Γράφει ο Παναγιώτης Τζουνάκος

Με αυτόν τον όρο έχουν χαρακτηριστεί οι γραπτές εξετάσεις που διενεργούνται κάθε χρόνο για την εισαγωγή των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αν και έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τη δική μου αντίστοιχη δοκιμασία, δεν μπορούν να κρυφτούν τα ανάμικτα συναισθήματα που με διατρέχουν αυτές τις ημέρες και για έναν παραπάνω λόγο. Γιατί, για περισσότερα από 35 χρόνια υπηρέτησα τη Δημόσια Μέση Εκπαίδευση, στην οποία αφιέρωσα την πιο μεστή περίοδο της ζωής μου. Κάνοντας εκ των υστέρων αυτοκριτική διαπιστώνω ότι εγκλωβίστηκα στο κλίμα της εποχής, συμβιβάστηκα με τις προτεινόμενες συστημικές συνταγές και δεν αγωνίστηκα στο βαθμό που έπρεπε για να αλλάξουν πολλά, όπως η πρόταξη της γνώσης και όχι της βαθμοθηρίας, η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και όχι της αποστήθισης, η φτώχεια του περιεχομένου της εκπαίδευσης, οι ξεπερασμένοι τρόποι διδασκαλίας κ.ά.

Η εμπειρία από την πολύχρονη αυτή ενεργητική παρουσία και η συνεργασία με χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες, αλλά και με τους γονείς τους, οι χαραγμένες εικόνες αγωνίας και αβεβαιότητας των δοκιμαζόμενων που εισέπραττα από τις επιτηρήσεις δημιουργούν μια υποχρέωση, ένα χρέος να καταθέσω τις σκέψεις μου σε ένα υψίστης σημασίας και σοβαρότητας θέμα, που αφορά την Παιδεία και τη μόρφωση της νεολαίας. Αρχικά πρέπει να εξασφαλιστεί στους υποψήφιους καλή υγεία, ηρεμία, ψυχραιμία και ψυχική ισορροπία, μακριά από συμβουλές, παραινέσεις και υποδείξεις, που μειώνουν τις μαθησιακές επιδόσεις, αφού η όλη διαδικασία είναι πολύ πιεστική αγγίζοντας τα όρια της ψυχολογικής βίας. Η φόρτιση και το άγχος που προκύπτουν από την οπωσδήποτε επιτυχία και μάλιστα στη συγκεκριμένη σχολή μεγεθύνονται από την κοινωνική και οικογενειακή «καταξίωση», η οποία πολύ απέχει από την πραγματικότητα, αλλά πολλές φορές και από τις ίδιες τις προσδοκίες των νέων. Έτσι, η συσσώρευση σκοπών και στόχων, σε ένα σύστημα ψυχοφθόρων διαδικασιών και ο μονόδρομος της συγκεκριμένης επιδίωξης, δεν συμβάλλουν στην κινητοποίηση των μαθησιακών διεργασιών και στη νηφαλιότητα των υποψηφίων κατά τη διάρκεια των εξετάσεων και συντελούν σε χαμηλότερη απόδοσή τους. Το διάβασμα πρέπει να τελειώσει την προηγούμενη ημέρα, για να υπάρξει ο αναγκαίος χρόνος χαλάρωσης και δεν χρειάζεται να γίνεται ανάλυση της επίδοσης σε γραμμένο μάθημα, αλλά η προσαρμογή και η συσπείρωση για καλύτερη επίδοση στο επόμενο και μόνο μετά το πέρας των εξετάσεων μπορεί και πρέπει να γίνει ολοκληρωμένη αποτίμηση για τυχόν λάθη και παραλείψεις, γνωρίζοντας όμως, ότι ο καθένας αποδίδει πάντοτε λιγότερα από εκείνα που γνωρίζει. Οι συγκρίσεις κατά την περίοδο των εξετάσεων με τον συμμαθητή, τον φίλο, τον γείτονα κ.λπ. δεν επιτρέπονται, όχι μόνο γιατί κλονίζεται η ισορροπία για τα επόμενα μαθήματα, αλλά κυρίως γιατί τις περισσότερες φορές τα ψέματα δίνουν και παίρνουν, μέχρι να αποκαλυφθούν από τις βαθμολογίες.

