ΣΠΑΡΤΗ. Ο δήμος Σπάρτης προωθεί την επαναλειτουργία του Αεροδρομίου της Σπάρτης (Πυρί). Εκπρόσωποι παραγωγικών τάξεων και της αγοράς αλλά και φορείς εθελοντισμού λένε «ναι» στην επαναλειτουργία του αεροδρομίου προκειμένου να στηριχθεί η πόλη και ο νόμος μέσα στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Επιφυλακτική αλλά με θετική ψήφο στάθηκε η Αντιπολίτευση στο Δημοτικό Συμβούλιο Σπάρτης.

Ο δήμαρχος Ευρώτα Δήμος Βέρδος, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λακωνίας Γιάννης Παναρίτης, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σπάρτης Παναγιώτης Φλώρος, ο υπεύθυνος Επιχειρήσεων της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης Δημοσθένης Κακούρος, συνηγορούν, ο κάθε ένας για δικούς του λόγους, στην προσπάθεια του Δήμου Σπάρτης και του Πέτρου Δούκα για άμεση επαναλειτουργία του αεροδρομίου στο Πυρί Σπάρτης. Μάλιστα ξενοδόχοι της πόλης είναι θερμοί υποστηρικτές αυτής της διεκδίκησης που, όπως π.χ. αναφέρει ο διευθυντής του Mystras Grand Palace Resort & Spa κ. Λυκούργος Μηνακάκης, θα ανοίξει «δρόμους» στον τόπο, θα σηματοδοτήσει μια άλλη εποχή για την Σπάρτη και όποια και αν είναι η λειτουργία του δεν μπορεί παρά να συμβάλει τόσο στις μεταφορές και στην ασφάλεια όσο και στον τουρισμό και μάλιστα σε vip αφίξεις.

Στο αεροδρόμιο μπορούν να εξυπηρετηθούν μικρά επιβατικά, vip, πυροσβεστικά, υγειονομικά, ψεκαστικά, στρατιωτικά και αθλητικά αεροσκάφη όπως και ελικόπτερα ενώ μπορεί να φιλοξενήσει και αεραθλητικές και αθλητικές εκδηλώσεις.

Την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου ο δήμαρχος Σπάρτης εισηγήθηκε το σχετικό θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο έχοντας ενημερώσει διεξοδικά την αντιπολίτευση. Ο δήμαρχος Πέτρος Δούκας στην εισήγησή του ανέφερε:

«Η λειτουργία του Αεροδρομίου είναι απαραίτητη για την Οικονομική Ανάπτυξη και Εμπορική Ανάπτυξη. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη υψηλού τουρισμού, στην Λακωνία και στη γύρω περιοχή θα παίξει η άφιξη αεροπλάνων 4-6 θέσεων από το εξωτερικό.

Αγροτική Ανάπτυξη και διακίνηση των προϊόντων

Χρησιμοποίηση, νέων τεχνικών Αγροτικών καλλιεργειών μέσω Drones, π.χ. Αερολίπανσης, Αεροσπορές, Δενδροφυτεύσεις. Στην Πολιτική Προστασία του Δήμου Σπάρτης χρησιμοποίηση Drones για έρευνα και διάσωση, καθώς και επιτήρηση Δασών κατά την θερινή περίοδο.

Τουριστική Ανάπτυξη και Διευκόλυνση και Αύξηση της επισκεψιμότητας

Δασοπροστασία -Πυρασφάλεια-Αεροδιακομιδές

Το Αεροδρόμιο θα είναι βάση αεροσκαφών - ελικοπτέρων, την θερινή περίοδο Μάιο-Οκτώβριο που είναι η πυροσβεστική περίοδος.

Θα δύναται να ενοικιάσει το Αεροδρόμιο με τις Εγκαταστάσεις του στις Ιδιωτικές Εταιρείες Αεροπυρόσβεσης.

Επίσης θα χρησιμοποιείται για κοινωνικούς σκοπούς, Αεροδιακομιδών από το Ε.Σ.Υ. και Ιδιωτικές Ασφαλιστικές Εταιρίες. (Οι Ιδιωτικές Ασφαλιστικές Εταιρίες θα χρεώνονται με τέλη εξυπηρετήσεως Αεροδρομίου).

Προσέλκυση σχολών σχετικών με την Αεροπορία και την Αεροπορική ιδέα, και βάση συντηρήσεως Αεροσκαφών και Ελικοπτέρων

Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας με πρόσληψη Διοικητικού και τεχνικού προσωπικού

Εξοικείωση των νέων του Δήμου με τα αεροπορικά θέματα και τις αεροπορικές τεχνολογίες

Το Αεροδρόμιο θα επιτελεί έργο ενημέρωση στους νέους του Νομού Λακωνίας, ενημέρωση σχετικά με αεροπορικά θέματα και επαγγελματικό προσανατολισμό σχετικά με τα Αεροπορικά επαγγέλματα.

Η επαναλειτουργία του Αεροδρομίου είναι πρωτοβουλία αλλά κυρίως επένδυση και προσφορά του Δημοτικού Συμβουλίου για την οικονομική ανάπτυξη και ευημερία ολόκληρου του Δήμου Σπάρτης αλλά και του συνόλου της Λακωνίας-κάπως αντίστοιχα και με το πλήθος των δαπανών για προνοιακές και πολιτιστικές δράσεις και για δημοτικά έργα υποδομών και γίνονται –γιατί αυτό επιβάλει το κοινό καλό και όχι επειδή υπάρχει άμεση αντιστοιχία δαπάνης και ταμειακού οφέλους. Ωστόσο, φυσικά και θα αποσκοπεί στο άμεσο οικονομικό όφελος, όμως πρωταρχικά αποτελεί επένδυση για το αύριο της Σπάρτης, το αύριο των παιδιών μας.

Μία Σπάρτη με αεροδρόμιο είναι εντελώς διαφορετική Σπάρτη, από μία Σπάρτη χωρίς αεροδρόμιο!

Επιπλέον, η επαναλειτουργία του, θα προσφέρει στην Πολεμική μας Αεροπορία ένα ακόμη λειτουργικό αεροδρόμιο για τις ανάγκες της.

Στόχος του Δήμου μας, είναι η προστασία, η ανάπτυξη και η συνεχής βελτίωση των συμφερόντων και η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής της τοπικής κοινωνίας. Ο στόχος μας αυτός επιτυγχάνεται και μέσω της μίσθωσης του αεροδρομίου.

Οι συχνές αερομεταφορές προσώπων και προϊόντων προς και από τον Δήμο μας, και η σύνδεση της πόλης της Σπάρτης μέσω του αεροδρομίου μας με τα μεγάλα αστικά κέντρα τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού, θα αναδείξουν τον τοπικό αεροπορικό τουρισμό, τα αξιοθέατα μέσω πτήσεων, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσουν την οικονομική και τουριστική ανάπτυξη των περιοχών μας.

Επιπλέον η χρήση του Αεροδρομίου από πυροσβεστικά αεροσκάφη, θα συνδράμει αποφασιστικά για την αντιμετώπιση πυρκαγιών, ιδίως σε περιοχές που έχουν δασικό χαρακτήρα, ενώ θα είναι εφικτή και η αεροδιακομιδή ασθενών και τραυματιών.

Για τον σκοπό αυτό προτείνεται η μίσθωση Αεροδρομίου Β’ Κατηγορίας, το οποίο θα περιλαμβάνει:

  • διάδρομο προσγείωσης,
  • δάπεδο στάθμευσης Αεροσκαφών,
  • κτίριο Διοίκησης-ΠΕΠ συμβατικής κατασκευής και
  • μεταλλικό Υπόστεγο

Το Αεροδρόμιο θα χρησιμοποιηθεί από τον Δήμο Σπάρτης (ή άλλον φορέα, κατόπιν υπεκμίσθωσης), για τις εξής δραστηριότητες:

  • Ανάγκες αεροσκαφών Γενικής Αεροπορίας, Ιδιωτικής Αεροπορίας, Αεροταξί-Αερομεταφορών ως και την συντήρηση αυτών
  • Αεραθλητισμό, ήτοι για λειτουργία Αερολεσχών, Ανεμολεσχών, Αλεξιπτωτισμού, Λεσχών Αερομοντελισμού, ως και την συντήρηση αυτών
  • Εκπαίδευση πιλότων, μηχανικών και συναφών με την Πολιτική Αεροπορία ειδικοτήτων (ήτοι χειριστών Unmanned AerialVehicle-UAV, drone κ.λ.π.),
  • Διακίνηση αγροτικών και εμπορικών προιόντων
  • Στάθμευση πυροσβεστικών αεροσκαφών και επιχειρήσεις πυρόσβεσης
  • Αεροδιακομιδή ασθενών και τραυματιών
  • Διοργάνωση και διεξαγωγή Αεροπορικών-Αεραθλητικών Επιδείξεων, Εκθέσεων καθώς και Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (ήτοι αγώνων ταχύτητας ή / και επιδείξεων αυτοκινήτων και μοτοσικλετών.

Η διάρκεια της μίσθωσης ορίζεται 12 ετής με δυνατότητα παράτασης για 12 ακόμα χρόνια. Το μηνιαίο μίσθωμα ορίζεται μέχρι 5.000 Ευρώ με δικαίωμα αναπροσαρμογής μετά το 7ο έτος της μίσθωσης σύμφωνα με τον ετήσιο τιμάριθμο του προηγούμενου έτους.

Επίσης συμφωνείται περίοδος χάριτος για το 1ο μισθωτικό έτος, κατά το οποίο δεν θα καταβάλλεται για ένα έτος το μηνιαίο μίσθωμα, προκειμένου να γίνουν οι αναγκαίες επισκευές για την αναμόρφωση και τον εξωραισμό του μισθίου.

Θα επιτρέπεται η υπεκμίσθωση σε τρίτο νομικό ή φυσικό πρόσωπο με την συναίνεση του εκμισθωτή.

Η Προκήρυξη για μίσθωση του Αεροδρομίου θα ορίζει ότι το προσφερόμενο αεροδρόμιο θα πρέπει να είναι έτοιμο και άμεσα διαθέσιμο για λειτουργία ή το αργότερο εντός εξαμήνου.

Η μίσθωση αυτή είναι σύμφωνη με την νομοθεσία και τις αρμοδιότητες των Δήμων, όπως αυτές ενδεικτικά αναφέρονται στο άρθρο 75 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Ν.3463/2006) και στο Π.Δ.158/2002 (ΦΕΚ 137Α/13-6-2002): «Ιδρυση, κατασκευή, εξοπλισμός, οργάνωση, διοίκηση, λειτουργία και εκμετάλλευση πολιτικών αερολιμένων από φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης». (*Όπως επιτρέπεται σε κάθε Δήμο να λειτουργεί λιμάνια, χώρους πάρκινγκ, αποθήκες υγρών καυσίμων, δημοτικά σινεμά και θέατρα, αναπτυξιακές υποδομές, κ.α.).

Ειδικότερα η μίσθωση εμπίπτει στους τομείς ανάπτυξης, του σχεδιασμού και της διαχείρισης υποδομών και δικτύων για την στήριξη της τοπικής οικονομίας, και του τουρισμού, αφού η χρήση του Αεροδρομίου, από αεροσκάφη, γενικής και ιδιωτικής αεροπορίας και εταιρείες Αεροταξί θα είναι κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη της περιοχής).

Στις 25 Φεβρουαρίου 2020, η ΥΠΑ-Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, απάντησε σε ερώτηση του Βουλευτή κ. Κυριάκου Βελόπουλου ότι στις 04.06.2014, η ΥΠΑ «απέστειλε έγγραφο προς τον Δήμο Σπάρτης με τις απαραίτητες παρεμβάσεις που θα έπρεπε να γίνουν για να προχωρήσει η διαδικασία αδειοδότησης του αεροδρομίου!»

Σύμφωνα με την απάντηση της ΥΠΑ, από τον Ιούνιο του 2014 μέχρι τις εκλογές του 2019, «ο Δήμος Σπάρτης ΔΕΝ επανήλθε με απαντητικό έγγραφο»!

Σύμφωνα με την απάντηση της ΥΠΑ, «το 2019 οριστικοποιήθηκε το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών της Ελλάδας. Σε αυτό ΔΕΝ περιλαμβάνεται η αξιοποίηση του στρατιωτικού αεροδρομίου της Σπάρτης»!

Το Σχέδιο συντάχθηκε επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και δημοσιοποιήθηκε τον Απρίλιο 2019!

Σύμφωνα με την απάντηση της ΥΠΑ, «οι μεταφορικές ανάγκες του νομού Λακωνίας εξυπηρετούνται σε ύψιστο βαθμό από τις εθνικές οδούς Καλαμάτας Σπάρτης και Αθήνας-Σπάρτης»!

Δηλαδή, ξεκαθαρίστηκε ότι ΔΕΝ υπάρχει περίπτωση να λειτουργήσει το Αεροδρόμιο Σπάρτης ως Κρατικό!

Το Αεροδρόμιο Καλαμάτας απέχει 65΄ λεπτά από τη Σπάρτη, 2 ½ ώρες από την Μονεμβάσια και 2 ώρες από την Αρεόπολη! Δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες της Λακωνίας.

Είναι γνωστό σε όλους ότι τα μόνα άλλα αεροδρόμιο στην ευρύτερη περιοχή είναι το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Τρίπολης στην εκεί στρατιωτική βάση και φυσικά δεν διατίθεται για να λειτουργήσει ως Αεροδρόμιο του Δήμου Σπάρτης και ούτε μας ενδιαφέρει γιατί δεν ικανοποιεί βασικές προϋποθέσεις, και της Καλαμάτας που λειτουργεί ως διεθνές κρατικό πολιτικό και στρατιωτικό αεροδρόμιο που βρίσκεται ήδη σε διαδικασία αποκρατικοποίησης (πολλών εκατομμυρίων ευρώ) και φυσικά δεν διατίθεται για να λειτουργήσει ως Αεροδρόμιο του Δήμου Σπάρτης, και ούτε μας ενδιαφέρει γιατί δεν ικανοποιεί συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Η κατασκευή νέου αεροδρομίου, με κόστος μελέτης, απαλλοτριώσεων και κατασκευής πολλών εκατομμυρίων ευρώ, ενώ ήδη υπάρχει το παλιό, είναι αστεία και ως σκέψη!

Η μόνη λύση είναι αυτή της Συμφωνίας παραχώρησης με το ΜΤΑ και το ΓΕΑ!

Η αύξηση των εσόδων του Δήμου από την λειτουργία του Αεροδρομίου ενδεικτικά και μόνο, και αυτονόητα με κάποιο ποσοστό αβεβαιότητας, θα προέρχεται κυρίως:

  • Από τον ορισμό τελών προσγείωσης και τελών προσέγγισης αεροσκαφών που θα κυμαίνονται από 500-1000 Ευρώ μηνιαίως.
  • Από την ενοικίαση εκπαιδευτικού χώρου (ΤΕRMINAL και στάθμευση συνολικά εννέα Αεροσκαφών) σε τρείς σχολές από 3.000 Ευρώ μηνιαίως.
  • Από την κατασκευή υποστέγων για φύλαξη Αεροσκαφών και Μικρών Τζέτ με ενοίκιο από 1000-5000 Ευρώ μηνιαίως.
  • Από την λειτουργία του Εστιατορίου, αναψυκτηρίου, αίθουσας προσομοιωτή, αίθουσας ανάπαυσης πιλότων, VIP Lounge, με αντίτιμο 1000 Ευρώ μηνιαίως.
  • Από την διοργάνωση και διεξαγωγή αγώνων ταχύτητας μοτοσικλετών, εορταστικές συγκεντρώσεις ελαφρών αεροσκαφών από εσωτερικό και εξωτερικό, αεροπορικά συνέδρια-σεμινάρια, εκπαιδεύσεις, σεμινάρια σε τοπικά σχολεία του Ν. Λακωνίας, ο Δήμος μας θα λαμβάνει κατά προσέγγιση εισόδημα 20.000 Ευρώ ετησίως.

Τα λειτουργικά έξοδα ανά μήνα θα είναι τα εξής:

  • Security κόστους 1000 Ευρώ
  • Ενας υπάλληλος λειτουργίας Αεροδρομίου 1000 Ευρώ
  • Ενοίκιο 5.000 Ευρώ*
  • Λογαρασμοί κοινής ωφέλειας 1500 (εφόσον το αεροδρόμιο έχει κίνηση και έσοδα)!

Σύνολο: 8.500 ευρώ τον μήνα.

Αν και τα έσοδα από την από την μίσθωση του Αεροδρομίου υπερκαλύπτουν τις δαπάνες, άμεσος στόχος μας είναι η υπεκμίσθωση του Αεροδρομίου σε αξιόπιστους επενδυτές-διαχειριστές - εκμεταλλευτές του Αεροδρομίου με ενοίκιο υψηλότερο αυτού που θα πληρώνουμε στο ΜΤΑ!.

