ΚΟΣΜΟΣ. Η Αμέλια Έρχαρτ (Amelia Earhart) γεννήθηκε στις 24 Ιουλίου 1897 στο Άτκινσον του Κάνσας. Ήταν κόρη του δικηγόρου Σάμιουελ Έρχαρτ και της Αμέλια Ότις, κόρης δικαστικού της περιοχής. Ως παιδί πέρασε πολλές ώρες σκαρφαλώνοντας στα δέντρα, κυνηγώντας αρουραίους με τουφέκι και συλλέγοντας σκόρους, σκουλήκια και ακρίδες. Έτσι, οι βιογράφοι της δεν δίστασαν να της προσδώσουν τον χαρακτηρισμό του αγοροκόριτσου.

Το 1904, με τη βοήθεια του θείου της, κατασκεύασε μία κεκλιμένη ράμπα και τη στερέωσε στην οροφή του μικρού σπιτιού, που βρισκόταν στον κήπο της οικογένειάς της. Η πρώτη καταγεγραμμένη πτήση της μικρής Αμέλια τελείωσε δραματικά. Βγήκε από το σπασμένο ξύλινο κιβώτιο που είχε χρησιμοποιήσει ως έλκηθρο με μελανιασμένα χείλια, σκισμένο φόρεμα, αλλά και με το αίσθημα της αυτοπεποίθησης. «Είναι ακριβώς όπως το πέταγμα!» αναφώνησε.

Μετά την αποφοίτησή της από το γυμνάσιο άρχισε να εργάζεται ως στρατιωτικός νοσοκόμος στον Καναδά, μεσούντος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1919 εγγράφεται στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια για να σπουδάσει ιατρική. Ένα χρόνο αργότερα αλλάζει γνώμη και εγκαταλείπει τις σπουδές της. Στις 28 Δεκεμβρίου 1920 κι ενώ βρίσκεται στην Καλιφόρνια, επισκέπτεται με τον πατέρα της ένα αεροδρόμιο στο Λονγκ Μπιτς. Θα πετάξει για πρώτη φορά στη ζωή της και η δεκάλεπτη εμπειρία της στον αέρα θα της αλλάξει για πάντα τη ζωή.

Αποφασίζει να γίνει πιλότος και στις 3 Ιανουαρίου 1921 αρχίζει μαθήματα. Έξι μήνες αργότερα, αγοράζει ένα μεταχειρισμένο κίτρινο διπλάνο. Στις 22 Οκτωβρίου 1922 πετά με το Καναρίνι, όπως ονόμασε το αεροπλάνο της, σε ύψος 14.000 ποδιών, δημιουργώντας παγκόσμιο ρεκόρ για γυναίκες. Στις 15 Μαΐου 1923, γίνεται η 16η γυναίκα με άδεια πιλότου.

Η οικονομική καταστροφή της οικογένειάς της και τα προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε επιβράδυναν σημαντικά τα αεροπορικά της σχέδια. Πούλησε το αεροπλάνο της, δούλεψε ως δασκάλα και κοινωνικός λειτουργός, αλλά μέσα της παρέμεινε άσβεστη η φλόγα της περιπέτειας και το πάθος της για τα αεροπλάνα.

Τον Απρίλιο του 1928 έλαβε ένα τηλεφώνημα από τον εκδότη και μετέπειτα σύζυγό της Τζορτζ Πάτναμ για να πετάξει ως επιβάτης πάνω από τον Ατλαντικό και να κρατήσει το ημερολόγιο της πτήσης. Η Έρχαρτ δέχθηκε χωρίς δεύτερη κουβέντα κι έτσι έγινε η πρώτη γυναίκα που διέσχισε πετώντας τον Ατλαντικό Ωκεανό (17-18 Ιουνίου 1928).

Αποφασισμένη να δικαιώσει τη φήμη που απέκτησε, πέταξε μόνη πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό, το διήμερο 20-21 Μαΐου 1932, δημιουργώντας ένα νέο γυναικείο αεροπορικό ρεκόρ. Ακολούθησε σειρά πτήσεων κατά μήκος των ΗΠΑ και η ενεργός συμμετοχή της στην προώθηση της επιβατικής αεροπορίας. Παράλληλα υποστήριξε το άνοιγμα της αεροπορίας στις γυναίκες και την κατάργηση της ανδροκρατίας στη νέα αυτή δραστηριότητα. Στις 11 Ιανουαρίου 1935 πραγματοποίησε μόνη της την πτήση από τη Χαβάη στην Καλιφόρνια, απόσταση μεγαλύτερη από αυτήν που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ, δημιουργώντας ένα ακόμη αεροπορικό ρεκόρ.

Την 1η Ιουνίου 1937 ξεκίνησε την υλοποίηση του πιο φιλόδοξου σχεδίου της, να πραγματοποιήσει τον γύρο του κόσμου με ένα δικινητήριο αεροπλάνο Λόκχιντ Ηλέκτρα, με συνοδοιπόρο τον αεροναυτίλο Φρεντ Νούναν. Αφού είχε καλύψει περισσότερο από τα δύο τρίτα της διαδρομής, το αεροπλάνο εξαφανίστηκε στον Κεντρικό Ειρηνικό, κοντά στη διεθνή γραμμή αλλαγής ημερομηνίας. Η Έρχαρτ κηρύχθηκε αγνοούμενη στις 2 Ιουλίου 1937 και θανούσα στις 5 Ιανουαρίου 1939.

Μολονότι η μυστηριώδης εξαφάνισή της προκάλεσε έκτοτε πολλά ερωτηματικά και πολλές εικασίες γύρω από τις συνθήκες του συμβάντος, τα πραγματικά γεγονότα παραμένουν σε μεγάλο βαθμό άγνωστα. Το 1939 κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία της με τίτλο Soaring Wings (Ορμητικά Φτερά), που συνέγραψε μαζί με τον σύζυγό της.

Οι θεωρίες για την εξαφάνιση της Αμέλια Έρχαρτ

Στις αρχές Αυγούστου ο Ρόμπερτ Μπάλαρντ , ο Αμερικανός ωκεανογράφος που ανακάλυψε το ναυάγιο του Τιτανικού ξεκίνησε έρευνες κοντά σε μια ατόλη του Ειρηνικού Ωκεανού για να βρει το αεροσκάφος της Έρχαρτ. Στις 2 Ιουλίου του 1937 η θρυλική αεροπόρος μαζί με τον πλοηγό της Φρεντ Νούναν κατευθύνονταν προς τη νήσο Χάουλαντ, κάπου 1.700 μίλια νοτιοδυτικά της Χαβάης, σε μια προσπάθεια να γίνει η πρώτη γυναίκα πιλότος που θα έκανε το γύρο του κόσμου με αεροπλάνο, όταν σίγησε ξαφνικά ο ασύρματός της πυροδοτώντας διάφορα σενάρια και θεωρίες

Η κρατούσα θεωρία, που ασπάζεται και η αμερικανική κυβέρνηση, είναι ότι το αεροσκάφος ξέμεινε από καύσιμα και επιχείρηση αναγκαστική προσγείωση κάπου κοντά στη νήσο Χάουλαντ και κατέληξε στο βάθος του ωκεανού.

Το 1940 Βρετανοί εντόπισαν στο νησί 13 ανθρώπινα οστά, ανάμεσά τους κι ένα κρανίο -«πιθανώς της Αμέλια Έρχαρτ», σύμφωνα με τηλεγράφημα που εστάλη μετά την ανακάλυψη. Μετά από εξετάσεις ιατροδικαστές απεφάνθησαν ότι τα οστά ανήκαν σε Ευρωπαίο άνδρα, αν και κάποιοι ανθρωπολόγοι διαφωνούν μ’ αυτή την εκτίμηση. Αν όμως ανήκαν όντως τα 13 οστά στην Αμέλια Έρχαρτ τι απέγιναν τα υπόλοιπα 193 του σώματός της; Σ’ αυτό το σημείο μπαίνει η θεωρία με τα πελώρια καβούρια. Οι Βρετανοί που ανακάλυψαν τα οστά είχαν πει ότι «τα καβούρια είχαν διασπείρει πολλά εξ’ αυτών».

Για να ελέγξει την αληθοφάνεια της θεωρίας αυτής η Διεθνής Ομάδα για την Ανάκτηση Ιστορικών Αεροσκαφών (International Group for Historic Aircraft Recovery, γνωστή με το ακρωνύμιο TIGHAR), η οποία αναζητά εδώ και δεκαετίες την Έρχαρτ και το αεροσκάφος της, έκανε ένα πείραμα: Έδωσε στα καβούρια ένα κουφάρι χοίρου για να δει τι θα το κάνουν. Τα καβούρια έφαγαν τις περισσότερες σάρκες του και μετακίνησαν κάποια από τα οστά του έως και 20 μέτρα μακριά. «Αυτό αποδεικνύει ότι τα καβούρια σέρνουν οστά», είπε ο Τομ Κινγκ της TIGHAR στο National Geographic.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις