ΕΛΛΑΔΑ. «Οταν μπήκα στο συγκεκριμένο πανεπιστημιακό τμήμα δεν είχα φανταστεί τις επαγγελματικές προοπτικές που θα είχα, μου μοιάζει αναπάντεχο εδώ που κατέληξα», λέει στην «Καθημερινή» η Χριστίνα Δρυ, κειμενογράφος (creative copy writer, όπως είναι ο αγγλικός όρος) σε διαφημιστική εταιρεία. Η κ. Δρυ σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, αλλά η ζωή την οδήγησε σε ένα επάγγελμα άγνωστο στους πολλούς, αλλά με μεγάλη επαγγελματική ζήτηση.

«Μη προφανές», θα μπορούσε να είναι ένας άλλος χαρακτηρισμός του «άγνωστου» επαγγέλματος, με δεδομένο ότι οι περισσότεροι 18χρονοι που διεκδικούν μια θέση στα πανεπιστήμια εγκλωβίζονται στις παραδοσιακές στερεοτυπικές συσχετίσεις των τμημάτων με συγκεκριμένα επαγγέλματα. Ενδεικτικά, ένας απόφοιτος φιλολογίας θα καταλήξει σε σχολείο, ένας δικηγόρος στο δικαστήριο, ένα πολιτικός μηχανικός στην οικοδομή, ένας μηχανολόγος μηχανικός στον σχεδιασμό μελετών για συστήματα κλιματισμού και την εγκατάστασή τους. «Υπάρχουν αρκετά επαγγέλματα τα οποία έχουν ζήτηση, αλλά δεν είναι γνωστά σε πολλούς», λέει στην «Κ» η Ελένη Αλπανίδου, σύμβουλος σταδιοδρομίας στην εταιρεία Orientum.

«Ανταγωνιστικός χώρος»

Ενδεικτικά, ο copywriter, όπως η κ. Δρυ, εργάζεται στον χώρο της διαφήμισης και του μάρκετινγκ γράφοντας κείμενα με ελκυστικό περιεχόμενο, με στόχο την προώθηση του προϊόντος ή της υπηρεσίας. Επομένως, αναλαμβάνει τη σύνταξη διαφημιστικών κειμένων για τηλεοπτικές ή ραδιοφωνικές διαφημίσεις, ιστοσελίδες, άρθρα, έντυπα, ανακοινώσεις Τύπου και άλλα. «Με πήγε λίγο η ζωή σε αυτή την κατεύθυνση. Είμαι δύο χρόνια στον χώρο, οι περισσότερες θέσεις καλύπτονται στόμα στόμα μεταξύ των ανθρώπων του κλάδου. Είναι νομίζω πρόωρο ένας υποψήφιος να σκέφτεται στα 18 του ότι θα ακολουθήσει το επάγγελμα που συσχετίζεται άμεσα με το αντικείμενο σπουδών του. Οι περισσότεροι από τη σχολή μου ασχολούνται με τις δημόσιες σχέσεις και στο κομμάτι της παροχής υπηρεσιών», παρατηρεί η κ. Δρυ. «Εγώ αποφάσισα τι θα κάνω επαγγελματικά με την τριβή μετά την αποφοίτηση. Ο χώρος μου έχει μέλλον, θέλει ταλέντο και είναι ανταγωνιστικός», προσθέτει.

Το γεγονός ότι πίσω από «κορεσμένα» επιστημονικά αντικείμενα κρύβονται επαγγέλματα του μέλλοντος, επιβεβαιώνει η ιστορία του Σίμου Κοσμετάτου. Είναι απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, όπως η Χριστίνα Δρυ, ωστόσο εκείνος κατέληξε στο digital marketing, ύστερα από μια πορεία στην οποία δούλεψε ως δημοσιογράφος, στο εμπορικό τμήμα επιχείρησης, σε τμήμα δημοσίων σχέσεων, ακόμη και σε τηλεφωνικό κέντρο (η ανεργία και ετεροαπασχόληση του κλάδου γαρ). «Εκανα περίπου δέκα δουλειές μέχρι να αυτονομηθώ. Οταν ήμουν στη σχολή τότε δεν υπήρχε το… τώρα, δηλαδή αυτό που κάνω πια. Δεν γνωρίζαμε τι επαγγέλματα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε τότε, εκτός φυσικά από τα παραδοσιακά.. Οδηγήθηκα στο ψηφιακό μάρκετινγκ μέσα από τις δουλειές που έκανα. Πλέον τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν μεγάλο ρόλο στην καθημερινότητά μας και γι’ αυτό πολλά επαγγέλματα θα επηρεαστούν από αυτά».

Οι θετικές επιστήμες, οι τεχνολογικοί κλάδοι, η οικονομία και η πληροφορική –κατ’ εξοχήν τομείς που εστιάζουν στην καινοτομία– κρύβουν επίσης πλούτο επαγγελμάτων με μεγάλες προοπτικές. Ενδεικτική περίπτωση είναι ο Θανάσης Μπαλωμένος. Ο επαγγελματικός του τίτλος είναι business intelligence analyst και «είναι ο άνθρωπος που έχει σπουδές από τον χώρο της πληροφορικής ή των μαθηματικών ή κάποιον οικονομικό κλάδο, γνωρίζει από πληροφορική και προσπαθεί να αποτυπώσει εύληπτα τα αριθμητικά δεδομένα και τα στοιχεία για τους ανθρώπους μιας επιχείρησης», όπως περιγράφει ο ίδιος στην «Κ». Το πρώτο πτυχίο του κ. Μπαλωμένου είναι από το τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κατόπιν συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στη βιοπληροφορική. «Εκεί κατάλαβα ότι για να επικοινωνήσεις ένα μήνυμα, καλύτερο είναι να το κάνεις με ένα σχήμα ή ένα γράφημα. Με ενδιαφέρει η οπτικοποίηση των αριθμών. Ετσι, με τον συνεργάτη μου φτιάξαμε επιχείρηση που αντλεί από τα δεδομένα συμπεράσματα και κατόπιν τα οπτικοποιεί», λέει ο κ. Μπαλωμένος, τονίζοντας ότι «ο κλάδος τώρα εδραιώνεται, δεν είναι τόσο οριοθετημένος, τώρα οι επιχειρήσεις δημιουργούν τέτοιες θέσεις».

«Μου άλλαξε τη ζωή»

«Η νανοτεχνολογία είναι η επιστήμη της σύνθεσης, του χαρακτηρισμού, και της εφαρμογής υλικών στην νανοκλίμακα», λέει η 25χρονη Μιχαήλα-Ακαθή Παντελαίου, προσπαθώντας να εξηγήσει την επιστήμη την οποία ακολουθεί. Η ίδια αποφοίτησε από το τμήμα Επιστήμης των Υλικών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, ζει στην Πάρο, εργάζεται σε κατάστημα με προϊόντα ντελικατέσεν και τώρα σχεδιάζει να συνεχίσει σε δύο εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά προγράμματα πάνω στη χημική και βιομοριακή ανάλυση και τη νανοϊατρική. «Κόλλησα με τη νανοτεχνολογία από το γυμνάσιο. Τότε διάβασα ένα κείμενο για τα επαγγέλματα του μέλλοντος, μεταξύ των οποίων ήταν και η νανοτεχνολογία. Μου άρεσε πολύ και από τότε ήμουν ξεκάθαρη τι θέλω να γίνω. Διάβασα το κείμενο και μου άλλαξε τη ζωή».

Οταν η πληροφορική διασταυρώνεται με τη γλωσσολογία

Σε μοντέρνα επαγγέλματα με σημαντικές προοπτικές οδηγεί το πτυχίο ουκ ολίγων τμημάτων. Φτάνει κάποιος υποψήφιος των Πανελλαδικών, κατά την επιλογή σχολής και τη δήλωση στο μηχανογραφικό δελτίο, να σκεφτεί έξω από το… κουτί των παραδοσιακών επαγγελμάτων. Ενδεικτικά είναι ορισμένα παραδείγματα σπουδών και επαγγελμάτων χωρίς «εμφανή» συσχέτιση, όπως τα ανέδειξε η έρευνα της Ελένης Αλπανίδου, συμβούλου σταδιοδρομίας στην εταιρεία Orientum.

• Το 1ο επιστημονικό πεδίο ανθρωπιστικών σπουδών συνήθως ταυτίζεται με τα επαγγέλματα του δικηγόρου, του φιλολόγου, του ψυχολόγου κ.λπ. Ωστόσο οι πτυχιούχοι του θα μπορούσαν να κατευθυνθούν σε επαγγέλματα που απαιτούν καλή γνώση της γλώσσας, κριτική σκέψη, γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες. Ενδεικτικά, ο ειδικός δημοσίων σχέσεων ως υπεύθυνος του brand image ενός οργανισμού, συντονίζει τις δράσεις με τα μέσα ενημέρωσης, διεξάγει εκστρατείες δημοσίων σχέσεων, όπως συνεντεύξεις, δελτία Τύπου, εκδηλώσεις και συνέδρια και άλλα πολλά. Από την άλλη, ένας ειδικός στα social media δημιουργεί περιεχόμενο που ελκύει το κοινό και διαχειρίζεται την παρουσία του σε διάφορες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων ενημέρωσης. Επίσης, οι απόφοιτοι θεωρητικών επιστημών (π.χ. από φιλολογίες) μπορούν να απασχοληθούν με τον περιζήτητο τομέα της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών. O υπολογιστικός γλωσσολόγος ασχολείται με το επιστημονικό πεδίο συνάντησης της γλωσσολογίας με την πληροφορική και ενσωματώνει γλωσσικές δυνατότητες σε υπολογιστικές εφαρμογές, οι οποίες χρησιμοποιούνται σε συστήματα πληροφορικής και επικοινωνιακής τεχνολογίας, όπως το «έξυπνο» πληκτρολόγιο στα κινητά τηλέφωνα, τις μηχανές φωνητικής αναζήτησης, τις εφαρμογές μηχανικής μετάφρασης – για παράδειγμα το Google Translate και πολλά ακόμη. Επίσης ο e-Learning Developer είναι υπεύθυνος για τη δημιουργία και την ανάπτυξη ψηφιακού περιεχομένoυ για εκπαιδευτικά προγράμματα και συστήματα διά βίου μάθησης.

• Στο 2ο πεδίο, των θετικών σπουδών, πτυχία στη φυσική ή τη χημεία μπορούν να οδηγήσουν στο επάγγελμα του επιστήμονα των υλικών, ο οποίος συνδυάζει τομείς αιχμής, όπως τη νανοτεχνολογία, με την οποία αναπτύσσει καινοτόμα υλικά σε πολύ μικρή κλίμακα, τα οποία χάρη στο μικροσκοπικό τους μέγεθος και τις ιδιότητές τους μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αυτοκινητοβιομηχανία, στην αεροναυπηγική, στη βιομηχανία ρούχων, στην υγεία, στην ενέργεια κ.ά. Επίσης, η βιοστατιστική είναι ο κλάδος που εφαρμόζει τις στατιστικές διεργασίες και μεθόδους στη συλλογή, στην ανάλυση και την ερμηνεία δεδομένων, που αφορούν την ανθρώπινη βιολογία, την υγεία και την ιατρική. Ταυτόχρονα, η ρομποτική σε συνδυασμό με νέες τεχνολογίες, όπως το Διαδίκτυο των πραγμάτων, την τεχνητή νοημοσύνη, την ανάλυση των μεγάλων δεδομένων κ.ά., που εφαρμόζονται στα λεγόμενα «έξυπνα εργοστάσια», είναι από τα αντικείμενα που θα ασχολείται η νέα γενιά μηχανικών.

• Το 3ο επιστημονικό πεδίο (υγείας) επιλέγουν οι υποψήφιοι που ενδιαφέρονται για την ιατρική, τη φαρμακευτική, τη διαιτολογία, τη βιολογία κ.λπ. Κάποιες εναλλακτικές είναι ο σύμβουλος ηλικιωμένων και διαχειριστής ατόμων τρίτης ηλικίας, ο βιοτεχνολόγος, ο τοξικολόγος και ο νευροεπιστήμονας.

• Από το 4ο πεδίο των οικονομικών σχολών μπορείς να γίνεις λογιστής, χρηματοοικονομικός σύμβουλος, στέλεχος μάρκετινγκ… και όχι μόνο. Οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά και η διεπιστημονικότητα που χαρακτηρίζει την εποχή απαιτούν τη συνεργασία πολλών και ετερόκλητων επιστημών και μας οδηγούν σε νέες εξειδικεύσεις, όπως: ένας blockchain engineer είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και τη συντήρηση του blockchain, ενός αποκεντρωμένου κατανεμημένου συστήματος που αποθηκεύει δεδομένα και τις συναλλαγές που δημιουργούνται σε αυτό. Ο blockchain engineer χρησιμοποιεί τις γνώσεις του στους αλγορίθμους κρυπτογράφησης, στην ασφάλεια δεδομένων και τη διαχείριση κατανεμημένων συστημάτων για να δημιουργήσει και να διαχειριστεί το blockchain. O e-commerce specialist είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη και τη βελτίωση των ηλεκτρονικών πωλήσεων ενός εμπορικού ιστοτόπου.

Πηγή: kathimerini.gr

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις