Πολ Κόλσον: Όλο το σχέδιο του Ιρλανδού κροίσου για 5άστερο ξενοδοχείο στο Πόρτο Χέλι
Τι σχεδιάζει ο Ιρλανδός μεγιστάνας Πολ Κόλσον στην περιοχή - Τι αποκαλύπτει η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
ΠΟΡΤΟ ΧΕΛΙ. Ενα μικτό τουριστικό project με ξενοδοχείο 5* και πολυτελείς κατοικίες σε παραθαλάσσια έκταση 642,5 στρεμμάτων που θα έχει μία συνολική δυναμικότητα 607 κλινών και θα λειτουργεί σε 12μηνη βάση.
Αυτό είναι το πλάνο της εταιρείας «Ηinitsa Bay Holdings», η οποία συνδέεται με τον Ιρλανδό Πόλ Κόλσον, όπως αυτό προκύπτει και από τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την έγκριση του σχεδιαζόμενου Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος στη θέση Χηνίτσα του δήμου Ερμιονίδας.
Στην έκταση περιλαμβάνεται: α) το ξενοδοχείο AKS HINITSA BAY 4* και 385 κλινών, που λειτουργούσε από το 1973 έως και τον Σεπτέμβριο 2023, εξαγοράστηκε από τον Ιρλανδό δισεκατομμυριούχο και θα αναβαθμισθεί με περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις βιώσιμων κτιρίων κατά LEED, β) το ιδιωτικό εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο και η γνωστή στην περιοχή κατοικία Αλεξίου (η λειτουργία του έχει παύσει περίπου από το 1980) που θα αξιοποιηθούν για ιδιωτικές κατοικίες, γ) εκτάσεις αδόμητες, δ) αλλά και δασικές εκτάσεις: Εκεί «ουδεμία επέμβαση συντελείται, ενώ εφαρμόζεται η προβλεπόμενη απόσταση 10 μέτρων από τα όρια αυτών. Οι δασικές εκτάσεις θα αποτελούν χώρο υπαίθριας αναψυχής, περιπάτων, εξωτερικών δραστηριοτήτων», όπως επισημαίνεται σχετικά.
Όπως επισημαίνεται στην ΣΜΠΕ, η ανάπτυξη του γηπέδου θα γίνει με τον χαμηλότερο συντελεστή δόμησης για την ανάπτυξη Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων, ήτοι 0,07 (έναντι του ανώτατου επιτρεπόμενου 0,20).
Στόχος είναι η ανάπτυξη ενός οικοτουριστικού σύνθετου καταλύματος διαμονής, αναψυχής και ευεξίας, το οποίο θα περιλαμβάνει ξενοδοχείο 5*, εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής (κέντρο αναζωογόνησης- spa), εστίασης, αναψυχής, υπαίθριας αναψυχής καθώς και περιορισμένο αριθμό επιπλωμένων τουριστικών κατοικιών (20- 30) ικανό να λειτουργεί όλο το χρόνο. Το σύνολο των εγκαταστάσεων θα εκσυγχρονιστεί ή/και κατασκευαστεί σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές (κτιριακές, λειτουργικές, προσβασιμότητας) και η λειτουργία του θα διαχειριστεί από διεθνούς κύρους φορέα στον τομέα του τουρισμού.
Ειδικά ως προς τις κατοικίες αναφέρεται ότι θα αναπτυχθεί περιορισμένος αριθμός κατοικιών περίπου 20- 30. Οι βίλες θα περιλαμβάνουν μια σειρά από τυπολογίες, καθεμία από τις οποίες θα έχει μοναδικό σχεδιασμό ανάλογα με το συγκεκριμένο πλαίσιο του αγροτεμαχίου και τις προτιμήσεις του ιδιοκτήτη, ενώ στα παραθαλάσσια τμήματα, αναμένεται να διαθέτουν βίλες που θα κυμαίνονται από 800- 1.500 τ.μ. ανά κατοικία.
Το ξενοδοχείο 5* Hinitsa Bay θα περιλαμβάνει παροχές για όλες τις ηλικίες, από παιχνίδια στη φύση μέχρι κέντρα ευεξίας. Το κέντρο βάρους του νέου σχεδιασμού είναι το ανακαινισμένο ξενοδοχείο και διευρυμένο, που ανταποκρίνεται στις προσδοκίες απόδοσης των σύγχρονων φορέων εκμετάλλευσης τουριστικών καταλυμάτων 5*. Επιπλέον, θα περιλαμβάνει beach restaurant γνωστού σεφ, ευρύχωρο αθλητικό συγκρότημα με υπαίθριες αθλητικές εγκαταστάσεις και στεγασμένες (γυμναστήριο, yoga), Κέντρα Αναζωογόνησης (Ειδική Τουριστική Υποδομή) -για τους διαμένοντες στο ξενοδοχείο και του επισκέπτες καθώς και δεύτερο για τους κατοίκους των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών- και ένα απομονωμένο παρεκκλήσι. Όλα τα νέα κτίρια που σχετίζονται με το ξενοδοχείο βρίσκονται εντός της γραμμής δόμησης 50 μέτρων από την ακτογραμμή.
Στόχος η λειτουργία όλο το χρόνο
Το Σύνθετο κατάλυμα, η περίοδος λειτουργίας του οποίου θα είναι διευρυμένη καθόλη τη διάρκεια του έτους, αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σύγχρονου ξενοδοχείου -στη θέση ενός παρωχημένου υφιστάμενου- στα πλαίσια του οποίου θα λειτουργούν υψηλών προδιαγραφών υποδομές και υπηρεσίες για τους διαμενόντες, τους ημερήσιους επισκέπτες, τους κατοίκους των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών. Επιπλέον, στη «δημιουργία ενός υψηλού προδιαγραφών συγκροτήματος τουριστικών κατοικιών προς πώληση -στη θέση ενός μη λειτουργούντος ιδιωτικού αεροδρομίου-, το οποίο φιλοδοξεί να προσελκύσει ενδιαφερόμενους σε διεθνές επίπεδο, αλλά και στη διατήρηση και προστασία των δασικών εκτάσεων που περιλαμβάνονται εντός του γηπέδου του Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος».
Σημαντική προτεραιότητα δίνεται στην προσβασιμότητα, καθώς στόχος είναι το κτίριο του ξενοδοχείου και οι λειτουργίες του να είναι προσβάσιμες στο σύνολό τους. Σημαντικό σημείο παρέμβασης αποτελεί, όπως αναφέρεται σχετικά και ο κυρίαρχος όγκος του κεντρικού κτιρίου- στόχος είναι να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές ώστε να ενταχθεί καταλληλότερα στο χώρο και το τοπίο και μειωθεί κατά το δυνατό η επίδραση του σε αυτά. Επιπλέον, στόχος είναι το σύνολο των νεών κτιρίων να αποτελείται απο διασπασμένους όγκους και ύψη κατάλληλα που θα επιτρέπουν την κατανομή και την ενσωμάτωσή τους στο χώρο χωρίς να παρεμποδίζουν τη θέα ή να αστικοποιούν το τοπίο.
Δόμηση και αντίκτυπος στην περιοχή
Οι κλίνες του ξενοδοχείου, παρά την προσθήκη και νέων χώρων διαμονής (bungalows), μειώνονται έναντι της δυναμικότητας του υφιστάμενου ξενοδοχείου κατά 128 κλίνες. Οι τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες είναι επισκέψιμες και σε λειτουργία καθόλη τη διάρκεια του έτους. Το ξενοδοχείο πρόκειται να λειτουργεί διευρυμένα, επίσης καθόλη τη διάρκεια του έτους.
Το γήπεδο υπολογισμού των πολεοδομικών μεγεθών του ΣΤΚ εφαρμόζεται στις μη δασικές εκτάσεις -αφαιρουμένης της ζώνης παραλίας καθορισθείσας και υπο καθορισμό- και στις δασικές εκτάσεις καθώς ουδεμία επέμβαση συντελείται σε αυτές -αφαιρουμένου του δασικού τμήματος 8 καθώς φαίνεται ότι αποτελεί τμήμα ευρύτερης έκτασης- και είναι συνολικού εμβαδού 615 στρεμμάτων. Ως προς τη δόμηση, αυτή εφαρμόζεται στις μη δασικές εκτάσεις αφαιρούμενης της ζώνης παραλίας και εντός των ορίων των γραμμών δόμησης -10μ. από δασικές εκτάσεις, ιδιοκτησίες υφιστάμενες οδούς, 50μ. από γραμμή αιγιαλού για την περιοχή του ξενοδοχείου και 30μ. από τη γραμμή του αιγιαλού για την περιοχή των τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών- συνολικού εμβαδού 430 στρεμμάτων.
Σύμφωνα με την ΣΜΠΕ, η άμεση συμβολή του ξενοδοχείου του ΣΤΚ δεν αναμένεται να μεταβάλλει τα ποσοτικά χαρακτηριστικά του εποχιακού πληθυσμού, καθώς οι κλίνες του ξενοδοχείου 5* του ΣΤΚ είναι μειωμένες κατά 128 (υφιστάμενο 4* 385 κλίνες, νέο 5* 257 κλίνες), «αναμένεται όμως να μεταβάλει σημαντικά τα ποιοτικά καθώς απευθύνεται και θα προσελκύει επισκέπτες υψηλού βιοτικού και εισοδηματικού επιπέδου. Αυτό επιδρά άμεσα, θετικά, στην ημερήσια κατανάλωση του επισκέπτη, η οποία επιδρά στο σύνολο της τουριστικής περιοχής και των αξιοθέατων, σε εστίαση, αναψυχή, καταστήματα, πρατήρια καυσίμων, καθώς δεν πρόκειται για all-inclusive κατάλυμα.
Αναφορικά με την απασχόληση, η κατασκευή και η λειτουργία του ΣΤΚ προϋποθέτει την σημαντική εισροή ανθρωπίνου δυναμικού, κατά τη φάση κατασκευής η απασχόληση είναι προσωρινής διάρκειας, και θα απαιτήσει περίπου 200 θέσεις εργασίας, ενώ κατά τη λειτουργία είναι μόνιμη λαμβάνοντας δε υπόψη ότι στόχος είναι η λειτουργία του ΣΤΚ καθόλη τη διάρκεια του έτους (φυσικά με διαφοροποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών λόγω των καιρικών συνθηκών). Η απαιτούμενη απασχόληση για τη λειτουργία του ΣΤΚ έναντι του υφιστάμενου ξενοδοχείου αυξάνεται περίπου κατά 500% ενώ διαφοροποιείται καθώς αφορά σε ετήσια και όχι εποχιακή.
Οι κατοικίες
Οι τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες επιδρούν άμεσα στον μόνιμο πληθυσμό της περιοχής, χωρίς όμως να μεταβάλουν σημαντικά τα πληθυσμιακά μεγέθη. Η επίδραση τους είναι έμμεση στην ημερήσια κατανάλωση καθώς, ομοίως, οι κατοικίες απευθύνονται σε εξαιρετικά υψηλό βιοτικό και εισοδηματικό επίπεδο, αυξάνοντας την κατανάλωση στο σύνολο της περιοχής και διευρύνοντας τα είδη
δραστηριοτήτων καθώς πρόκειται για παραθεριστική κατοικία με πολυήμερη ή και πολύμηνη διαμονή (καταστήματα τροφοδοσίας, υπηρεσίες, κ.ο.κ). Το προτεινόμενο ΣΤΚ στοχεύει στην παροχή υπηρεσιών, δραστηριοτήτων και εγκαταστάσεων που στερείται η περιοχή. Φαινόμενο που γίνεται εντονότερο, κυρίως κατά τους μη θερινούς μήνες, -καθώς λόγω της γειτνίασης με την Αθήνα (οδικώς 2 ώρες) και το ήπιο κλίμα το χειμώνα συγκεντρώνει τους κατοίκους των παραθεριστικών κατοικιών συστηματικά τα Σαββατοκύριακα- υστερώντας σημαντικά στην παροχή υπηρεσιών και δραστηριοτήτων λόγω της εποχικότητας του τουρισμού και της παύσης λειτουργίας ακόμα και των καταστημάτων εστίασης κατά τους χειμερινούς μήνες. Αυτό θα συμβάλει έμμεσα θετικά στη συγκράτηση τόσο του μόνιμου όσο και του μη μόνιμου πληθυσμού κατά τους χειμερινούς μήνες βελτιώνοντας τις συνθήκες διαβίωσής του.
Να αναφερθεί, ενδεικτικά, ότι τα μέγιστα επιτρεπόμενα τετραγωνικά των επιπλωμένων κατοικιών προς πώληση (25.823 τ.μ.) χωροθετούνται σε έκταση περίπου 420στρ. ενώ τα 17.214 της χρήσης ξενοδοχείου (εκ των οποίων τα 13.868 τ.μ. αποτελούν το υφιστάμενο κτίριο του ξενοδοχείου) κατανέμονται σε έκταση περίπου 80 στρεμμάτων. «Κατ’ αυτό τον τρόπο οι δασικές εκτάσεις και η χαμηλή κατανομή δόμησης στα 420 στρ. διαμορφώνουν μια συνεκτική και εκτεταμένη έκταση μη δομημένου περιβάλλοντος όπου με την κατάλληλη διαμόρφωση του φυσικού περιβάλλοντος χώρου και τη διάσπαση των όγκων των κτιρίων θα διαμορφώνει την αίσθηση του μη δομημένου φυσικού τοπίου, – την ενίσχυση της προστασίας των δασικών εκτάσεων με χωροθέτηση της ηπιότερης δραστηριότητας (παραθεριστική κατοικία) στο τμήμα με τη μικρότερη πρόσβαση σε υφιστάμενες κοινόχρηστες οδούς, – την απομάκρυνση του υφιστάμενου αεροδιαδρόμου και την αποκατάσταση των χαρακτηριστικών του εδάφους, της μορφολογίας και του τοπίου, – τη διατήρηση της «ελεύθερης» θέας από κάθε σημείο του χώρου του ξενοδοχείου, ακόμα και από τους υψηλότερους ορόφους αυτού».
Κάθε κατοικία θα είναι υπέργεια είτε υπόσκαφη ενώ ο κτιριακό όγκος θα διασπάται και δε θα υπερβαίνει τα μονόροφα ή διόροφα επίπεδα. Κάθε κατοικία θα είναι ανεξάρτητη με σημαντική έκταση περιβάλλοντα χώρου και με γνώμονα την σημαντική απόσταση από τις γειτονικές βίλες.
Η ιστορία του παλιού ιδιωτικού αεροδρομίου
Ενδιαφέρον έχει και το ιστορικό πίσω από το παλιό ιδιωτικό αεροδρόμιο Αλεξίου, όπως περιγράφεται στην ΣΜΠΕ όπου θα γίνουν κάποιες από τις κατοικίες. «Το παλιό, ιδιωτικό αεροδρόμιο Αλεξίου αποτελεί το μοναδικό, ίσως, ιδιωτικό αεροδρόμιο στην Ελλάδα».
Ο Τάσος Αλεξίου ιδρυτής της εταιρείας ΤΑΣΟΣ ΑΛΕΞΙΟΥ Α.Ε. ήταν κατασκευαστής στο επάγγελμα με μεγάλη αγάπη για την αεροπλοΐα και τη μηχανολογία γίνεται ο πρώτος Έλληνας ιδιώτης πιλότος και εκπαιδεύεται στην Αμερική. Χειριστής ο ίδιος ιδιωτικών αεροπλάνων και υδροπλάνων, το 1970 εντοπίζει και αγοράζει το συγκεκριμένο γήπεδο, το οποίο αποτελούσε βοσκότοπο, προκειμένου να διαμορφώσει κατάλληλα διάδρομο προσγείωσης για τις πτήσεις του. Η κατασκευή του αρχίζει άτυπα ενώ το 1968 εκδίδεται και σχετική Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας αεροδρομίου με ΑΠ Ε2/Α/34287/10590/1968. Το αεροδρόμιο λειτουργεί για ιδιωτικούς σκοπούς εξυπηρετώντας τον ίδιο και φίλους τους (Αριστοτέλης Ωνάσης, Μπιλ Ληρ-ιδρυτής της Lear Jet, κ.α.) ενώ το 1970 ζητά άδεια χρήσης και η Ολυμπιακή Αεροπορία που εξυπηρετείται έως το 1980. Στη συνέχεια το αεροδρόμιο εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ως ιδιωτικό. Το 2004 έκλεισε από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, λόγω προβλημάτων συντήρησης, ενώ το 2008 το πιστοποιητικό αεροδρομίου δεν ανανεώθηκε, και έτσι το αεροδρόμιο έκλεισε οριστικά.
Το αεροδρόμιο διαθέτει υποστηρικτικά κτίρια για τη λειτουργία του και συγκεκριμένα Πύργο Ελέγχου, στέγαστρο για τη στάθμευση και συντήρηση των αεροπλάνων και υπέργεια δεξαμενή ύδατος. Το σύνολο των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου ανέρχεται στα 507 τ.μ. ενώ η επιφάνεια του διαδρόμου ανέρχεται στα 12.438 τ.μ., χωρίς να προσμετράται στα πολεοδομικά μεγέθη δόμησης εντούτοις αποτελεί κατειλημμένη έκταση. Το σύνολο των 507 τ.μ. των συνοδών κτιρίων και του διαδρόμου επιφάνειας πρόκειται να καθαιρεθούν στα πλαίσια ανάπτυξης του ΣΤΚ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η κατασκευή της κατοικίας έγινε το 1972, προγενέστερα του καθορισμού αιγιαλού το 2004, τα όρια του αιγιαλού έχουν λάβει υπόψη τη θέση της υφιστάμενης κατοικίας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι εντός του γηπέδου διέρχεται και το υπογειοποιημένο τμήμα της Γραμμής Μέσης Τάσης του ΔΕΔΔΗΕ της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Σπετσών. Όπως επισημαίνεται κατόπιν επικοινωνίας με το αρμόδιο τμήμα του ΔΕΔΔΗΕ προγραμματίζεται η εναλλακτική όδευση και μεταφορά της γραμμής Μέσης Τάσης σε άλλο τμημα εντός του γηπέδου προκειμένου να αποφευχθεί η όδευση του από τα κεντρικότερα δασικά τμήματα και η υπογειοποίησή τους προκειμένου να μην ενέχεται κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς από ανάφλεξη του δικτύου εντός της δασικής έκτασης.
Πηγή: newmoney.gr