ΝΑΥΠΛΙΟ. Μια επιστολή - κραυγή αγωνίας απέστειλε την Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη ο Δήμαρχος Ναυπλιέων Δημήτριος Κωστούρος για την οικία του ποιητή Νικόλαου Καρούζου στο Ναύπλιο. Σήμερα η οικία όπως φαίνεται και από εξωτερικές φωτογραφίες που επισυνάπτονται στην επιστολή είναι εγκαταλειμμένη και με εμφανή τα σημάδια της εγκατάλειψης της. Αν δεν καταστεί εφικτό άμεσα να απαλλοτριωθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και να αποδοθεί στο Δήμο η καταστροφή του μοναδικού αυτού ακινήτου του Δήμου είναι δεδομένη.

Αναλυτικά η επιστολή του Δημάρχου.

Ναύπλιο: Κραυγή αγωνίας για το μέλλον της οικίας του Νίκου Καρούζου

«Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή επιθυμώ να σας μεταφέρω την επιθυμία της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Ναυπλιέων να προβεί το Υπουργείο Πολιτισμού στην απευθείας αγορά ή στην απαλλοτρίωση της οικίας του ποιητή Νικόλαου Καρούζου, μετά του οικοπέδου εντός του οποίου ευρίσκεται, για την δημιουργία μουσείου με κειμήλια του ποιητή και πολιτιστικού χώρου αφιερωμένο στην ποίηση. Το εν λόγω ακίνητο έχει χαρακτηριστεί ως διατηρητέο κτίριο σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν . 1469/1950 (Επισυναπτόμενο ν.1).

Ο Νίκος Καρούζος γεννήθηκε στις 17 Ιουλίου του 1926 στο Ναύπλιο. Οι γονείς του, Κωνσταντίνα Πιτσάκη και Δημήτρης Καρούζος, δάσκαλος, συνέβαλαν στα πρώτα παιδικά χρόνια στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του, όπως και ο ιερέας και δάσκαλος παππούς του από την πλευρά της μητέρας του που διέθετε πλούσια βιβλιοθήκη.

Το 1944 ολοκληρώνει τις γυμνασιακές σπουδές στη γενέτειρά του. To 1945 εισάγεται στη Νομική Σχολή Αθηνών και στη σχολή Πολιτικών επιστημών του πανεπιστημίου των Αθηνών οπότε και αναχωρεί από το Ναύπλιο.

Το 1949 πραγματοποίησε την πρώτη επίσημη εμφάνισή του στο χώρο των γραμμάτων με τη δημοσίευση του ποιήματός του "Σίμων ο Κυρηναίος" στο περιοδικό "Ο Αιώνας μας". Η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο "Η επιστροφή του Χριστού" εκδόθηκε το 1954. Στους λογοτεχνικούς κύκλους έγινε πιο γνωστός στη δεκαετία του ’60 με τις συλλογές "Η έλαφος των άστρων", "Ο υπνόσακος" και "Πενθήματα". Ακολούθησαν πολλές ακόμη συλλογές και συγκεντρωτικές εκδόσεις των ποιημάτων του ως τη συγγραφή του τελευταίου του ποιητικού έργου "Αιώρηση", γραμμένου στις 29 Αυγούστου 1990 στο νοσοκομείο Υγεία, όπου ο ποιητής νοσηλευόταν τα δύο τελευταία χρόνια της ζωής του, άρρωστος από καρκίνο. Συνεργάστηκε με τα περιοδικά όπως "Νέα Εστία", "Αθηναϊκά Γράμματα", "Ευθύνη", "Σπείρα", "Τομές", "Η Λέξη". Τιμήθηκε με το Β΄ Κρατικό Βραβείο Ποίησης (1963), το Βραβείο της Ομάδας των Δώδεκα (1963), το Α΄ Εθνικό Βραβείο Ποίησης, από κοινού με τους Τάκη Βαρβιτσιώτη και Μίλτο Σαχτούρη (1972) και το Α΄ Κρατικό Βραβείο Ποίησης (1988).

Η οικία του Νικόλαου Καρούζου βρίσκεται στην πόλη του Ναυπλίου επί της οδού Βασιλέως Κωνσταντίνου Αριθμός 35 και είναι μία μονοκατοικία εμβαδού 95,53 τετραγωνικών μέτρων εντός οικοπέδου εκτάσεως 465,24 τετραγωνικών μέτρων που κατασκευάστηκε το 1925. (Επισυναπτόμενο ν.2 ν.3)

Ναύπλιο: Κραυγή αγωνίας για το μέλλον της οικίας του Νίκου Καρούζου

Ιδιοκτήτες του ανωτέρω ακινήτου (Επισυναπτόμενα ν.4-ν.6) είναι:

Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου κατά 50% ( δωρεά εν ζωή από τον ποιητή Νικόλαο Καρούζο)
Επτά (7) κληρονόμοι εκ μητρός του ποιητή Νικόλαου Καρούζου με συνολικό ποσοστό 25%
Έξι (6) κληρονόμοι εκ πατρός του ποιητή Νικόλαου Καρούζου με συνολικό ποσοστό 25%

Με δεδομένο το γεγονός ότι το ανωτέρω ακίνητο βρίσκεται σε πολυιδιοκτησία με πολλούς εκ των ιδιοκτητών να κατοικούν μόνιμα στο εξωτερικό η συντήρηση και η αξιοποίηση- ανάδειξης της συγκεκριμένης ιστορικής οικίας να καθίσταται αδύνατη με την φθορά και την εγκατάλειψη του κτιρίου να είναι εμφανής (Επισυναπτόμενα ν.7-ν.9.

Σήμερα η οικία όπως φαίνεται και από εξωτερικές φωτογραφίες είναι εγκαταλειμμένη και με εμφανή τα σημάδια της εγκατάλειψης της. Αν δεν καταστεί εφικτό άμεσα να απαλλοτριωθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και να αποδοθεί στο Δήμο η καταστροφή του μοναδικού αυτού ακινήτου του Δήμου θα δεδομένη.

Ο Δήμος Ναυπλιέων επιθυμεί την απαλλοτρίωση του ακινήτου, από το Υπουργείο Πολιτισμού και την απόδοση αυτού στο Δήμο, ώστε αυτό να δημιουργηθεί μουσείο με κειμήλια του ποιητή και πολιτιστικός χώρος αφιερωμένος στην ποίηση.

Χρήση ακινήτου – Δράσεις

Η οικία αυτή θα θέλαμε να γίνει ένας χώρος πολιτισμού, εκπαίδευσης και γραμμάτων.
Στόχος μας είναι το κτήριο από την πλήρη εγκατάλειψη που βρίσκεται, να μετατραπεί σε ένα χώρο πολιτισμού, ένα εκκολαπτήριο νέων ποιητών.
Μέσα από την δημιουργία ενός μουσείου με κειμήλια του ποιητή Νίκου Καρούζου, βιβλιογραφικό υλικό, χειρόγραφα, βιβλία του και όσα έχουν γραφτεί για την ποίηση του θα ξαναζωντανέψουν το σπίτι που έζησε και μεγάλωσε ο δικός μας ποιητής, ο μεγάλος Έλληνας ποιητής της μεταπολεμικής γενιάς, δίνοντας την ευκαιρίες σε ντόπιους και επισκέπτες να μάθουν για την ζωή και το έργο του μεγάλου μας ποιητή.

Ο χώρος θα «ξαναζωντανέψει» με απαγγελίες ποιητών, ερασιτεχνικών ομάδων, φοιτητών και παράλληλα με δράσεις που αφορούν όχι μόνο την ποίηση αλλά και γενικότερα τον τομέα των τεχνών.

Κατάσταση της Οικίας και προτάσεις Παρεμβάσεων

Κατόπιν επιτόπιας αυτοψίας της Υπηρεσίας μας διαπιστώθηκε, ότι οι φθορές που καταγράφηκαν τεχνικά οφείλονται κατά κύριο λόγο στην διάβρωση και γήρανση του οπλισμένου σκυροδέματος του κτιρίου.

Συγκεκριμένα, στην πλάκα από οπλισμένο σκυρόδεμα, παρατηρούνται εκτεταμένες ρωγμές στο σύνολο των μελών, καθώς και μερικές αποκολλήσεις αλλά και καθαιρέσεις-πτώσεις τμημάτων επιχρισμάτων και σκυροδέματος, κυρίως στα υποστυλώματα και στη δοκό, που έχουν ως αποτέλεσμα την αποκάλυψη των σίδηρών οπλισμών και την συνεχή έκθεση τους στις περιβαλλοντικές συνθήκες. Σε μια τέτοια κατασκευή σαν την εν λόγω λοιπόν, πρέπει να αναφερθεί πως η διάβρωση ήταν σχεδόν αναπόφευκτη χωρίς συντήρηση εδώ πάρα πολλά χρόνια.

Η ύπαρξη τέτοιου είδους εκτεταμένων ρωγμών αλλά και αποκολλήσεων σκυροδέματος σε στοιχεία του φέροντα οργανισμού, αποτελεί δίοδο για να διεισδύσουν τόσο το διοξείδιο του άνθρακα, όσο και τα χλωριόντα στον οπλισμό και να επιταχύνουν έτσι την διαδικασία της διάβρωσης. Με τις υγρασίες λοιπόν και τις εισροές υδάτων που έχουν υπάρξει τους τελευταίους μήνες, οι χάλυβες σιδηροπλισμού έχουν διαβρωθεί και τινάξει την ούτως η άλλως σχεδόν ανύπαρκτη επικάλυψη μπετόν. Η καταστροφή που δημιουργείται είναι ιδιαίτερα σύνθετη, καθώς η ενανθράκωση του σιδηρού οπλισμού προκαλεί αύξηση του όγκου του, με αποτέλεσμα τη δημιουργία εσωτερικών τάσεων και ρωγμών, με μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα τη διόγκωση των ρωγμών, αποκολλήσεις αλλά και πτώσεις τμημάτων επιχρισμάτων και σκυροδέματος, λόγω της συνεχούς αύξησης διατομής των οπλισμών.

Επίσης, λόγω της συνεχούς οξείδωσης του χάλυβα μειώνεται η ενεργός διατομή του και κατά συνέπεια μειώνεται η αντοχή του σε εφελκυσμό και η αντίσταση του χάλυβα σε κόπωση, με δυσμενείς αποτελέσματα για τη στατικότητα του εκάστοτε φορέα, μιας και η ράβδος που έχει προσβληθεί γίνεται πλέον εύθραυστη, με ταυτόχρονη μείωση της ολκιμότητας του χάλυβα, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν έγκαιρες προειδοποιήσεις σε περίπτωση αστοχίας υλικού (ψαθυρή αστοχία υλικού).

Τα κουφώματα-ξύλινα του κτιρίου έχουν καταστραφεί ή αποκολληθεί και η κίνηση τους είναι αδύνατη. Χρήζουν αντικατάστασης ή επισκευής. Εξίσου και τα πλακίδια στο εσωτερικό του κτιρίου χρήζουν άμεσης αντικατάστασης, καθώς έχουν υποστεί αποκολλήσεις και θραύσεις κατά ένα μεγάλο μέρος τους και καθίστανται ιδιαιτέρως επικίνδυνα .

Οι φθορές που καταγράφηκαν είναι ιδιαίτερα σοβαρές, με άμεσο κίνδυνο κατάρρευσης του κτιρίου και είναι άμεση και επείγουσα η αποκατάσταση του.

Απαιτείται, λοιπόν ολική καθαίρεση όλων των εξωτερικών επιχρισμάτων, με σκοπό την αποκάλυψη περαιτέρω ρωγμών που ενδεχομένως να έχουν προκύψει, τόσο στις τοιχοποιίες πληρώσεως όσο και στον φέροντα οργανισμό του κτιρίου. Κατόπιν, επιβάλλεται η άμεση αντικατάσταση με νέα εξωτερικά επιχρίσματα και χρωματισμούς κατάλληλα για περιοχές που παρουσιάζουν έντονες υγρασίες, ώστε να μην επηρεάζεται η επιφάνεια τους από τις περιβαλλοντικές συνθήκες. Τέλος, άμεσης τοπικής κυρίως επισκευής χρειάζονται επίσης και οι υδραυλικές αλλά και οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, οι οποίες έχουν καταστραφεί και γενικώς αναγνωρίζονται ως μη λειτουργικές και μη χρηστικές σε πολλά σημεία τους.

Η αποκατάσταση των ανωτέρω βλαβών κρίνεται επείγουσα και απαραίτητη.

Βασικός στόχος των προτεινόμενων επεμβάσεων και εργασιών στο εσωτερικό και το εξωτερικό του κελύφους και στον περιβάλλοντα χώρο, είναι η στατική αποκατάσταση του κτιρίου αλλά και η συνολική αναβάθμιση του κτιριακού όγκου, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η ασφαλής επαναλειτουργία του ως χώρος λειτουργίας του Μουσείου και του πολιτιστικού Χώρου Ποίησης.

Οι παρεμβάσεις που απαιτούνται είναι οι εξής:

Τοποθέτηση μεταλλικών ικριωμάτων εξωτερικά του κτιρίου με σκοπό την υποστύλωση του κτίσματος κατά την διάρκεια των εργασιών αποκατάστασης

Καθαίρεση και αντικατάσταση όλων των εσωτερικών και εξωτερικών επιχρισμάτων με σκοπό την αποκάλυψη περαιτέρω υγρασιών και ρωγμών, τόσο στον φέροντα οργανισμό, όσο και στις τοιχοποιίες πληρώσεως. Μετέπειτα, χρωματισμός όλων των επιχρισματωμένων επιφανειών

Αποξήλωση επισκευή ή αντικατάσταση των εξωτερικών κουφωμάτων λόγω μη λειτουργικότητας και φθορών στα περιβλήματα τους, Υγρομόνωση πλάκας οπλισμένου σκυροδέματος, καθαίρεση και αντικατάσταση επισμαλτωμένων πλακιδίων στο εσωτερικό του κτιρίου λόγω θραύσεων και αποκολλήσεων, επισκευή και αντικατάσταση υδραυλικής εγκατάστασης, επισκευή και αντικατάσταση ηλεκτρολογικής εγκατάστασης.

Με την παραπάνω επιστολή μας, σας εκθέσαμε την υπάρχουσα κατάσταση λεπτομερώς καθώς και την πρόθεση μας για την αξιοποίηση του εν λόγω ακινήτου. Ευελπιστούμε στην άμεση ανταπόκριση στο αίτημα μας.

Στη διάθεση σας για οποιεσδήποτε διευκρινίσεις χρειαστούν από την πλευρά σας για την θετική έκβαση του αιτήματός μας.

Ο Δήμαρχος Ναυπλιέων,
Δημήτριος Ι. Κωστούρος»

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις