τριλήμματα. Απεμπόλησε το σχέδιο της ενδιάμεσης διαχείρισης Γρυπιώτη και πρόκρινε το θάψιμο σε νέο ΧΑΔΑ. Συγκεκριμένα το 2018 έκλεισε ο χώρος της ενδιάμεσης διαχείρισης των απορριμμάτων στα Ξηροκάμπια, με δική του ευθύνη ενώ υπάρχει μια ανενεργή σύμβαση με υπαιτιότητα του εργολάβου που έπρεπε να έχει εκπέσει. Επίσης ο δήμος πληρώνει ενοίκιο του χώρου και το αποκορύφωμα πρόσφατα επιβλήθηκε από την Περιφέρεια περιβαλλοντικό πρόστιμο καταγράφοντας ότι υπάρχουν μεγάλες ποσότητες ανακυκλώσιμων. Τόσο καλά και αντιφατικά.

-Όπως αναφέρατε τόσο ο δήμαρχος κ. Βέρδος όσο και το δημοτικό συμβούλιο υποστηρίζουν ότι δεν γνώριζαν τι θα συμβεί , όπως επίσης δεν έχουν λόγο για αυτές τις αποφάσεις και φυσικά δεν υπήρχε καμία επαφή με την ΤΕΡΝΑ.

-Συμφωνώ ότι κακώς σε αυτό το κρίσιμο θέμα το δημοτικό συμβούλιο δεν έχει αποφασιστικό ρόλο. Είναι όμως θέμα νόμου για την κατανομή αρμοδιοτήτων και πρέπει ν’ αλλάξει.

Στο θέμα της γνώσης πρέπει να είμαστε έντιμοι και να πούμε αυταπόδεικτες αλήθειες ανεξάρτητα συμφωνιών ή διαφωνιών.

Όλοι γνωρίζαμε όλα. Ειδικά η σύνθεση του πρώην δημοτικού συμβουλίου, όπου εκτός της Λαϊκής Συσπείρωσης που διατηρεί μια σταθερή γραμμή ,όλοι μαζί συμπολίτευση και αντιπολίτευση ψηφίσαμε και ορθά ,το ολοκληρωμένο σχέδιο τοπικής διαχείρισης των ΑΣΑ το 2015 ,που στην βάση αυτή περιγράφεται το σχέδιο της ενδιάμεσης και της τελικής διαχείρισης αναλύοντας τα βήματα που έπρεπε να υλοποιηθούν.

Για την ενδιάμεση διαχείριση υπήρξε διαβούλευση με τα 25 χωριά και με κοινή συναίνεση ορίστηκε η περιοχή της Σκάλας με ανταποδοτικά οφέλη στα δημοτικά τέλη, απόφαση που ίσχυσε, αλλά ανετράπη το 2020 με διπλασιασμό των τελών στα μαγαζιά της Σκάλας.

Φυσικά υπήρξαν επαφές με την ΤΕΡΝΑ και αυτό δεν είναι κακό, αντίθετα πρέπει ο Δήμαρχος και το δημοτικό συμβούλιο να διαβουλεύεται με την Εταιρεία μιας και το έργο προτείνεται να γίνει στον δήμο Ευρώτα . Το κακό είναι να δαιμονοποιείς την αλήθεια. Τρανή απόδειξη επαφών η χορηγία της ΤΕΡΝΑ σε συναυλία υπό την αιγίδα του δήμου Ευρώτα, της Κοινωφελούς Επιχείρησης και κάποιου ιδιωτικού φορέα μάλλον ΚΟΙΝΣΕΠ. Ξέρετε καμία εταιρία να σκορπά χρήματα χωρίς να υπάρξει αίτημα επιχορήγησης;

- Θα γίνουν σεβαστές οι αποφάσεις του ΣτΕ και της Ε.Ε για το αποτέλεσμα της προσφυγής; Υπάρχει δικαιολογημένη δυσπιστία των πολιτών…

-Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να σεβαστούμε και να αποδεχθούμε το αποτέλεσμα. Αυτή είναι βασική αρχή του δικαίου και της δημοκρατίας. Και μιας και αναφέρεστε στο ΣτΕ η αίτηση προσωρινής διαταγής ακυρώσεως των έργων της ΤΕΡΝΑ απ’ ότι γνωρίζω ,απορρίφθηκε με ότι αυτό σημαίνει και αναμένονται οι οικοδομικές άδειες για το ξεκίνημα των έργων.

Έχει ιδιαίτερη αξία στην προσφυγή στο ΣτΕ πέραν των επιχειρημάτων κατάρριψης των έργων ΣΔΙΤ υπάρχει μια ενδιαφέρουσα πρόταση του δημοτικού συμβουλίου Ευρώτα.

Προτείνει ως χωροθέτηση της διαχείρισης των ΑΣΑ 8χλμ Βόρεια της Σπάρτης. Είναι προς διερεύνηση αν υπάρχουν μελέτες και το αποδέχεται ο Δήμος της Σπάρτης κανένα πρόβλημα κάτι περισσότερο θα ξέρουν εφ όσον περιέχεται στο επίσημο δικόγραφο.

- Βρισκόμαστε στο παρά πέντε των αποφάσεων της υλοποίησης ή μη των έργων ΜΕΑ – ΧΥΤΥ. Τι μέλλει γενέσθαι, υπάρχουν περιθώρια συνεννόησης ή θα υπάρξει συγκρουσιακό πεδίο;

-Βρισκόμαστε πράγματι σε ένα κρίσιμο σημείο που τα έργα με βελτιωτικές προτάσεις θα έπρεπε ήδη να λειτουργούν. Οι αντιφατικότητες , οι ατολμίες και κυρίως το πολιτικό κόστος λειτούργησε αποτρεπτικά. Οφείλει η κυβέρνηση και ο νέος Περιφερειάρχης να συνεχίσει το έργο του προκατόχου του με τις όποιες βελτιωτικές προτάσεις χωρίς καθυστερήσεις. Ας μην γίνει η διαχείριση των ΑΣΑ κυνήγι μαγισσών και σημαία ευκαιρίας. Κατά την εκτίμηση μου είναι έργο πνοής για τον τόπο και θα αποδειχθεί στην πράξη. Δεν μπορούμε να μιλάμε για την αναπτυξιακή αναγέννηση της Πελοποννήσου και της Λακωνίας με τα σκουπίδια στου δρόμους και θάψιμο σε ανεξέλεγκτες χωματερές όπου υποδέχονται 70.000 τόνους υγρών αποβλήτων ως στραγγίδια. Αυτό μας τιμά και θέλουμε να συνεχιστεί;

Γνωρίζουμε ότι εκτός των σκουπιδιών υπάρχουν και άλλες πηγές ρύπανσης του περιβάλλοντος, του εδάφους, του υπεδάφους, του υδροφόρου ορίζοντα, όπως ο κατσίγερος, τα φυτοφάρμακα, τα τηγανέλαια κλπ. Απαιτείται μια συνολική αλλαγή στρατηγικής για την αγροτική ανάπτυξη και τον τρόπο παραγωγής των προϊόντων, γιατί η επιβολή πιστοποίησης με ιχνηλασιμότητα μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα. Να η χρησιμότητα του Φυτοπαθολογικού Ινστιτούτο στο Αστέρι που παραμένει ερμητικά κλειστό και ακόμα η τωρινή δημοτική αρχή δεν έχει επιδείξει διάθεση λειτουργίας , παρά τις προτάσεις που υπάρχουν.

Πρέπει να γίνει γνωστό ότι η χώρα έχει αναλάβει δεσμεύσεις για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και τον περιορισμό των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα.

Ο Δήμος Ευρώτα με πρωτοβουλία Γρυπιώτη συμμετέχει στο Σύμφωνο Δημάρχων με τις ανάλογες δεσμεύσεις.

Πως θα γίνει αυτό χωρίς επίπονη προσπάθεια μετεξελίσσοντας την γραμμική σε κυκλική οικονομία;

Αν αυτό δεν συμβεί τα πρόστιμα από την Ε.Ε θα είναι τσουχτερά και κύρια η Πελοπόννησος γιατί οι άλλες περιφέρειες προχώρησαν , θα είναι το «μαύρο πρόβατο». Αυτό θέλουμε να θάβουμε τα σκουπίδια μέχρις ότου βρεθεί ένας άλλος ιδανικός χώρος ποιος άραγε;

Πράγματι θα ήταν ένας ουτοπικός χώρος που να μην ενοχλεί κανέναν και ο πολίτης να μην πληρώνει δημοτικά τέλη. Αυτά μόνο στην χώρα ΧΑΡΥ ΠΟΤΕΡ υπάρχουν γιατί στην πραγματικότητα ισχύουν άλλα και άλλες Περιφέρειες που βρίσκονταν βήματα πίσω προχώρησαν με τόλμη και αποφασιστικότητα και έλυσαν τα προβλήματα.

Για τον δήμο Ευρώτα πιστεύω ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια συνεννόησης για να υπάρξουν συναινέσεις για την επίτευξη λύσεων.

Δεν υπάρχουν περιθώρια διχασμών , αρκετά έχουμε πληρώσει ως χώρα και με την οικονομική και πανδημική κρίση και ανοικτά τα Εθνικά μας θέματα ας μην πληγώσουμε την τοπική κοινωνία με νέα αδιέξοδα.

Δεν υπάρχουν ευαισθητόμετρα μέτρησης της προστασίας του περιβάλλοντος, ούτε κανένας κατέχει την απόλυτη αλήθεια. Διδαγμένοι από τα λάθη και τις παραλείψεις του παρελθόντος με γενναία αυτοκριτική οφείλουμε να δώσουμε λύσεις.

ΟΙ παράλληλοι μονόλογοι ναι μεν ενημερώνουν, αλλά το δικό μου προσκλητήριο είναι διάλογος δημοκρατικής συνεννόησης. Τα τοπικά ΜΜΕ ας ανοίξουν το διάλογο με την συμμετοχή των Βουλευτών , του Επιμελητηρίου της Ένωσης των Ξενοδόχων κλπ.

Μιλάμε για μια εταιρεία, την ΤΕΡΝΑ υψηλής τεχνογνωσίας και εκτέλεσης έργων σε Ελλάδα και εξωτερικό και αποδεδειγμένο το δίδυμο έργο το ΣΔΙΤ της Ηπείρου. Αυτή είναι η εγγύηση για μια ορθολογική κατασκευή που εκ του αποτελέσματος και έμπρακτα θα αλλάξει την γνώμη της πλειοψηφίας των διαφωνούντων. Είναι δυνατόν μια εταιρεία αυτού του βεληνεκούς να υλοποιήσει ιμιτασιόν έργα που σημειωτέον θα τα διαχειριστεί τουλάχιστον για δύο δεκαετίες και οι όποιες κατασκευαστικές ατέλειες θα την επιβαρύνουν και επί πλέον θα έχει κοινωνικές αντιδράσεις;

Από εδώ και εμπρός η πολιτική ευθύνη εκτός από τον Περιφερειάρχη, ανήκει στον δήμαρχο Ευρώτα ,που εκτός των πρωτοβουλιών διαλόγου, πρέπει να διασφαλίσει τα συμφέροντα του τόπου κερδίζοντας μελέτες και μεγάλα έργα ως προτεραιότητα λόγω χωροθέτησης. Είναι γνωστό ότι από τον ΦοΔΣΑ ,κερδίσαμε προ της παρουσίας του, το μεγάλο φωτοβολταϊκό πάρκο 2 MW αξίας 2.000.000 στα πλαίσια της ανταποδοτικότητας και θα αποδοθεί στους πολίτες και ορθά έχει καθορίσει τις συντεταγμένες τοποθέτησης, αλλά πρέπει να ενημερώσει το δημοτικό συμβούλιο Ευρώτα.

Πρώτο βήμα η αναθεώρηση της σύμβασης με την Ελληνική Εταιρεία Ανακύκλωσης θέτοντας τον όρο της ανταποδοτικής ανακύκλωσης σύμφωνα με τις υπουργικές αποφάσεις και την ανάλογη κοστολόγηση. Επίσης να επανακαθορίσει τους όρους συλλογής σύμμεικτων και ανακυκλώσιμων, αξιοποιώντας το προσωπικό και τον στόλο των απορριμματοφόρων διεκδικώντας μόνιμες θέσεις εργασίας για να πέσει το κόστος, όπως οφείλει με την προσθήκη χιλιάδων τετραγωνικών να μειώσει τα δημοτικά τέλη τουλάχιστον 15%.

Επίσης οφείλει να αναλάβει πρωτοβουλία για την δημιουργία Ενεργειακής Κοινότητας διαμορφώνοντας το πλαίσιο κάλυψης του ενεργειακού ελλείμματος.

Ας μην επενδύσουν κάποιοι στο μέλλον των ερχόμενων εκλογών. Οι πολίτες πρέπει να επιλέξουν τις πολιτικές διεξόδου του μέλλοντος των ερχόμενων γενεών.

Το μόνο περιβαλλοντικό έγκλημα είναι η συνέχιση του θαψίματος των απορριμμάτων.

Μπορούμε όλοι μαζί να διαμορφώσουμε τους όρους και τις συνθήκες πρότυπου περιβαλλοντικού δήμου στα πλαίσια των δεσμεύσεων που υπάρχουν και απορρέουν από το Σύμφωνο Δημάρχων.