Νέες και νέοι.

Η επιτυχία αναμφίβολα προϋποθέτει μεγάλη προσπάθεια, οργανωμένη και συστηματική δουλειά. Όλοι οι πολιτικοί σας συνόδευσαν με το κλισέ «καλή επιτυχία» (υπάρχει και κακή επιτυχία;), αλλά ουδέποτε στάθηκαν κοντά σας, στο πλευρό σας. Ούτε για καλύτερα σχολεία νοιάστηκαν, ούτε μείωσαν τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα, ούτε διόρισαν μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, ούτε προώθησαν ένα εμπλουτισμένο περιεχόμενο σπουδών με σταθερή βάση την αρχαία και τη νεοελληνική γλώσσα, την αληθινή Ιστορία και τον πολιτισμό. Αντίθετα, αφαίρεσαν από τη διδακτέα ύλη τα αρχαία κείμενα και τα μαθήματα των Ανθρωπιστικών Σπουδών και της Κοινωνιολογίας, τα οποία διαμορφώνουν τον άνθρωπο, αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και ενεργοποιούν τις διανοητικές ικανότητες, που είναι αναγκαίες για την ολόπλευρη και σφαιρική γνώση και μόρφωσή του. Και παρότι και εσείς ψηφίζετε έφεραν την παρατεταμένη και συγκρουσιακή προεκλογική περίοδο να συμπέσει με τις εξετάσεις αδιαφορώντας για την αγωνία σας, μη σεβόμενοι τον αγώνα που κάνετε, σε μια στιγμή αρκετά σημαντική για το μέλλον σας.

Και αφού πολλούς από εσάς θα σας στείλουν στα ιδιωτικά κολλέγια, τα οποία έχουν βάση εισαγωγής το χρήμα και την κερδοσκοπία αξίζει κανείς να αγωνιστεί για τη διατήρηση της δωρεάν δημόσιας Παιδείας για όλους. Και όταν μπείτε στα Δημόσια Πανεπιστήμια, να ξέρετε ότι μέσα σε αυτούς τους χώρους γίνεται σοβαρή δουλειά από διακεκριμένους δασκάλους, που πιστοποιείται από την αποδοχή των Ελλήνων επιστημόνων στο εξωτερικό. Να κατανοήσετε ότι το Πανεπιστήμιο ανήκει σ’ εσάς. Μόνο σ’ εσάς. Εσείς θα το προστατεύσετε, θα το ελευθερώσετε από τις δυνάμεις ελέγχου και καταστολής και από εκείνους, που προφασιζόμενοι το άσυλο (ποιο άσυλο;) μπορούν να κατασκηνώνουν, να βιαιοπραγούν, να αμαυρώνουν την εικόνα του και να υποβαθμίζουν το κύρος και την αξιοπιστία του.

Επίσης να γνωρίζετε, ότι μόνο οι δικές σας δυνάμεις θα σας προωθούν και τώρα και πάντοτε στη ζωή σας. Η επίκληση ορατών και αόρατων, αυτόφωτων ή ετερόφωτων, παραταξιακών ή κομματικών ασπασμών δεν πρόκειται να γεμίσει τα κενά σας. Είναι μια απατηλή προσμονή, η οποία, όπως η ζωή έχει δείξει, δεν βοηθάει στην ενεργητικότητα, αλλά αντίθετα οδηγεί στην παθητικότητα του ατόμου, το οποίο συνηθίζει να περιμένει κάθε φορά την υποστήριξη από υπαρκτούς και ανύπαρκτους αξιωματούχους.

Η επιτυχία είναι μαζί σας. Όλοι και όλες είσαστε επιτυχείς σ’ αυτή τη δοκιμασία, γιατί η όποια επιτυχία στις εξετάσεις δεν συνεπάγεται αυτόματα και την επιτυχία στη ζωή. Και αν πετύχετε αυτό που επιδιώκετε χρειάζεται προσγείωση και όχι πανηγυρικές εξάρσεις. Ικανοποίηση ναι. Γιατί η ζωή έχει πολλές πτυχές και επιφυλάσσει πιο έντονες και δύσκολες καμπές.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις