Γράφει ο Χρήστος Ηλ. Τσίχλης*

Εδώ και δεκαετίες, η Λακωνία μας, χάνει την μία μετά την άλλη τις ευκαιρίες, γεγονός που μας απογοητεύει όλους.

Το τρένο πήγε παντού, αλλά δεν σφύριξε ποτέ στην Λακωνία.

Παγκοσμίως διδάσκονται για την ιστορία της Σπάρτης, αλλά δεν έχει ένα σύγχρονο Μουσείο αντάξιο της ιστορίας της.

Οι σημαντικές αρχαιολογικές ανασκαφές στην Πελλάνα, είχαν μπαζωθεί, αντί να αξιοποιηθούν προς όφελος ολόκληρης της Περιφερειακής ενότητας Λακωνίας.

Κάποτε, η διοίκηση του Ιδρύματος Νιάρχου και ο Χρήστος Λαμπράκης, εξέφρασαν την επιθυμία δημιουργίας Μεγάρου Μουσικής στην Σπάρτη, αλλά τα χρήματα δεν απορροφήθηκαν ποτέ και η Σπάρτη τότε, έχασε την ευκαιρία δημιουργίας Μεγάρου Μουσικής.

Ο Μυστράς θα έπρεπε να λειτουργεί ως κέντρο παγκόσμιου πολιτισμού και όχι να ερημώνει εδώ και δεκαετίες.

Η κατάργηση της πανεπιστημιακής Νοσηλευτικής Σχολής Σπάρτης, επέφερε μείωση φοιτητών, ανυπολόγιστη ζημία και απώλεια μίας σημαντικής σχολής.

Ο δρόμος Σπάρτη - Καλαμάτα μέσω Ταϋγέτου και ο δρόμος Σπάρτη - Γύθειο, δεν θυμίζουν και δεν συνάδουν με ευρωπαϊκό κράτος.

Ο Ταϋγετος με τον σπάνιο φυσικό του πλούτο, παραμένει ουσιαστικά αναξιοποίητος, εδώ και δεκαετίες.

Παρακολουθούσαμε εδώ και δεκαετίες, την σιδερένια γέφυρα του Ευρώτα στην είσοδο της Σπάρτης, εγκαταλελειμμένη, αναξιοποίητη, άβαφη, ένα αντιαισθητικο θέαμα στην είσοδο της πόλης μας.

Το πάρκο του Ευρώτα κοντά στην Σπάρτη, δεν δημιουργήθηκε ποτέ.

Το Ξενία Σπάρτης, εγκαταλελειμμένο εδώ και δεκαετίες, με συνέπεια να χάνουμε έναν απέραντο χώρο στην καρδιά της πόλης.

Η πανεπιστημιακή σχολή Αρχαιολογίας, εξαρχής δημιουργήθηκε στην Καλαμάτα και όχι στην ιστορική Σπάρτη.

Εδώ και δεκαετίες, λειτουργούσαν παράνομες χωματερές, με ευρωπαϊκές καταδίκες και μηνύσεις, χωρίς να βρεθεί βιώσιμη λύση διαχρονικά.

Το κέντρο υγείας Καστορείου, είναι κέντρο υγείας μονάχα στο ΦΕΚ, αλλά πρακτικά υπολειτουργεί διαχρονικά λόγω ελλείψεως προσωπικού.

Ο αυτονόητος καθαρισμός των αγροτικών δρόμων, θεωρείτο έργο και όχι η απορρόφηση κονδυλίων για την ασφαλτόστρωση και την μακροχρόνια βελτίωση τους.

Εδώ και χρόνια, οι διοικητικές υπηρεσίες της Σπάρτης, είναι σκόρπιες σε διαφορετικές περιοχές εκτός πόλης, ταλαιπωρώντας τον πολίτη και όχι σε ένα σημείο - one stop, π.χ. στο κτίριο του Ξενία, όπως προτείνουν πολλοί πολίτες κατά καιρούς.

Στην Σπάρτη, υπάρχει άγαλμα του σπουδαίου και μοναδικού Βασιλιά Λεωνίδα, αλλά δεν υπάρχει άγαλμα του τελευταίου βυζαντινού αυτοκράτορα - μαρμαρωμένου Βασιλιά Κωνσταντίνου Παλαιολόγου (υφίσταται μονάχα οδός).

Το εμβληματικό κτίριο του παλαιού Πρωτοδικείου, παραμένει δυστυχώς αναξιοποίητο εδώ και χρόνια.

Το παλαιό αρχαιολογικό Μουσείο και το νοσοκομείο, αναμορφώνονται από το ίδρυμα Νιάρχου και όχι από το κράτος.

Στην καστροπολιτεία του Μυστρά, θα πρέπει να επιτρέπονται γάμοι, δεξιώσεις, εκδηλώσεις προσωπικοτήτων, για την προβολή, διαφήμιση του τόπου, για επιπλέον έσοδα, όπως συμβαίνει σε καστροπολιτείες της Ιταλίας και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής.

Η Σπάρτη δεν κατόρθωσε, χρόνια τώρα, να αποκτήσει ένα αεροδρόμιο.

Δυστυχώς, πολλές ήσαν οι καταγγελίες ότι το νοσοκομείο λειτουργούσε για πελάτες και όχι για πολίτες.

Κάποιοι στο παρελθόν, "έδιωξαν" τον επενδυτή και δωρητή Δημήτρη Γιαννακόπουλο, που μονάχα θετικά είχε να προσφέρει στον τόπο μας (με δικά του χρήματα) και ανάπτυξη του αθλητισμού σε όλα τα επίπεδα.

Μέχρι πρόσφατα, η Σπάρτη ήταν εκτός χάρτη φυσικού αερίου.

Η χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το τρένο, εδώ και χρόνια

Το τρένο θεωρείται πράσινο μέσο και γι'αυτό επιχορηγείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση η δημιουργία σιδηροδρόμων. Το ταξίδι με τρένο παραμένει συνολικά ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος για την μετακίνηση επιβατών στην Ευρώπη - όσον αφορά τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου - σε σύγκριση με το ταξίδι με αυτοκίνητο ή αεροπλάνο, σύμφωνα με δύο μελέτες μεταφορών και περιβάλλοντος που δημοσιεύθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος (ΕΟΠ). Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις σε σιδηροδρομικές υποδομές στις πιο κεντρικές περιοχές της Ευρώπης, με αποτέλεσμα το τρένο να έχει κερδίσει σημαντικό μερίδιο σε διαδρομές ανάμεσα στην Ελβετία, την Αυστρία, τη Γερμανία και τη Γαλλία. Στο εσωτερικό της Ιταλίας και της Ισπανίας, η σύνδεση Ρώμης - Μιλάνου και Μαδρίτης - Βαρκελώνης είναι πλέον τόσο τακτική και τόσο γρήγορη ώστε έχει εκτοπίσει σχεδόν ολοκληρωτικά το αεροπλάνο. (Αναρωτιέται κανείς γιατί δεν θα μπορούσε το ίδιο να έχει συμβεί εδώ και χρόνια στη σύνδεση Αθήνας - Σπάρτης, διαδρομή ακόμα μικρότερη από τις παραπάνω. Ποιες άραγε ήταν οι «δυνάμεις» που ευνόησαν την οδική σύνδεση, παρότι η σιδηροδρομική θα μπορούσε να είναι και πιο σύντομη και πιο οικολογική και πιο φτηνή;)

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Greenpeace, από τα 150 πιο πολυσύχναστα αεροπορικά δρομολόγια στην Ευρώπη, τα 51 θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από σιδηροδρομικό ταξίδι συντομότερο των έξι ωρών. Ενας από τους τρόπους να γίνει αυτή η αντικατάσταση, θα ήταν να καταργηθούν οι αεροπορικές συνδέσεις, ένας άλλος είναι να αναγνωριστεί ότι και οι διασυνοριακές σιδηροδρομικές συνδέσεις μπορούν να επιδοτούνται ως παροχή δημόσιας υπηρεσίας.

Ενας από τους στόχους της πρωτοβουλίας TransEuropExpress 2.0, που υπογράφηκε από τους υπουργούς Μεταφορών των «27» , είναι η επιστροφή των νυχτερινών τρένων.

Το 2021 ήταν Ευρωπαϊκό έτος σιδηροδρόμων, αλλά η ευρωπαϊκή στροφή προς τον σιδηρόδρομο, έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια και οι ευρωπαϊκές μελέτες θεωρούν το τρένο πράσινο μέσο, φιλικό προς το περιβάλλον.

Η πανίσχυρη ιστορική πόλη - κράτος και η έλλειψη μουσείου αντάξιου της σπουδαίας ιστορίας

Η Σπάρτη αποτελούσε φόβητρο για τους αντιπάλους, είχε άριστα εκπαιδευμένο στρατό και οι πολίτες απεδείκνυαν καθημερινά την γενναιότητα τους.

Η Σπάρτη είχε δύο βασιλιάδες, οι οποίοι όμως δεν είχαν µεγάλη εξουσία. Όταν ξεσπούσε πόλεµος, γίνονταν αρχηγοί του στρατού.

Τα σοβαρά ζητήματα τα συζητούσαν στην Απέλλα και έπαιρναν τις κατάλληλες αποφάσεις. Στη συνέλευση αυτή, έπαιρναν µέρος µόνο οι Σπαρτιάτες που ήταν πάνω από τριάντα χρόνων. Εκεί ανακοινώνονταν τα θέµατα και οι Σπαρτιάτες έλεγαν τη γνώµη τους, αν συµφωνούσαν ή διαφωνούσαν.

Μεγάλος προβληματισμός αναπτύσσεται, τις τελευταίες δεκαετίες στους πολίτες της Λακωνίας για τις αδιευκρίνιστες καθυστερήσεις σχετικά με την έγκριση της μελέτης του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και την ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Αλλεπάλληλες εξαγγελίες που έχουν κουράσει, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα μέχρι στιγμής.

(*) Δικηγόρος - Συνταγματολόγος - πρόεδρος Συνδέσμου των εν Αττική Γεωργιτσιάνων Λακεδαίμονος

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις