Γράφει ο Χρήστος Ηλ. Τσίχλης*

Από 1η Μαϊου 2022, σε όλες τις μετακινήσεις εσωτερικού και εξωτερικού (αφίξεις/αναχωρήσεις), η μόνη υποχρέωση επιβατών και εργαζομένων είναι ότι, στους χώρους προσέλευσης και αναμονής εντός αεροδρομίων, καθώς και κατά τη διάρκεια των αεροπορικών πτήσεων, το προσωπικό και οι επιβάτες υποχρεούνται να φέρουν μάσκα προστασίας.

  • Δεν χρειάζεται επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης ή rapid test ή pcr.

Απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα:

Α) Ταξίδι σε χώρες εντός ζώνης Σένγκεν

Είναι απαραίτητο να έχετε μαζί σας την αστυνομική ταυτότητά σας, στην οποία θα πρέπει να αναγράφεται το ονοματεπώνυμό σας και με λατινικούς χαρακτήρες. Εάν δεν διαθέτετε τέτοιου τύπου Ταυτότητα, θα πρέπει να έχετε μαζί σας το διαβατήριό σας (το οποίο θα πρέπει να είναι σε ισχύ και να μην έχει λήξει).

Η Ελλάδα είναι μέλος της συνθήκης Σένγκεν όπως επίσης και οι παρακάτω χώρες:

  • Αυστρία
  • Βέλγιο
  • Γαλλία
  • Γερμανία
  • Δανία
  • Ελβετία
  • Εσθονία
  • Ισλανδία
  • Ισπανία
  • Ιταλία
  • Λετονία
  • Λιθουανία
  • Λουξεμβούργο
  • Μάλτα
  • Νορβηγία
  • Ολλανδία
  • Ουγγαρία
  • Πολωνία
  • Πορτογαλία
  • Σλοβακία
  • Σλοβενία
  • Σουηδία
  • Τσεχία
  • Φιλανδία
  1. B) Εκτός ζώνης Σένγκεν

Επειδή κάποιες χώρες θέτουν ειδικούς όρους και προϋποθέσεις διέλευσης και εισόδου, που μάλιστα ενδέχεται να αλλάζουν απροειδοποίητα, συνιστάται κατά τον προγραμματισμό του ταξιδιού σας και προκειμένου να λάβετε έγκαιρα πλήρη γνώση για τα απαιτούμενα ταξιδιωτικά έγγραφα, να απευθύνεστε πάντα στην Πρεσβεία ή το Προξενείο τόσο της χώρας προορισμού όσο και τυχόν ενδιάμεσων χωρών/προορισμών που περιλαμβάνει η πτήση σας (είτε πρόκειται για πτήση με ενδιάμεση στάση χωρίς αλλαγή αεροπλάνου είτε πτήση με ανταπόκριση) καθώς σε μεμονωμένες περιπτώσεις ζητούνται και από αυτές τις χώρες πρόσθετα ταξιδιωτικά έγγραφα (πχ θεώρηση διέλευσης /transit visa).

  • Ταξιδιωτικά έγγραφα παιδιών

Γενικά, τα παιδιά που ταξιδεύουν στο εξωτερικό χρειάζεται να διαθέτουν το δικό τους διαβατήριο ή ταυτότητα (για πτήσεις Ευρωπαϊκής Ένωσης ή Σένγκεν). Για πτήσεις εσωτερικού, το παιδί σας μπορεί να ταξιδέψει με διαβατήριο, ταυτότητα (αν είναι πάνω από 12 ετών) ή βιβλιάριο υγείας ή πιστοποιητικό γεννήσεως.

Πριν κλείσετε εισιτήρια, μην ξεχάσετε να ελέγξετε τους κανονισμούς που ισχύουν στη χώρα αναχώρησης και άφιξης, καθώς και να βεβαιωθείτε ότι όλα τα έγγραφα σχετικά με το ταξίδι σας είναι έγκυρα και κατάλληλα.

Σε περίπτωση που ταξιδεύει ο ένας γονέας με το παιδί, συνιστάται να φέρει Υπεύθυνη Δήλωση (επικυρωμένη από Δημόσια Αρχή όπως ΚΕΠ, Αστυνομικό Τμήμα, ηλεκτρονικά gov.gr κ.ά.) μέσω της οποίας ο άλλος γονέας εγκρίνει το ταξίδι. Σε περίπτωση που το παιδί συνοδεύει άλλος ενήλικος πλην των γονέων, η Υπεύθυνη Δήλωση συνιστάται να υπογράφεται και από τους δύο γονείς. Για πτήσεις εξωτερικού, μπορείτε να έχετε μαζί σας κάποια Υπεύθυνη Δήλωση (η οποία θα αναγράφεται στην Αγγλική γλώσσα).

Σε περίπτωση που η πτήση ακυρώθηκε με υπαιτιότητα της αεροπορικής εταιρείας, ο επιβάτης δικαιούται να επιλέξει την επιστροφή των χρημάτων του ή αναδρομολόγηση με την πρώτη πτήση ή αναδρομολήγηση με μεταγενέστερη πτήση που θα επιλέξει ο πελάτης. Σε περίπτωση ακύρωσης, μία ή δύο εβδομάδες προ της πτήσεως , ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωση.

Εάν η πτήση λάβει χώρα την επόμενη ημέρα, ο επιβάτης δικαιούται δωρεάν διανομή και γεύμα, με έξοδα που επιβαρύνουν την εταιρεία.

  • Ταξίδι με ζωάκι

Ως υπήκοος χώρας της ΕΕ, μπορείτε να ταξιδεύετε ελεύθερα με τον σκύλο, ή τη γάτα σας, εφόσον το ζωάκι σας διαθέτει ευρωπαϊκό διαβατήριο για ζώα. Το διαβατήριο αυτό εκδίδεται από οποιονδήποτε εξουσιοδοτημένο κτηνίατρο και πρέπει να περιέχει κατάλληλα στοιχεία για αντιλυσσικό εμβολιασμό. Μπορείτε να μεταφέρετε ζώα ή φυτά - καθώς και μέρη αυτών - όταν ταξιδεύετε σε χώρες της ΕΕ. Όμως, οι περισσότερες χώρες της ΕΕ έχουν αυστηρούς κανόνες όσον αφορά τη μεταφορά απειλούμενων ειδών ή προϊόντων που προέρχονται από αυτά. Ενδέχεται να χρειάζεται άδεια για να ταξιδέψετε με ορισμένα είδη.

  • Προϊόντα

Αν είστε ιδιώτης, δεν υπάρχουν όρια στα προϊόντα που μπορείτε να αγοράσετε και να μεταφέρετε όταν ταξιδεύετε στο εσωτερικό της ΕΕ, υπό την προϋπόθεση ότι αυτά προορίζονται για δική σας χρήση και όχι για μεταπώληση.

Οι φόροι (ΦΠΑ και ειδικοί φόροι κατανάλωσης) περιλαμβάνονται στην τιμή του προϊόντος στη χώρα όπου το αγοράσατε, οπότε δεν οφείλετε να πληρώσετε κάτι επιπλέον σε καμία άλλη χώρα της ΕΕ. Ωστόσο, για να εξακριβώσουν αν τα προϊόντα που αγοράσατε είναι για δική σας χρήση, οι τελωνειακές αρχές της ΕΕ μπορούν να εξετάσουν διάφορα στοιχεία όπως, αν είστε ιδιοκτήτης ή υπάλληλος εμπορικής επιχείρησης, πώς είναι συσκευασμένα και μεταφέρονται τα εμπορεύματα κλπ. Εξετάζουν επίσης την ποσότητα των προϊόντων που μεταφέρετε.

  • Άτομα με ειδικές ανάγκες

Για το αεροπλάνο: Τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, έχουν το δικαίωμα να ταξιδεύουν με το αεροπλάνο, όπως κάθε άλλος.

Δικαιούνται επίσης δωρεάν βοήθεια κατά την επιβίβαση και αποβίβαση από το αεροπλάνο, κατά τη διάρκεια της πτήσης, καθώς και στο αεροδρόμιο πριν και μετά την πτήση.

Για να έχετε την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση, θα πρέπει να επικοινωνείτε με την αεροπορική εταιρεία, το πρακτορείο έκδοσης εισιτηρίων ή το ταξιδιωτικό γραφείο τουλάχιστον 48 ώρες πριν από το ταξίδι σας και να εξηγείτε τι είδους βοήθεια χρειάζεστε. Θα σας παρέχουν επίσης συμβουλές για το αναπηρικό σας καροτσάκι ή άλλον μηχανισμό κινητικότητας, και ενδεχομένως για τις μπαταρίες τους.΄

Ο αερομεταφορέας δεν μπορεί να σας αρνηθεί την επιβίβαση για λόγους μειωμένης κινητικότητας, εκτός αν το αεροσκάφος είναι πολύ μικρό ή αν συντρέχουν λόγοι ασφάλειας. Αντίθετα, ο αερομεταφορέας δεν είναι υποχρεωμένος κατά τη διάρκεια της πτήσης να σας παρέχει βοήθεια για να λάβετε το γεύμα σας ή τα φάρμακά σας. Αν αυτό είναι αναγκαίο, π.χ. κατά τη διάρκεια πολύωρων πτήσεων, ο αερομεταφορέας μπορεί να σας ζητήσει να συνοδεύεστε από άλλο άτομο.

Αν αντιμετωπίζετε πρόβλημα να λάβετε βοήθεια στο ταξίδι σας, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τους αρμοδίους του αεροδρομίου ή της αεροπορικής σας εταιρείας.

Για το πλοίο: Δικαιούστε δωρεάν βοήθεια κατά την επιβίβαση και αποβίβαση από το πλοίο, την αλλαγή πλοίων, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και στο λιμάνι.

Για να έχετε την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση, θα πρέπει να επικοινωνείτε με την πλοιοκτήτρια εταιρεία, το πρακτορείο έκδοσης εισιτηρίων ή το ταξιδιωτικό γραφείο τουλάχιστον 48 ώρες πριν από το ταξίδι σας και να εξηγείτε τι είδους βοήθεια χρειάζεστε. Ακόμη όμως και αν δεν το έχετε κάνει, ο μεταφορέας και ο φορέας διαχείρισης του τερματικού σταθμού οφείλει να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να σας βοηθήσει κατά την επιβίβαση και αποβίβαση από το πλοίο, καθώς και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Κατά την κράτηση του εισιτηρίου, δηλώστε τυχόν ειδικές ανάγκες σχετικά με το κατάλυμα, την επιλογή της θέσης στο ταξίδι, την απαιτούμενη βοήθεια ή την ανάγκη να μεταφέρετε ιατρικό εξοπλισμό.

  • Ο μεταφορέας μπορεί να σας ζητήσει να συνοδεύεστε από άλλο άτομο αν αυτό είναι αναγκαίο για λόγους ασφάλειας, ή λόγω του σχεδιασμού του πλοίου ή της λιμενικής υποδομής. Το άτομο αυτό δικαιούται να ταξιδέψει δωρεάν.

Αν αντιμετωπίζετε πρόβλημα να λάβετε βοήθεια στο ταξίδι σας, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τις αρμόδιες λιμενικές αρχές ή τον μεταφορέα.

  • Ως ΕΕ νοούνται οι 28 χώρες της ΕΕ και επιπλέον οι εξής χώρες: Γουαδελούπη, Γαλλική Γουιάνα, Μαρτινίκα, Ρεϋνιόν, Μαγιότ, Άγιος Μαρτίνος (γαλλικές Αντίλλες), Αζόρες, Μαδέρα και Κανάρια Νησιά, καθώς και Ισλανδία, Νορβηγία και Ελβετία

Για το αεροπλάνο

Κατά την αγορά αεροπορικών υπηρεσιών, ζητάτε πάντοτε από την αεροπορική εταιρία ή το τουριστικό γραφείο, έγγραφη... αναλυτική ενημέρωση για την κατηγορία των υπηρεσιών αυτών και τους όρους της συμβάσεως, που συνάπτετε την στιγμή που αγοράζετε το εισιτήριο σας. Ιδιαιτέρως εάν αγοράζετε εισιτήριο με ανοικτή ημερομηνία επιστροφής, απαιτήστε την στιγμή της αγοράς αναλυτική, έγγραφη ενημέρωση ως προς τις προθεσμίες και τους όρους, που έχει υποχρέωση η αεροπορική εταιρία να εκπληρώσει.

Εάν αγοράζετε οργανωμένο ταξίδι (πτήση και διαμονή ή άλλες υπηρεσίες) η ενημέρωση παρέχεται και μέσω διαφημιστικού φυλλαδίου, πάντα όμως πρέπει να είναι έγγραφη, πλήρης και ακριβής. Ο διοργανωτής του ταξιδιού ή ο πωλητής είναι υποχρεωμένος να ασφαλίζει μέσω ασφαλιστικής εταιρίας τις υπηρεσίες του, προκειμένου να προστατεύεστε από απρόβλεπτα γεγονότα, όπως, π.χ. η αδυναμία εκτελέσεως της πτήσης. Ελέγξτε επομένως, εγκαίρως εάν έχει τηρηθεί αυτή η υποχρέωση από το τουριστικό γραφείο.

Αν αναχωρείτε με τακτική πτήση από οποιοδήποτε αεροδρόμιο εντός Ευρωπαϊκής Ενώσεως και, μολονότι παρουσιασθήκατε εγκαίρως στον έλεγχο εισιτηρίων, η αεροπορική εταιρία σας αρνείται την επιβίβαση λόγω υπεράριθμων κρατήσεων, ο αερομεταφορέας θα έχει την υποχρέωση να απευθύνει αρχικά έκκληση σε εθελοντές, για να παραιτηθούν της κράτησης τους, με το ανάλογο αντιστάθμισμα. Για τους υπόλοιπους επιβάτες, η εταιρία οφείλει

α) χρηματική αποζημίωση,

β) τη δυνατότητα επιλογής θέσης σε άλλη πτήση με ταυτόχρονη καταβολή της τιμής του εισιτηρίου και

γ) την παροχή βοήθειας κατά τη διάρκεια της αναμονής.

Σε περίπτωση ματαίωσης της πτήσης, η αεροπορική εταιρία οφείλει να παρέχει αντίστοιχες επιλογές, όπως στην περίπτωση της άρνησης επιβίβασης.

Δεν είναι υποχρεωμένη σε κάποιο είδος αποζημίωσης εάν μπορεί να αποδείξει «έκτακτες περιστάσεις που δεν μπορούσαν να αποφευχθούν», ή στην περίπτωση που είχε ενημερώσει τον επιβάτη 5 ημέρες πριν από την πτήση του. Σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης, οι επιβάτες θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ της δυνατότητας αλλαγής πτήσης ή καταβολής της αξίας του εισιτηρίου με την παροχή βοήθειας κατά την περίοδο αναμονής.

  • Στις αποσκευές που παραδίδετε για μεταφορά, μην τοποθετείτε είδη μεγάλης αντικειμενικής ή υποκειμενικής αξίας.
  • Μάθετε ότι σε περίπτωση απώλειας, η αεροπορική εταιρία αποζημιώνει με βάση το βάρος και όχι την πραγματική αξία του περιεχομένου των αποσκευών.

Εάν πάντως, οι αποσκευές σας περιέχουν είδη αξίας, δηλώστε το εκ των προτέρων. Εάν κατά την άφιξη στον προορισμό σας, διαπιστώσετε απώλεια ή φθορά της αποσκευής σας, δηλώστε το αμέσως στην αεροπορική εταιρία και συμπληρώστε το ειδικό έντυπο για την αναζήτηση της αποσκευής, την αποκατάσταση ή αντικατάσταση της ή την αποζημίωση σας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καθιερώσει τα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν αεροπορικώς και εργάζεται για την ενίσχυσή τους.

Τα κυριότερα δικαιώματα που απολαμβάνει ο επιβάτης σήμερα:

  • Όταν ο επιβάτης το ζητά, ο ταξιδιωτικός πράκτορας πρέπει να του παρέχει άμεση πρόσβαση στις πληροφορίες που απεικονίζονται στο σύστημα του ηλεκτρονικού υπολογιστή, επιτρέποντας του να δει την οθόνη ή εκτυπώνοντας τα απεικονιζόμενα σε αυτή στοιχεία.
  • Εάν η κράτηση του εισιτηρίου γίνεται από τον ταξιδιωτικό πράκτορα ή απευθείας από την αεροπορική εταιρία, αυτοί υποχρεούνται να μεταβιβάσουν στον επιβάτη όλα τα διαθέσιμα στοιχεία στο σύστημα του ηλεκτρονικού υπολογιστή αναφορικά με:

1) την ταυτότητα του αερομεταφορέα, ο οποίος θα εκτελέσει πράγματι την υπηρεσία μεταφοράς σε αντίθεση με τον αερομεταφορέα ο οποίος μνημονεύεται στο εισιτήριο

2) τις αλλαγές των αεροσκαφών κατά τη διάρκεια του ταξιδιού,

3) τους παρεμβαλλόμενους κατά τη διαδρομή του ταξιδιού σταθμούς, και,

4) τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ των αεροδρομίων κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Ένας επιβάτης, στον οποίο αρνούνται την επιβίβαση σε πτήση που έχει γίνει υπερβολικός αριθμός κρατήσεων δικαιούται:

Να επιλέξει μεταξύ επιστροφής χωρίς οικονομική κύρωση του κόστους εισιτηρίου για το μη πραγματοποιηθέν τμήμα του ταξιδιού, προώθηση προς τον τελικό του προορισμό με την πρώτη διαθέσιμη ευκαιρία και προώθηση σε μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής του. Αν ο επιβάτης επιλέξει να προωθηθεί με την πρώτη διαθέσιμη ευκαιρία και αυτή η προώθηση γίνεται από άλλο αεροδρόμιο, ο αερομεταφορέας οφείλει να καταβάλει το κόστος ταξιδιού προς αυτό το άλλο αεροδρόμιο.

Ανεξάρτητα από την επιλογή του επιβάτη, βάσει της προηγουμένης παραγράφου, άμεση καταβολή από τον αερομεταφορέα μιας ελάχιστης οικονομικής αποζημίωσης που ανέρχεται σε:

  • 150 ευρώ για πτήσεις μέχρι 3.500 χλμ.
  • 300 ευρώ για πτήσεις άνω των 3.500 χλμ. ανάλογα με τον τελικό προορισμό όπως αναφέρεται στο εισιτήριο.

Αυτή η κατ’ αποκοπή αποζημίωση δύναται να μειωθεί κατά 50% όταν ο επιβάτης επιλέξει την προώθηση στον τελικό του προορισμό με πρώτη ευκαιρία αν ο χρόνος άφιξης δεν υπερβαίνει τον αρχικά προγραμματισμένο χρόνο άφιξης κατά δύο ώρες για πτήσεις μέχρι 3.500 χλμ., και κατά τέσσερις ώρες για πτήσεις άνω των 3.500 χλμ. (σε κάθε περίπτωση, η αποζημίωση αυτή δεν γίνεται να υπερβαίνει την τιμή του εισιτηρίου προς τον τελικό του προορισμό).

Ακόμα, ο αερομεταφορέας υποχρεούται να καλύψει τις δαπάνες μιας τηλεφωνικής κλήσης και ενός μηνύματος μέσω τηλετύπου, όπως και να προσφέρει επαρκή γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα με τον χρόνο αναμονής των επιβατών. Διάθεση καταλύματος σε ξενοδοχείο με δαπάνη του αερομεταφορέα όταν είναι απαραίτητη η παραμονή πρόσθετης μιας ή περισσοτέρων νυκτών.

Αρχικά, όταν οι αεροπορικές εταιρίες αναμένουν άρνηση επιβίβασης σε επιβάτες, και πριν από οποιαδήποτε άλλη ενέργεια, θα υποχρεούνται να ζητούν εθελοντές που θα ήταν πρόθυμοι να παραχωρήσουν τη θέση τους έναντι ορισμένων παροχών. Με άλλα λόγια, θα προσπαθούν να έρθουν σε συμφωνία με επιβάτες οι οποίοι ενδιαφέρονται να παραχωρήσουν τις θέσεις τους. Μόνον εάν δεν υπάρχει επαρκής αριθμός εθελοντών θα επιτρέπεται να αρνούνται την επιβίβαση σε επιβάτες παρά τη θέληση τους. Δεύτερον, εάν όλες οι αεροπορικές εταιρίες ή οι ταξιδιωτικοί πράκτορες αρνηθούν την επιβίβαση στους επιβάτες, θα πρέπει να καταβάλλουν αποζημιώσεις αποτρεπτικού ύψους:

  • 250 ευρώ για πτήσεις κάτω των 1.500 χλμ.,
  • 400 ευρώ για ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1.500 χλμ. και για άλλες πτήσεις μεταξύ 1.500 και 3.500 χλμ.
  • 600 ευρώ για όλες τις άλλες πτήσεις.

Επιπλέον της χρηματικής αποζημίωσης, οι επιβάτες στους οποίους αρνείται η πρόσβαση θα εξακολουθήσουν να έχουν τα εξής δικαιώματα:

Την επιλογή μεταξύ επιστροφής της τιμής του εισιτηρίου τους και εναλλακτικής πτήσης, και Γεύματα, αναψυκτικά και διαμονή σε ξενοδοχείο.

Όταν οι αεροπορικές εταιρίες ή οι ταξιδιωτικοί πράκτορες ματαιώνουν πτήση με δική τους υπαιτιότητα, οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα αποζημίωσης βάσει ποσού που καθορίζεται σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, εκτός εάν:

  • ενημερωθούν δύο εβδομάδες πριν από τον προγραμματισμένο χρόνο αναχώρησης, ή
  • ενημερωθούν εγκαίρως και προωθηθούν με άλλη πτήση στον προορισμό τους σε χρονικό διάστημα που δεν απέχει πολύ από τον χρόνο αναχώρησης της αρχικής τους πτήσης.

Επιπλέον, σε περίπτωση ακύρωσης, οι επιβάτες έχουν επιπλέον 3 άλλα δικαιώματα:

1) Γεύματα και αναψυκτικά, και

2) Διαμονή σε ξενοδοχείο, όταν η ακύρωση υποχρεώνει τον επιβάτη να διανυκτερεύσει, και

3) Επιστροφή, όταν η ματαίωση καθυστερεί τον επιβάτη για τουλάχιστον πέντε ώρες.

Όταν οι αεροπορικές εταιρίες αναμένουν λογικά μεγάλη καθυστέρηση θα υποχρεούνται να παρέχουν στους επιβάτες:

  • γεύματα και αναψυκτικά, και
  • διαμονή σε ξενοδοχείο, όταν η καθυστέρηση υποχρεώνει τον επιβάτη να διανυκτερεύσει, και
  • χρηματική επιστροφή, όταν η καθυστέρηση που προκαλείται στους επιβάτες είναι τουλάχιστον πέντε ώρες.

Το πρώτο βήμα, που πρέπει να κάνει ο επιβάτης είναι να έλθει σε επαφή με την αεροπορική εταιρία ή το διοργανωτή των οργανωμένων διακοπών.

  • Εάν ο επιβάτης πιστεύει ότι δεν τηρήθηκε ο νόμος, πρέπει ο/η ίδιος /-α να έλθει σε επαφή με το Υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών και Επικοινωνιών ή την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Όταν κάποιος επιβάτης υποστεί ζημία επειδή δεν τηρήθηκε η κοινοτική νομοθεσία, μπορεί να συντρέχουν οι λόγοι άσκησης ιδιωτικής αγωγής ενώπιον των εθνικών δικαστηρίων. Μπορούν επίσης να σας προσφέρουν συμβουλές ή υποστήριξη το ΙΝΚΑ, καθώς και οι οργανώσεις των επιβατών.

  • Στο πλοίο

Εάν το πλοίο καθυστερήσει υπερβολικά να αναχωρήσει, δικαιούστε:

  • Κάλυψη εξόδων διατροφής και διαμονής.
  • Να ακυρώσετε το εισιτήριο και να πάρετε πίσω τα χρήματά σας.
  • Εάν το ταξίδι ματαιωθεί με υπαιτιότητα του πλοίου, τότε το αντίτιμο του εισιτηρίου επιστρέφεται ολόκληρο από την εταιρία.
  • Εάν δεν ταξιδέψετε με δική σας υπαιτιότητα και εφόσον ειδοποιήσετε έγκαιρα την εταιρία (το γραφείο που εξέδωσε τα εισιτήρια), δικαιούστε το 50% της αξίας του εισιτηρίου.
  • Αν το αυτοκίνητό σας υποστεί ζημιά στο γκαράζ από κακό χειρισμό του πλοιάρχου, δικαιούστε αποζημίωση από την πλοιοκτήτρια εταιρία.
  • Αν έχετε τιμαλφή, μεγάλα χρηματικά ποσά και αντικείμενα αξίας, μπορείτε να τα παραδώσετε στο λογιστήριο του πλοίου για φύλαξη. Αν χαθούν ή κλαπούν, μπορείτε να ζητήσετε αποζημίωση ίση με την αξία των αντικειμένων που δώσατε.
  • Εάν έχετε κλείσει εισιτήριο με καμπίνα και όταν επιβιβαστείτε στο πλοίο βρείτε την θέση σας κατειλημμένη, πρέπει να υποβάλετε μήνυση στην πλησιέστερη λιμενική αρχή, γιατί η διπλοκράτηση που έγινε θεωρείται υπεράριθμο εισιτήριο κατά θέση και οι ποινές που επιβάλλονται σε τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να φτάσουν και τα 14.500 ευρώ.
  • Στο τραίνο

Αν ο επιβάτης δεν άρχισε ή δεν συνέχισε το ταξίδι του λόγω υπαιτιότητας του ΟΣΕ (κατάργηση αμαξοστοιχίας, απεργία, βλάβη) έχει τις εξής δυνατότητες:

  • Να ταξιδέψει με άλλη αμαξοστοιχία με το ίδιο εισιτήριο. Αν είναι ανώτερης κατηγορίας δεν πληρώνει διαφορά, αν είναι κατώτερης παίρνει πίσω τη διαφορά της τιμής του εισιτηρίου.
  • Να αναβάλει το ταξίδι του για άλλη ημερομηνία. Το εισιτήριο ισχύει κανονικά.
  • Αν το ταξίδι διακοπεί στη μέση της διαδρομής, μπορεί ο επιβάτης να επιστρέψει στον σταθμό αφετηρίας με την πρώτη κατάλληλη αμαξοστοιχία, χωρίς να πληρώσει εισιτήριο. Επιπλέον μπορεί να ζητήσει πίσω και το αντίτιμο του εισιτηρίου που έχει καταβάλλει.

Αν έχετε μειωμένη κινητικότητα εξαιτίας μιας αναπηρίας, μπορεί να δικαιούστε ευρωπαϊκή κάρτα στάθμευσης για άτομα με αναπηρία στη χώρα διαμονής σας, η οποία πρέπει να αναγνωρίζεται σε όλες τις χώρες της ΕΕ.

Όταν ταξιδεύετε στο εξωτερικό, η ευρωπαϊκή κάρτα στάθμευσης σάς παρέχει ορισμένα δικαιώματα και διευκολύνσεις σχετικά με τη στάθμευση, που ισχύουν στη συγκεκριμένη χώρα που επισκέπτεστε.

Η αρμόδια αρχή στη χώρα διαμονής σας εκδίδει την κάρτα, με βάση το τυποποιημένο υπόδειγμα της ευρωπαϊκής κάρτας στάθμευσης, ακολουθώντας τις τοπικές διαδικασίες.

(*) Δικηγόρος Αθηνών - Συνταγματολόγος - Νομικός συνεργάτης Οικουμενικού Πατριαρχείου για την Ελλάδα - Συνήγορος Αμερικανικού Δημοκρατικού Κόμματος στην Ελλάδα - Δ.Σ. Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Δήμου Αθηναίων - Δ.Σ. Ιδρύματος Μπότσαρη

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

* Τα άρθρα δεν απηχούν απαραίτητα τη γνώμη του notospress.gr