Τέλος η διαδικασία της μίσθωσης του Αεροδρομίου θα γίνει σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 194 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Ν.3463/2006) δηλαδή με ανοικτό διαγωνισμό. Αν ο διαγωνισμός που θα διεξαχθεί δεν αποφέρει αποτέλεσμα, μπορεί να γίνει απευθείας μίσθωση με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του.

Επίσης αφού τηρηθεί η διαδικασία του διαγωνισμού θα γίνει εκτίμηση από την επιτροπή καταλληλότητας όπως ορίζεται στα άρθρα 3 παρ. 3,5 παρ. 4 και 7 του ΠΔ 270/81.

Η αρμοδιότητα του Δήμου για την μίσθωση του Αεροδρομίου ασκείται προς όφελος ολόκληρης της εδαφικής περιφέρειας του Δήμου Σπάρτης και όλων των κατοίκων της περιφέρειάς του, αλλά και σε διαδημοτικό επίπεδο όλων των Δήμων του Ν. Λακωνίας (Δ. Ευρώτα, Δ. Ανατολικής Μάνης, Δ. Μονεμβασίας) μέσω σχετικών συμβάσεων ή διαδημοτικής συνεργασίας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Η σύμβαση είναι 12ετής με ανανέωση άλλα 12 χρόνια, το μηνιαίο μίσθωμα 5.000€ και ο πρώτος χρόνος δωρεάν προκειμένου ο δήμος να κάνει παρεμβάσεις, επισκευές και προσθήκες στις βασικές εγκαταστάσεις».

Ομόφωνο «Ναι» αλλά με αστερίσκους από την Αντιπολίτευση, στην εισήγηση Δούκα

Συμφωνήθηκε η αναγκαιότητα εκπόνησης μελέτης βιωσιμότητας για τη λειτουργία του Αεροδρομίου Σπάρτης – Η Σύμβαση Δήμου Σπάρτης και Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας θα περάσει από Δημοτικό Συμβούλιο, απαραίτητα

Με αρκετές επιφυλάξεις, ομόφωνα, συγκατένευσαν δια της θετικής ψήφου τους, και οι τρεις παρατάξεις της Αντιπολίτευσης στην εισήγηση του Πέτρου Δούκα για «Έγκριση για μίσθωση ακινήτου για τη λειτουργία αεροδρομίου Σπάρτης».

  • Ο Σταύρος Αργειτάκος, είπε πως «κατ’ αρχάς είμαστε σύμφωνοι να ξεκινήσει η διαδικασία μίσθωσης…», ωστόσο απευθυνόμενος στον Δήμαρχο, τόνισε πως «καθυστερήσατε υπερβολικά». Επιπλέον, ως προαπαιτημένο θετικής ψήφου των Ενωμένων Πολιτών, ζήτησε (και έλαβε) δέσμευση Δημάρχου, «…όταν έρθει η ώρα των όρων και της Σύμβασης, αυτή να περάσει για έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο».
  • Αιχμηρός, ο Βαγγέλης Βαλιώτης υπερτόνισε την καθυστερημένη και ελλιπή ενημέρωση της Δημοτικής Ενωτικής Κίνησης από τον φάκελο της εισήγησης, υπερασπίστηκε τις επιλογές της Δημοτικής του Αρχής σχετικά με το Αεροδρόμιο, κατέδειξε μεγάλη κωλυσιεργία Δούκα, συνέστησε προσοχή κι επιφυλακή στις τεχνικές υπηρεσίες και ζήτησε κατάρτιση οικονομοτεχνικής μελέτης για τη λειτουργία του Αεροδρομίου Σπάρτης.
  • Ο Αντώνης Καλομοίρης, από τη Λαϊκή Συσπείρωση, έθεσε σειρά ερωτημάτων για την κατάσταση που βρίσκεται τώρα η υλικοτεχνική υποδομή του Αεροδρομίου και το κόστος του έργου.

Για την Ιστορία λοιπόν, η εισήγηση πέρασε μεν ομόφωνα, με προαπαιτούμενα και αστερίσκους για τη συνέχεια, δε.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις